KUNTO PLUS -testi: 5/2-pätkäpaasto

2 päivänä viikosta syödään vain yksi 250 kcal ateria päivässä. Anne kokeili 5/2-pätkäpaastoa KUNTO PLUSsan 7 viikon testissä. Katso Annen tulokset täältä.

5/2-pätkäpaastoa testannut Anne seisoo kädet vyötäröllä.

PÄTKÄPAASTO – Annen paino putosi 4 kg 7 viikossa 5/2-pätkäpaastolla.

© Thomas Dahl

Yli 4 kg ja 5 cm hoikempi vyötärö olivat Annen ulkoiset saavutukset 7 viikon 5/2-pätkäpaastolla. Sen lisäksi Anne sai pätkäpaastosta uutta virtaa.

Lue Annen haastattelu täältä ja katso huikean hienot tulokset.

1 Annen kokemukset 5/2-pätkäpaastolla


5/2-paastoa oli yllättävän helppo noudattaa. Se vaati hiukan valmistelua ja suunnittelua varsinkin alussa, mutta se oli paljon helpompaa kuin olin odottanut.

Paastolla on ollut hyvä olla. Parina ensimmäisenä paastopäivänä vaivasi pieni päänsärky, mutta sekin meni ohi, kun elimistö tottui uuteen järjestykseen. Paastopäivinä ei puuttunut energiaa, mutta minä pidin huolta, etten tehnyt paastopäivinä kaikkein raskaimpia juttuja, niin kuin juoksutai lihaskuntotreeniä.

Parasta 5/2-paastossa oli se, että tuloksia syntyi, vaikka joskus join pari lasia viiniä ja söin täytekakkua syntymäpäivillä. Lähipiiri on tuskin huomannut, että minä syön eri lailla kuin ennen. Minulle on ollut erityisen tärkeää, että olen voinut osallistua kaikkeen. Lisäksi olen huomannut, että aamiainen ei ole tärkein. Yhteinen iltaruoka on. Ja aterioita voi aivan hyvin jättää väliin.

Pätkäpasto herätteli myös henkisesti. Huomasin, että aina ei ole välttämätöntä syödä aamiaista ja aterioita voit tosiaan jättää väliin!
— Anne kokeili 5/2-pätkäpaastoa 7 viikkoa

Vaikeinta 5/2-paastossa oli lopettaa syöminen, kun aterian 250 kcal oli täynnä, vaikka vatsa ja mieli halusivat lisää. Mutta tämä on oikein hyvä harjoitus sille, jolla on tapana ottaa turhan suuria annoksia. Huomasin piankin, että parhaat valinnat olivat broileria tai tonnikalaa, raejuustoa ja kasviksia. Kaalista, salaatista, tomaatista, kurkusta ja paprikasta saa suuren annoksen vähillä kaloreilla. Ehkä tylsää, mutta juuri siksi niin helppoa.

Hankalin hetki ja samalla opettavaisin tapahtui lomalla. Sain loistavasti käytyä pitkillä sauvakävelyillä ja tehtyä lihastreenin heti aamulla, söin houkuttelevien kaloriansojen sijasta salaattia ravintolassa, mutta sitten annoin periksi drinkeille ja roseeviinille.

Kun paino jämähti paikoilleen, oli tärkeää, että saatoin puhua asiasta kahden muun eri paastoja kokeilevan kanssa. Pääsin kriisistä yli ajattelemalla pitkiä portaita, joissa niissäkin on aina välillä tasanteita, joiden jälkeen meno taas jatkuu.

Laihtumisen lisäksi suurin muutos on tapahtunut omassa asenteessa, kun olen huomannut, että voin paastopäivinä vähintään yhtä hyvin kuin muulloinkin. Se on huomio, joka pitää mielialan korkealla.

2 Annen tulokset 5/2-pätkäpaastolla


Annen-tulokset-5-2-

3 Kuinka 5/2-pätkäpaastoa noudatetaan


5/2-pätkäpaasto

5/2-PÄTKÄPAASTO | 2 päivänä viikosta syödään vain 2 x 250 kcal ateriat

5/2-pätkäpaasto lyhyesti


MENETELMÄ:

2 x 250 kcal ateriat 2 päivänä viikossa. Muulloin syödään normaalisti.

MILLOIN:

2 päivänä viikossa – ei peräkkäisinä päivinä. 5 muuna viikonpäivänä syödään normaalisti.

HYVÄÄ:

  • Paastopäivinäkin voi syödä yhdessä muiden kanssa, vaikkakin vähän.
  • Paasto koskee vain 2 päivää viikossa.

HUONOA:

  • Viitenä muuna päivänä voi helposti tulla syöneeksi ylimääräistä, koska on paastopäivinä syönyt vain vähän.
  • Viikoittainen energiavaje jää suhteellisen pieneksi. Menetelmä ei ole paras mahdollinen sille, joka haluaa laihtua ennen kaikkea nopeasti.

PAASTON ULKOPUOLELLA

Syö terveellisestä monipuolisesti niinä 5 päivänä, kun et rajoita syömistä, niin tulokset eivät valu hukkaan.

SYÖ NÄITÄ

  • (Tuoreita) hedelmiä
  • (Kuitupitoisia) kasviksia
  • Täysjyvää (esim. ruisleipää, täysjyväpastaa, -riisiä)
  • Terveellistä proteiinia (kalaa, äyriäisiä, lintua, munia, palkokasveja)
  • Terveellisiä kasviöljyjä

KENELLE SOPII

Sille, joka ei ole vielä valmis paastoamaan täysiä vuorokausia ja joka haluaa voida osallistua sosiaaliseen yhdessäoloon useimpina päivinä samoilla ehdoilla kuin muutkin.

Newsletter background