Testi: Vastaako jalkojesi voima ikävuosiasi?

Miten paljon sinulla on jaloissasi ytyä? Ovatko koipesi yhtä vahvat kuin ikäsi edellyttäisi? Tee helppo testi, niin tiedät!

Testaa, ovatko jalkasi ikäsi mukaisessa kunnossa.

Minkä ikäisen voimat sinulla on?

Klassikkoliike kyykky panee töihin etenkin reisien ja pakaroiden lihakset, ja siksi se sopii mainiosti jalkojen voimien mittariksi. Muista pitää myös keskivartalossa napakka tuki kyykätessäsi.

Näin testaat jalkojen voimaa

Testi on varsin yksinkertainen: tee yhteen menoon niin monta kyykkyä kuin jaksat.

Alkuasento

Seiso jalat lantion leveydellä. Pidä kannat alustassa koko harjoitteen ajan.

Harjoite

  • Koukista polvia ja laske peppua kuin olisit istumassa tuolille. Polvet saavat koukistua 90 asteen kulmaan niin, että reidet ovat alustan suuntaisesti. Nouse saman tien hallitusti takasin alkuasentoon.

  • Varmista, että polvet pysyvät varpaiden takana kyykätessäsi. Ojenna kädet eteen, kun lasket peppua, niin pysyt paremmin tasapainossa.

  • Jännitä pakaroita koko harjoitteen ajan ja pidä myös keskivartalossa napakka tuki. Älä pidä taukoja kyykkyjen välillä.

  • Tee niin monta kyykkyä yhteen menoon kuin vain jaksat ja pidä koko ajan lukua kyykyistäsi.

Montako kyykkyä jaksoit tehdä?

Katso taulukosta, mitä ikäluokkaa kyykkykuntosi vastaa.

Haluaisitko treenata jalat ja pakarat vahvemmiksi? Katso vinkit treeniohjelmaan täältä.

Naiset

Miehet