5 gluteenitonta jauhovaihtoehtoa

Gluteenittomia jauhoja on muitakin kuin riisi-, hirssi-, soija- ja maissijauhoja. Esittelemme 5 muuta gluteenitonta jauhovaihtoehtoa.

5 gluteenitonta jauhovaihtoehtoa.

Gluteenittomat jauhot

LUE MYÖS: Jauho-opas: Oikea jauho leivontaan

Kikhernejauhot

  • Kikhernejauhoissa on runsaasti proteiinia ja niiden maku on miedon pähkinäinen. Kikhernejauhojen käyttö vaatii hieman totuttelua, sillä jauhot ovat ryynimäisempiä kuin tavalliset jauhot, mutta se ei tee leivästä huonoa – pikemminkin päinvastoin.

Tattarijauhot

  • Tattarijauhoissa on paljon lysiini-aminohappoa, kalsiumia, rautaa, kaliumia, magnesiumia, piitä ja fluoria.
  • Tattarissa ei ole gluteenia. Se on helposti sulavaa ja se vähentää kolesterolin imeytymistä ruuasta.
  • Tattarijauhojen rakenne on hieman ryynimäinen.

Kastanjajauhot

  • Kastanjajauhoilla leivonnaisiin voi saada miedon savun maun.
  • Jauhot maistuvat miedon makeilta ja niissä on A-vitamiinia, kaliumia sekä kuitua.

Kookosjauhot

  • Kookosjauhoja saadaan puristamalla tuoreesta kookospähkinästä ensin öljy, minkä jälkeen kookosmalto kuivataan varovasti ja jauhetaan hienoksi.
  • Kookosjauhoissa on runsaasti kuitua.

Mantelijauhot

  • Mantelijauhot ovat hienoksi jauhettuja manteleita.
  • Mantelijauhot maistuvat makeilta ja niissä on terveellisiä rasvahappoja, E-vitamiinia sekä kalsiumia.

Kestätkö gluteenia? Lue gluteeniherkkyyden oireista täältä.

Kuntoa ja kiinteyttä KUNTO PLUSsalta!

KUNTO PLUSsan tärkein tavoite on tehdä terveellisestä elämäntavasta helppo. Nettisisältömme ja sovelluksemme tarjoavat tiedot ja välineet, joilla tarveellinen elämäntapa sujuu mutkattomasti. Tilaajana saat käyttöösi sivuston ja sovelluksen kaikki palvelut.

Sivustossa ja sovelluksessa mm:

  • Yli sata 5–40 min treenivideota
  • Kuunneltavat juoksuohjelmat myös vasta-alkajille
  • Pääsy satoihin terveellisiin resepteihin
  • Viikon ruokalista resepteineen sähköpostilla

KUNTO PLUSsan digitilaus – tutustu täältä!


Newsletter background