TESTI: Miten vahva vatsasi on?

Vatsalihasten ja koko keskivartalon vahvuus nousee iän karttuessa yhä tärkeämpään rooliin, jos haluaa välttää kivut ja säilyttää kehon liikkuvuuden. Tee testi ja selvitä, ovatko vatsalihaksesi ikäiseksesi hyvässä vai huonossa kunnossa.

Nainen tekee istumaannousuja

ISTUMAANNOUSUT – perinteisessä vatsalihasharjoitteessa noustaan selinmakuulta istumaan. Harjoite paljastaa armotta vatsalihasten kunnon.

© iStock

Vatsalihakset ovat kovemmassa käytössä päivän mittaan kuin kenties ymmärrämmekään. Niitä tarvitaan kumartuessa, noustessa ja kääntyessä. Testaa, kuinka vahvat vatsalihaksesi ovat ja missä kunnossa ne ovat ikääsi nähden.

Voimatesti istumaannousut

ISTUMAANNOUSUT – kuinka monta jaksat tehdä?

© wichmann+bendtsen

Näin testaat vatsalihastesi voimatason

  1. Testiä ennen ei tarvitse erikseen lämmitellä.
  2. Varaa esimerkiksi älypuhelin ajanottoon.
  3. Asetu selinmakuulle jalat lantion leveydellä. Koukista polvet 90 asteen kulmaan.
  4. Pidä lantio mahdollisimman tiiviisti alustassa ja tue kädet reisiä vasten.
  5. Jännitä vatsalihaksia ja nosta ylävartaloa niin, että kädet liukuvat reisiä pitkin polviin asti.
  6. Laske ylävartaloa niin, että lavat koskevat kevyesti alustaa. Tässä oli 1 toisto.
  7. Tee niin monta toistoa kuin pystyt minuutissa. Voit pitää taukoja, mutta älä pysäytä välillä ajanottoa.

TÄRKEÄÄ! Älä fuskaa. Tee istumaannousut hallitusti niin, että käytät nimenomaan vatsalihaksia.

OPAS: Näin teet istumaannousun oikein

Kuinka monta istumaannousua jaksoit tehdä?

Katso alla olevasta taulukosta, miten pärjäsit omaan ikäryhmääsi nähden. Etsi ensin oma ikäryhmäsi ja katso sitten, mille tasolle toistomääräsi oikeuttaa. Jos olet esimerkiksi 45-vuotias ja jaksoit tehdä 25 istumaannousua, vatsalihastesi voimataso on hyvä.

Kaipaatko apua vatsalihasten vahvistamiseen? Hyvän ohjelman löydät TÄÄLTÄ.

Artikkeli on ilmestynyt aiemmin KUNTO PLUS -lehden numerossa 8/2018.