TESTI: Mikä on käsiesi voimataso?

Onko käsissäsi voimaa? Onko kehosi todellista ikääsi nuorempi vai vanhempi? Tee helppo testi, niin saat vastaukset!

Ylävartalon voimatesti, vastaavatko voimasi ikääsi?

Miten vanha kehosi on? Testaa kehosi ikä perinteisillä punnerruksilla.

Perinteisillä punnerruksilla selviää, onko ylävartalossa voimaa, sillä punnerruksissa töihin joutuvat niin käsivarsien, rinnan, hartioiden kuin yläselänkin lihakset. Tee testi ja selvitä, pystytkö tekemään ikäisiltäsi vaadittavan määrän punnerruksia.

Punnerrus

KÄSIEN VOIMATESTI – pystytkö punnertamaan oman kehosi painon suorille käsille? Tee testi ja selvitä, kuinka monta punnerrusta jaksat tehdä.

© wichmann+bendtsen

Näin testaat käsivoimasi

  1. Lämmittele aluksi 5 minuuttia juoksemalla tai hyppimällä paikallasi. Punnerruksia on mukavampi tehdä, kun keho on valmiiksi lämmin.
  2. Mene polvipunnerruksen yläasentoon polvet alustaa vasten, kädet suorana hartioiden levyisessä asennossa. Pidä keho päästä polviin suorassa linjassa koko liikkeen ajan, äläkä anna selän, pepun tai pään poiketa linjasta.
  3. Koukista kyynärpäitä ja laske vartaloa suorana, kunnes rintakehä on noin 10 sentin päässä alustasta.
  4. Ponnista takaisin ylös ojentamalla kädet.
  5. Jatka ilman taukoja niin pitkään kuin jaksat.

VIDEO: Näin teet punnerruksen oikein

EIKÖ TUNNU MISSÄÄN? Tee punnerrukset jalat varpaiden varassa. Kerro punnerrusten määrä kahdella.

Kuinka monta punnerrusta jaksoit tehdä?

Katso alla olevasta taulukosta, mitä ikää tekemiesi punnerrusten määrä vastaa. Etsi oma tuloksesi ja katso, mistä ikähaarukasta se löytyy. Tai etsi ensin oma ikäsi ja katso, montako toistoa minkäkin tasoiseen tulokseen vaaditaan. Jos olet esimerkiksi 45-vuotias ja jaksoit tehdä 20 punnerrusta, ylävartalon voima on hyvällä tasolla.

Kaipaatko apua kauniiden ja vahvojen käsivarsien hankkimiseen? Meillä on siihen oiva ohjelma täällä.

Artikkeli on ilmestynyt aiemmin KUNTO PLUS -lehden numerossa 8/2018.