5:2-dieetti – laihdu kahden päivän paastolla

Kuulostaa uskomattomalta, mutta totta se on: jos 2 päivänä viikossa syöt todella niukasti, laihdut tehokkaammin kuin vähentämällä kaloreita viikon jokaiselta päivältä.

5:2-dieetti

5:2-DIEETTI Kaksi kevyttä päivää viikossa riittää.

Kuulostaa uskomattomalta, mutta totta se on: jos kahtena päivänä viikossa syöt niukasti, laihdut tehokkaammin kuin vähentämällä kaloreita viikon jokaiselta päivältä.

Näin 5:2-dieetti toimii

Viitenä päivänä viikossa

Viitenä päivänä viikosta syödään sen verran, että energiansaanti ja -kulutus pysyvät jotakuinkin tasapainossa.

  • Syö vähintään 600 grammaa hedelmiä ja vihanneksia päivässä. Kaalit ovat esimerkiksi kuitupitoista ja vähäenergiaista syötävää.
  • Suosi täysjyvätuotteita.

  • Valitse mieluusti vähärasvaisia maitotuotteita ja leikkeleitä.

  • Vältä sokeria ja muita tyhjiä kaloreita.

  • Sammuta janosi vedellä. Myös tee ja kahvi sopivat. Vältä nestemäisiä kaloreita kuten mehuja ja alkoholia.

Paastopäivinä

Paastopäivinä syödään vain kaksi pientä ateriaa, esimerkiksi lounas ja päivällinen.

  • Kumpikin aterioista saa sisältää naisilla enintään 250 kcal ja miehillä enintään 300 kcal. Paastopäivät voi valita mielensä mukaan, kunhan ne eivät ole peräkkäisiä päiviä.

  • Sammuta janosi vedellä. Voit juoda myös teetä ja kahvia.

....

Hyödynnä Ruokapäiväkirjaa yhdessä 5:2-dieetillä ja pysy ajan tasalla energian saannistasi tai koosta omat reseptisi, joissa on vain 250 kaloria.

Kokeile Ruokapäiväkirjaa 5 päivää ilmaiseksi – saat yhteenvedon päivittäisestä kalorien saannistasi

KUNTO PLUS 13/2013