4 terveellistä vaihtoehtoa pastalle

Maukkailla kasviksilla voi helposti korvata valkoisen pastan – kokeile näitä neljää pastan haastajaa!

kasvisspagettia

Kasviksista suikaloitu "pasta" on terveellinen, kevyt ja herkullinen lisukevaihtoehto.

© iStock

Heippa pasta, tervetuloa kasvikset!

Pasta kuuluu monen kotikokin perusraaka-aineisiin. Tavallinen valkoinen pasta sopiikin moneen makuun ja ruokaan, mutta esimerkiksi kuitua siinä on varsin niukasti – nopeasti imeytyvää energiaa sen sijaan sitäkin enemmän. Pastan voi välillä kokeilla korvata muillakin lisukkeilla, joista saa aterioille sekä makua että runsaasti tärkeitä ravintoaineita.

Linssit

Linssit: tuhdisti proteiinia

© iStock

Linssit

Hyödyt: Linssit pitävät kylläisenä, sillä esimerkiksi 100 grammassa keitettyjä punaisia linssejä on lähes 8 grammaa proteiinia. Koska linsseissä on toisaalta kohtuullisesti kuitua mutta vain neljäsosa pastan hiilareista, niiden verensokerivaikutus on maltillisempi, ja niistä saadaan energiaa tasaisesti pitkäksi aikaa. Lisäksi linsseistä saadaan mukavasti monia kivennäisaineita, esimerkiksi rautaa ja kalsiumia.

Käyttö: Keitä linssit ja käytä niitä lisukkeena, kastikkeessa tai lisää salaatteihin ja keittoihin.

Keräkaali

Keräkaali: C-vitamiinia ja kuitua

© iStock

Keräkaali

Hyödyt: Kaali sisältää vain neljänneksen pastan energiamäärästä, joten kaali sopii erinomaisesti lisukkeeksi myös painonpudottajan lautaselle. Kaalissa on myös runsaasti C-vitamiinia.

Käyttö: Suikaloi kaali hienoksi terävällä veitsellä ja käytä se raakana samoin kuin tavallisesti käyttäisit pastaa. Jos haluat suikaleista pastan tapaan pehmeitä ja lämpimiä, voit käyttää ne kiehuvassa vedessä.

Kokeile klassikkoruokaa uudella vivahteella.

Kesäkurpitsa

Kesäkurpitsa: kevyttäkin kevyempää

© iStock

Kesäkurpitsa

Hyödyt: Kesäkurpitsassa on vain 18 kcal/100 g, joten valkoiseen pastaan verrattuna se on verrattoman kevyt lisukevaihtoehto ja sopii tiukkaakin dieettiä noudattavalle.

Käyttö: Tee kesäkurpitsasta pastaa spiraalileikkurilla. Nauti suikaleet lihakastikkeen kera tai vaikkapa vihreänä miilunpolttajan spagettina.

Munakoiso

Munakoiso: täyttävä herkku

© iStock

Munakoiso

Hyödyt: Munakoisossa on energiaa vähäiset 22 kilokaloria 100 grammassa ja vain murto-osa pastan hiilihydraattimäärästä.

Käyttö: Munakoiso sopii erinomaisesti käytettäväksi pitkittäin viipaloituna lasagnen tapaan.