5 gluteenitonta jauhovaihtoehtoa.

5 gluteenitonta jauhovaihtoehtoa

Gluteenittomia jauhoja on muitakin kuin riisi-, hirssi-, soija- ja maissijauhoja. Esittelemme 5 muuta gluteenitonta jauhovaihtoehtoa.

tiistai 20. tammikuuta 2015 teksti KUNTO PLUS

Gluteenittomat jauhot

Kikhernejauhot

  • Kikhernejauhoissa on runsaasti proteiinia ja niiden maku on miedon pähkinäinen. Kikhernejauhojen käyttö vaatii hieman totuttelua, sillä jauhot ovat ryynimäisempiä kuin tavalliset jauhot, mutta se ei tee leivästä huonoa – pikemminkin päinvastoin.

Tattarijauhot

  • Tattarijauhoissa on paljon lysiini-aminohappoa, kalsiumia, rautaa, kaliumia, magnesiumia, piitä ja fluoria.
  • Tattarissa ei ole gluteenia. Se on helposti sulavaa ja se vähentää kolesterolin imeytymistä ruuasta.
  • Tattarijauhojen rakenne on hieman ryynimäinen.

Kastanjajauhot

  • Kastanjajauhoilla leivonnaisiin voi saada miedon savun maun.
  • Jauhot maistuvat miedon makeilta ja niissä on A-vitamiinia, kaliumia sekä kuitua.

Kookosjauhot

  • Kookosjauhoja saadaan puristamalla tuoreesta kookospähkinästä ensin öljy, minkä jälkeen kookosmalto kuivataan varovasti ja jauhetaan hienoksi.
  • Kookosjauhoissa on runsaasti kuitua.

Mantelijauhot

  • Mantelijauhot ovat hienoksi jauhettuja manteleita.
  • Mantelijauhot maistuvat makeilta ja niissä on terveellisiä rasvahappoja, E-vitamiinia sekä kalsiumia.

Kestätkö gluteenia? Lue gluteeniherkkyyden oireista täältä.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2019!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Haluaisitko eroon kuukautisista?


KUNTO PLUS suosittelee