© iStock

10 hyvää syytä juoda enemmän vettä

keskiviikko 1. kesäkuuta 2016 teksti KUNTO PLUS

Vältät suorituskykyä laskevan nestehukan

Jos nestehukka on 2 % kehon painosta eli n. 1-1 1/2 litraa, suorituskyky voi laskea jopa 20 %. Fyysisen rasituksen aikana hikoilu on välttämätöntä, sillä se viilentää kehoa. Samalla nesteen tarve lisääntyy. Australialaisessa miespuolisia urheilijoita koskevassa tutkimuksessa ilmeni, että mitä parempi nestetasapaino urheilijoilla oli sitä kauemmin lihasten hiilihydraattivarastot kestivät suorituksen aikana.

Päänsärky pysyy loitolla
Kun päätä särkee, juo vettä, sillä päänsärky saattaa johtua nestevajauksesta. Jos kipulääke on tarpeen, nauti se runsaan nestemäärän kanssa. Monet kipulääkkeistä rasittavat mahan limakalvoja, ja päänsärky voi pian muuttua vatsakivuksi. Runsas vesi ohentaa lääkettä, joten se liukenee mahassa nopeammin. Krapulassa on usein nestevajausta. Älä turhaan käytä kahmalokaupalla lääkkeitä, vaan juo paljon vettä illan aikana alkoholijuomien välissä, ennen nukkumaanmenoa ja vielä aamulla!

Auttaa ehkäisemään flunssaa

Suun, kurkun ja nenän limakalvoilla on paljon vasta-aineita, jotka kamppailevat hengityksen, ruuan ja juoman kautta elimistöön pyrkiviä taudinaiheuttajia vastaan. Jos et juo riittävästi, limakalvot kuivuvat ja tulevat alttiimmiksi tartunnoille, ja seurauksena voi olla esim. flunssa, kurkkukipua ja yskää.

Pitää näläntunnetta loitolla

Kun sinusta tuntuu, että vatsa ilmoittaa nälästä, kokeile ensin veden juomista. Näläntunteen iskiessä lasillinen vettä auttaa usein selviytymään seuraavaan ateriaan asti.

Jaloille hyväksi lentomatkalla

Pitkien lentomatkojen seurauksena matkalainen on usein väsynyt ja jalkoja särkee. Myös koneen kuiva ilman lähes imee nestettä kehosta, mistä seuraa nestevajaus! Koneen ilmassa on vähemmän happea kuin normaali-ilmassa, hengittäminen on raskaampaa ja nestettä poistuu kehosta tavallista enemmän. Juo vettä ennen lentoa ja huolehdi lennon aikana siitä, että nautit vähintään lasillisen vettä tunnissa. Tihentyneiden vessassakäyntien yhteydessä pääset liikuttamaan jalkojasi. Vältä kofeiinipitoisia juomia ja alkoholia.

Suoli toimii

Riittävä nestemäärä auttaa kehoa käyttämään hyväkseen ruuan ravintokuitua, nestettä tarvitaan myös, jotta ravintokuitu täyttäisi tehtävänsä suolistossa. Vesiliukoinen ravintokuitu muodostaa nesteen kanssa massan, joka edistää ruuansulatusta. Liukenemattomat kuidut taas imevät itseensä vettä matkatessaan suoliston läpi.

Kauniimmat hiukset ja iho

Sisäisesti nautittu vesi on aivan yhtä tärkeää, jos ei tärkeämpääkin, iholle kuin ulkoisesti käytettävät voiteet ja emulsiot. Neste pitää ihosolut pehmeinä ja kimmoisina. Vaativassa fyysisessä rasituksessa hikoilu stimuloi lisäksi hiuspohjan talirauhasia, minkä ansiosta hiukset saavat kaipaamaansa kosteutta eivätkä kuivu.

Pitää yllä vireyttä
Nestehukka on yleinen väsymyksen syy. Se heikentää keskittymiskykyä, koordinaatiokykyä ja reaktioaikaa. Jos tunnet olosi apaattiseksi etkä pysty keskittymään, juo ensiavuksi lasi tai pari vettä. Siitä on erittäin todennäköisesti apua, jos väsymys ei johdu esimerkiksi unen puutteesta.

Munuaiskivien ehkäisy
Yhdysvaltalaisten asiantuntijoiden mukaan kivuliaiden munuaiskivien syntyä voi ehkäistä juomalla riittävästi vettä. Lisääntynyt nesteensaanti ohentaa virtsaa ja ehkäisee vuosien saatossa munuaiskiviksi muuttuvien suolakiteiden muodostumista.

Kauniit lihakset

Lihakset tarvitsevat vettä. Lihakset sisältävät pääasiassa vettä eivätkä proteiinia niin kuin moni luulee. Jotta lihakset pysyisivät kauniina, on syytä nauttia paljon vettä.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee