Nainen istuu lootusasennossa
Joogasta on monenlaista hyötyä

Jooga lisää kehon joustavuutta, mikä on yksi tärkeimpiä syitä harrastaa joogaa. Muitakin syitä löytyy.

© Jacob Helbig

8 hyvää syytä joogata

Jooga tekee hyvää niin sielulle kuin ruumiille. Mutta mitä hyötyä joogaamisesta tarkalleen ottaen on? Alempaa näet 8 hyvää syytä ottaa jooga osaksi arkisia liikuntarutiineja.

tiistai 20. lokakuuta 2020 teksti M. Wium

Joogan tavoitteena on saada keho ja mieli tasapainoon erilaisten asanoiden ja hengitysharjoitusten avulla. Tämä voi joidenkin korvaan kuulostaa liian korkealentoiselta, joten alta löydät 8 konkreettista hyötyä, jotka joogan harrastaminen tuo mukanaan. 

1. Joustavampi ja vahvempi keho

Säännöllinen joogaaminen tekee kehosta notkeamman ja joustavamman. Asanat ja venytykset yhdessä hengitysharjoitusten kanssa notkistavat kehoa nopeasti. 

Notkeuden lisäksi myös kehon voimataso kohenee, sillä vaativat asanat vahvistavat myös lihaksia. Mitä dynaamisemman joogan lajin valitset, sitä hikisempää meno on, joten dynaaminen jooga kohentaa myös kuntoa. Lisäksi jooga vahvistaa niveliä, jänteitä ja luustoa. 

LUE MYÖS: Mikä joogan laji sopii sinulle?

2. Parempi ryhti

Jooga aktivoi keskivartalon syviä lihaksia. Joogan vahvistamat vatsa- ja selkälihakset auttavat parantamaan ryhtiä, jolloin kehon kannattelu tuntuu helpommalta ja keho myös näyttää kauniimmalta.

Harjoitteet ja venytykset lievittävät myös selän ja niskan kireyksiä, joten esimerkiksi päivän kiireiden aikana korviin nousseet hartiat rentoutuvat ja laskeutuvat joogan myötä takaisin paikoilleen. 

LUE MYÖS: Näin valitset sopivat joogavälineet 

3. Parempi tasapaino

Jooga kehittää tasapainoa. Parempi tasapaino vakauttaa kehoa ja kohentaa ryhtiä sekä vähentää samalla vammojen ja ylikuormitustilojen riskiä. Siksi tasapainoa kehittävät asanat kannattaa ehdottomasti ottaa mukaan omaan joogaharrastukseen.  

4. Stressi ja ahdistus lievittyvät

Jooga tekee sinut tietoisemmaksi omasta hengityksestäsi ja opit hengittämään syvään ja rauhallisesti vatsaan saakka. 

Syvä joogahengitys lievittää stressiä, ahdistusta ja masennusta, sillä se aktivoi parasympaattista hermostoa, joka pyrkii rauhoittamaan stressaantunutta kehoa. Jooga vähentää myös stressihormoni kortisolin määrää elimistössä.

5. Terveempi sydän ja verenpaine

Vuonna 2018 julkaistun, useita eri tutkimuksia tarkastelleen koontitutkimuksen mukaan jooga voi laskea kohonnutta verenpainetta. Pienelläkin verenpaineen laskulla voi olla suuri merkitys terveyden kannalta. 

Puolen tunnin päivittäinen liikuntatuokio vaikuttaa myönteisesti verenpaineeseen. Jooga tai päivittäinen kävelylenkki on hyvä tapa aloittaa liikunnan harrastaminen, jos et ole aiemmin liikkunut säännöllisesti.

6. Paremmat yöunet

Säännöllinen joogaaminen helpottaa nukahtamista iltaisin – tämä johtuu ennen kaikkea joogan mieltä rauhoittavasta vaikutuksesta.

Kaikki joogan muodot eivät kuitenkaan sovi harrastettavaksi juuri ennen nukkumaanmenoa. Esimerkiksi flowjooga ja hotjooga nostavat sykettä ja tuovat hien pintaan, kun taas hathajooga ja yinjooga ovat rauhallisempia joogan lajeja, joissa pidetään taukoja asanoiden välissä.

Jos sinun on vaikea rauhoittaa päässä pyörivää ajatusrallia iltaisin ennen nukkumaanmenoa, kannattaa kokeilla nukahtamista edistäviä joogaharjoitteita, sillä ne opettavat rauhoittumaan ennen yöunia.

7. Tehokkaampi ruuansulatus

Tietyt joogan lajit voivat tehostaa ruuansulatusta. Aivan samoin kuin kireät hartiat hyötyvät hieronnasta, myös suolisto hyötyy liikunnasta, joka pakottaa suolen sisällön liikkeelle. 

Ruuansulatuselimistön hyvinvointiin vaikuttavat sekä liikkuminen että hengitystekniikka. Esimerkiksi kävellessä tai juostessa selkäranka liikkuu aktiivisten vatsa- ja selkälihasten tukemana. Vatsan, selän ja selkärangan yhtäaikainen liikkuminen tekee hyvää suoliston toiminnalle. 

Jooga saa aikaan samanlaisen vaikutuksen, ja kun keskityt samalla myös hengittämään syvään, vaikutus on vieläkin suurempi.  

8. Lisää energiaa arkeen

Joogan harrastamisen ykkössyynä voi olla lihasvoiman kohentaminen, kehon notkeuden lisääminen tai kehon kireyksien lievittäminen, mutta saatat samalla huomata, että joogan aikaansaama energiabuusti tuo lisää virtaa arkeen.  

Monet säännöllisesti joogaavat ovat havainneet, että joogan myötä olo on iloisempi ja mieli rauhallisempi – ja että olo ylipäänsä on parempi kuin aiemmin. 

LUE MYÖS: Joogatiili on hyvä apu joogaajalle

Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Missä juokset mieluiten?


KUNTO PLUS suosittelee