Nainen kuntokeskuksessa juomapullo kädessä
© iStock

Vauhdita energiankulutusta 11 helpolla vinkillä

Konstit on monet! Nuku tunti pidempään, piipahda avannossa ja juo riittävästi vettä – muun muassa näillä nikseillä vauhditat energiankulutusta kilokalorin siellä ja toisen täällä.

perjantai 15. kesäkuuta 2018 teksti Michelle Kristensen, Martin Kreutzer ja Anne Larsen

Energian kulutukseen vauhtia

1. Treeniä ilman aamupalaa 

Jätä aamupala väliin ennen treeniä, niin rasvaa voi palaa jopa 20 prosenttia enemmän pitkin päivää. Huomiota herättäneen tutkimuksen mukaan verensokeri pysyy tavallista alhaisemmalla tasolla tyhjällä vatsalla treenatessa. Se saa kehon suosimaan rasvavarastojen kuluttamista hiilihydraattien käyttämisen sijaan. Jos kertakaikkiaan inhoat aamulla treenaamista, ei hätää – treeni kyllä kuluttaa energiaa ihan kaikkina vuorokaudenaikoina.

Kiinnostaisiko aamulla treenaaminen? Näin sinustakin voi tulla aamureipas!

2. Käy aamukävelyllä 

Käveleminen piristää mieltä, herättää kehonkin ja antaa heti aamusta virtaa koko päivään niin, että treeniinkin riittää energiaa vielä illemmalla.

Lue lisää kävelyn hyödyistä!

3. Treenaa vähän (mutta täysteholla) 

Nopeat, napakat HIIT- ja tabatatreenit eivät vie paljoakaan aikaa, mutta ne vauhdittavat energiankulutusta vielä tunneiksi treenin jälkeen. Hyödyn saamiseksi on kuitenkin pakottauduttava pois omalta mukavuusalueelta ja tehtävä lyhyt treenijaksot oikeasti täysillä.

Kokeile seitsemän minuutin tehotreeniä.

4. Syö vasta pari tuntia treenituokion jälkeen 

Pikaisen tabata-treenin tai rauhallisen kestävyystreenin jälkeen elimistön varastoja ei tarvitse täyttää heti. Rasvanpoltto jatkuu tehokkaasti vielä pari tuntia, jos lykkäät ruokailua saman verran myöhemmäksi.

Näin tankkaat päivän treenin mukaan.

5. Pulahda avantoon

Avantopulahduksen jälkeen elimistö joutuu ylimääräisiin lämmitystalkoisiin, jotka kuluttavat myös ylimääräistä energiaa.

Ekstraenergiaa voi kuluttaa myös kylpemällä.


Haluatko testata treenin, joka panee todella vauhtia energiankulutukseen? Kokeile KUNTO PLUSsan tabatatreeniä! Hauskaa, hikistä ja huipputehokasta!

6. Käytä energiajuomia kohtuudella

Vaikka energiajuoma voi tuntua näppärältä tavalta tankata lisävirtaa arkeen tai treeniin, kulutuksen lisäämisen sijaan ne voivat enemminkin vain lisätä energian saantia. Sokerittominakin ne sisältävät kofeiinia, joka voi runsaina annoksina häiritä yöunia (joista lisää kohdassa 9).

Näin valmistat itse superterveellisen energiajuoman!

7. Kahvia ennen treeniä 

Treeniä edeltävän tunnin aikana juotu kahvikuppi auttaa elimistöä käyttämään rasvaa energianlähteenä. Kahvi edistää rasvahappojen vapautumista verenkiertoon, ja elimistö käyttää ne mielihyvin energiakseen.

Lue, miten kahvi vaikuttaa treeni-intoon!

 8. Suosi arkiliikuntaa 

Joka ikinen pienikin arkinen askare lisää energian kulutusta, jos vaikka vähänkin. Esimerkiksi pöydän ääressä seisominen istumisen sijaan kuluttaa 40 prosenttia enemmän energiaa.

5 aktiivista muutosta

  • Seiso istumisen sijaan. Toimistotöiden tekeminen seisaaltaan on loistava ratkaisu, mutta seistä voi myös bussissa ja sitä odottaessa.
  • Kävele puhelimeen puhuessasi. Käytä kuulokemikrofonia, niin saat kädet vapaiksi (ja voit vaikka nostella pikku painoja samalla).
  • Suosi portaita hissien ja rullaportaiden sijaan – saat pienen, ilmaisen porrastreenin vaikka joka päivä.
  • Leiki lasten kanssa ja jätä television töllöttäminen vähemmälle. Pane pallo liikkeelle, pyöräile, pelaa Nintendo Wiillä tai keksi muuta aktiivista tekemistä jäkikasvun tai vaikka kumppanin kanssa.
  • Tee viisi etunojapunnerrusta jokaisena valveilla vietettynä tuntina. Värvää perhe, ystävät ja työkaveritkin mukaan, niin treenistä tulee tapa.

Katso 11 vinkkiä liikunnan lisäämiseksi arkeen.

9. Viivy rauhassa höyhensaarilla 

Keho palautuu kaikkein nopeimmin ihmisen nukkuessa. Lihakset kasvavat levossa, joten riittävä uni ja palautuminen ovatkin tärkeitä myös treenaajalle – ja mitä enemmän lihasta, sitä enemmän energiaakin kuluu. Univaje voi sen sijaan kerryttää kiloja, sillä se vaikuttaa mm. ruokahalua sääteleviin hormoneihin.

Lue lisää unen merkityksestä treenaajalle.

10. Jäävettä, kiitos! 

Juo hyisen kylmää vettä – silloin elimistön on käytettävä hieman ekstraenergiaa veden lämmittämiseen.

11. Tankkaa vettä ennen treeniä 

Varmista kehon nestetasapaino ja juo riittävästi ennen treeniä ja lisää sen aikana, jos hiki virtaa valtoimenaan. Nestevajeessa treenistä jää uupumaan tehoa, sillä suorituskyky ei ole parhaimmillaan. 

Juotko riittävästi? Lue 10 hyvää syytä hörppiä enemmän vettä.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2018!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee