Pikaopas gluteenittomaan ruokavalioon

KUNTO PLUS opastaa gluteenittomiin elintarvikkeisiin.

Näitä voit syödä huoletta

  • Hedelmät, marjat ja vihannekset tuoreina, pakasteina ja kuivattuina

  • Kananmunat

  • Käsittelemätön liha

  • Käsittelemätön kala

  • Pähkinät ja siemenet

  • Jogurtti, skyr ja muut hapanmaitotuotteet (ilman mysliä)

  • Maito, voi ja kerma

  • Peruna ja bataatti

  • Riisi, tattari, villiriisi, amarantti ja kvinoa

  • Gluteenittomat versiot leivistä, kekseistä, myslistä ja puuroista. Valmistusaineina ovat yleensä maissi-, riisi-, soija- tai kookosjauho, amarantti, durra (sorghum- tai kaffelihirssi), tattari, tapioka (kassava, maniokki), kvinoa, kikherneet (kahviherneet) tai hirssi.

  • Gluteeniton kaura

  • Gluteenittomat jauhot

  • Öljy ja etikka

  • Gluteeniton olut

Gluteeniton verkkoyhteisö www.glu.fi sisältää runsaasti gluteenittomia ohjeita.

Ole tarkkana näiden kanssa

Tarkista tuoteseloste:

  • Makkarat, lihapullat ja muut lihajalosteet, jotka saattavat sisältää jauhoja

  • Einekset, kuten kastikkeet, keitot, pataruuat ja pakasteateriat

  • Pateet ja pasteijat

  • Soijatuotteet (sisältävät usein vehnää)

  • Makeiset (lakritsa, irtokarkit ja täytesuklaat)

  • Energiapatukat ja -juomat (usein vehnästä valmistettua maltodekstriiniä)

  • Jäätelöt ja mehujäät

  • Sokerittomat tuotteet, jotka on makeutettu makeutusaineella (saattaa olla vijapohjaista)

  • Maissihiutaleet ja muut aamiaistuotteet, vaikka ne olisi tehty muusta kuin vehnästä tai rukiista, ellei niissä ole mainintaa "gluteeniton".

Karta näitä

  • Leipä, pasta, pizza, keksit, näkkileipä, puuro ja kakut, jotka on leivottu vehnästä, durumvehnästä, speltistä (yksijyvävehnä), grahamjauhoista, sihtijauhoista, rukiista tai ohrasta, tai jotka sisältävät leseitä, alkioita tai jyviä näistä viljalaaduista.

  • Speltti, ohra ja muut jyvät

  • Nuudelit, elleivät ne ole gluteenittomia.

  • Kuskus

  • Maltaat ja mallastiiviste

  • Olut, ellei se ole tehty hirssistä tai riisistä

  • Sinappi, ketsuppi, valmiit salaatinkastikkeet, liemikuutiot ja paahdettu sipuli

Kestätkö gluteenia? Lue gluteeniherkkyyden oireista täältä.

Kuntoa ja kiinteyttä KUNTO PLUSsalta!

KUNTO PLUSsan tärkein tavoite on tehdä terveellisestä elämäntavasta helppo. Nettisisältömme ja sovelluksemme tarjoavat tiedot ja välineet, joilla tarveellinen elämäntapa sujuu mutkattomasti. Tilaajana saat käyttöösi sivuston ja sovelluksen kaikki palvelut.

Sivustossa ja sovelluksessa mm:

  • Yli sata 5–40 min treenivideota
  • Kuunneltavat juoksuohjelmat myös vasta-alkajille
  • Pääsy satoihin terveellisiin resepteihin
  • Viikon ruokalista resepteineen sähköpostilla

KUNTO PLUSsan digitilaus – tutustu täältä!


Newsletter background