Nyrkkisääntö hiilihydraattien valintaan: mitä kuitupitoisempi, sitä parempi! Tarkempi tapa on valita ruoka-aineet niiden GI:n mukaan.

Maailman paras laihdutuskuuri: GI-taulukko

Suosi ruoka-aineita, jotka pitävät verensokerin vakaana. Lataa elintarvikkeiden verensokerivaikutuksen eli glykeemisen indeksin kertova GI-taulukko täältä.

tiistai 6. joulukuuta 2011 teksti KUNTO PLUS

Tarjoamme KUNTO PLUSsan lukijoille Christian Bitzin ja Arne Astrupin kirjan "Verdens bedste kur" (Maailman paras laihdutuskuuri) GI-taulukon:

Mikä GI?

GI tulee sanoista glykeeminen indeksi ja tarkoittaa ruuan vaikutusta verensokeriin.

Jos ruoka-aineen GI on matala, se täyttää paremmin ja nostaa verensokerin tasoa hitaammin ja matalammalle kuin sellaiset hiilihydraattipitoiset ruoka-aineet, joiden GI on korkea.

Ruoka-aineet, joiden GI on korkea (yli 70), kuten vaalea leipä, riisi, peruna ja makeat leivonnaiset, nostavat verensokerin nopeasti korkealle.

Ruoka-aineet, joiden GI on matala (alle 55), kuten täysjyväleipä, pavut ja kuitupitoiset kasvikset, nostavat verensokeria vain vähän, hitaasti ja tasaisesti.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2019!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Haluaisitko eroon kuukautisista?


KUNTO PLUS suosittelee