FODMAP-dieetti voi olla ratkaisu vatsaongelmiin. Kokeile itse!

Tämä on FODMAP-dieetti

FODMAP sulkee pois suurimmat hiilihydraattilähteet ja auttaa pitämään vatsan tyytyväisenä ja painon hallinnassa. FODMAP sopii myös niille, joilla on ärtynyt suoli.

tiistai 14. lokakuuta 2014 teksti KUNTO PLUS

Lataa sivun lopusta KUNTO PLUSsan artikkeli, joka sisältää kattavan lista FODMAPin suosituksista ja varauksista!

FODMAP on lyhenne englanninkielisista sanoista "Fermentable, Oligo- ,Di-, Mono-saccharides and Polyols" - hiilihydraateista, joita elimistö ei aina tahdo jaksaa pilkkoa kunnolla.
Näitä ovat lyhytketjuiset hiilihydraatit (oligosakkaridit), disakkaridit, monosakkaridit ja niistä johdetut alkoholit, kuten fruktoosi (hedelmäsokeri), galaktoosi, laktoosi, sorbitoli, mannitoli, ksylitoli ja malitoli.

Hankalat hiilihydraatit muodostavat kaasua suolistossa ja aiheuttavat ilmavaivoja tai ummetusta tai vetävät vatsan vikkelälle.

FODMAP-dieetilla elintarvikkeet jaetaan vältettäviin, turvallisiin ja varoen nautittaviin. FODMAP-dieetti on kehitetty Monashin yliopistossa Melbournessa, Australiassa auttamaan ärtyneestä suolesta kärsiviä henkilöitä.


Yleisien elintarvikkeiden käyttösuositukset FODMAPien kannalta

FODMAP - SYÖ NÄITÄ

  • Riisi
  • Peruna
  • Tattari
  • Speltti
  • Kvinoa
  • Laktoosittomat maitotuotteet


FODMAP - VÄLTÄ NÄITÄ

  • Greippi
  • Viljat
  • Meloni
  • Pinaatti
  • Purjo


FODMAP - VAROVASTI NÄITÄ

  • Hunaja
  • Artisokka
  • Hedelmämehut
  • Rusinat
  • Omenat

Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee