Tossua toisen eteen - tavalla tai toisella!

Kaikki kävely on hyväksi!

Jos tavallinen reipas kävely tuntuu liian tavalliselta, aina voit voimakävellä tai sauvakävellä. Reipas kävely on parasta rasvanpolttoliikuntaa.

maanantai 15. joulukuuta 2014 teksti C. Cancel

Miksi juuri kävely?

Voimakävely on aivan tavallista kävelyä, mutta täyttä vauhtia. Metsässä voi nauttia auringonvalosta, raittiista ilmasta ja luonnonrauhasta, mutta tavallisen metsäretken sijaan saat myös kuntoliikuntaa täydellä teholla.

Voimakävelyn on tarkoitus nostaa hikikarpaloita otsalle ja nostaa sykettä. Voimakävelyretki kaupungilla tai puistossa kelpaa aivan yhtä hyvin. Suuntaa mieluusti kumpuilevaan mäkimaastoon, sillä se tekee harjoittelusta intervallimaista. Voit kokeilla ylämäkien nousemista täyttä vauhtia, ja alamäissä voit puolestaan hidastaa vauhtia.

Sauvakävelyssä otetaan kädet mukaan, mikä lisää treenin tehoa keskimäärin 20 %! Sauvat toimivat myös ainakin henkisenä tukena sille, joka pelkää liukastuvansa.

Talvella voit valita lumikenkäilyn - lumikenkäilemällä pääsee sinnekin, mihin ei pääse suksilla eikä maastopyörällä.

Treenin teho

Vauhdikas käveleminen vahvistaa sydäntä ja kiihdyttää rasvan kulutusta. Käveleminen ei ole yhtä rankkaa kuin juokseminen, joten lenkkien täytyy olla hiukan pidempiä, jotta ne kohottaisivat kuntoa ja kuluttaisivat energiaa.

Hankinnat

Juoksukengillä voi kävellä vauhdikkaasti, mutta tarkoitusta varten voi hankkia myös varsinaiset kävelyyn tarkoitetut kengät. Talvella liukkailla keleillä ja tallatuilla reiteillä on hyvä olla nastapohjaiset jalkineet.

Kävelysauvat maksavat 15 eurosta muutamaan kymppiin ja lumikengät noin 150 eurosta 300 euroon.

Oma koira lenkkiseuraksi ja personal traineriksi maksaa noin 50 - 1000 euroa + ylläpitokustannukset. Ikuisen kiitollisuuden saat, jos tarjoudut lenkittämään ystävän koiraa tai lähtemään ulkoiluseuraksi koiranomistajalle.

Vaikeusaste

Helppo. Kävely sopii myös sille, joka haluaa taas ryhtyä harrastamaan liikuntaa tauon jälkeen. Koiran ja lasten ulkoilutuksenkin voi mainiosti yhdistää kävelylenkkeilyyn. Yksin käveleminen on meditatiivista, yhdessä taas pystyy juttelemaan, kunhan kunto kohoaa sen verran, ettei reippaassa kävelyssä kovin hengästytä.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Mikä sinua auttaa rentoutumaan kiireisen päivän jälkeen?


KUNTO PLUS suosittelee