">
Jännityspäänsärky
Missä jännityspäänsärky tuntuu?

Jännityspäänsäryssä kipu tuntuu tyypillisesti puristavana "vanteena" etenkin ohimoilla. 

© iStock

Mitä on jännityspäänsärky?

Jännityspäänsärky on yleisin päänsäryn muoto, mutta mistä siinä on kyse? Lue, mistä jännityspäänsärky johtuu ja miten sitä voi lievittää.

maanantai 21. tammikuuta 2019 teksti Inge Eriksen

Jännityspäänsärky

Jännityspäänsärky on tavallisin päänsäryn muoto, joka vaivaa yli puolta ihmisistä jossain vaiheessa elämää. Kolmella prosentilla väestöstä jännityspäänsärky on krooninen piina.

Jännityspäänsäryn oireet

Jännityspäänsärky tuntuu yleensä pantamaisena puristavana tai kiristävänä särkynä etenkin ohimoilla, päälaella tai takaraivolla. Liikkuminen ei yleensä pahenna kipua, eikä sen yhteydessä esiinny pahoinvointia tai oksentelua. 

Jännityspäänsäryn kesto

Tunneista useisiin päiviin kerrallaan.

Jännityspäänsäryn aiheuttajat

Jännityspäänsärky voi johtua monesta tekijästä. Usein särky juontuu yksinkertaisesti huonosta työergonomiasta ja yksipuolisen kuormituksen aiheuttamista lihasjännityksistä esimerkiksi niskan ja hartioiden alueella. Samoin esimerkiksi silmien taittoviasta tai virheellisestä purennasta johtuvat kasvojen lihasten jännitykset voivat aiheuttaa myös jännityspäänsärkyä.

Säryn taustalla voi olla myös henkinen kuormitus, kuten stressi ja masennus. 

Jännityspäänsärky
Piinaako jännityspäänsärky?

Jännityspäänsärky on tuttu riesa yli puolelle väestöstä.

© iStock

Jännityspäänsäryn hoito

Silloin tällöin esiin­tyvää jännityspäänsärkyä voi lievittää särkylääkkeellä enintään muutaman päivän ajan yhtäjaksoisesti – muuten lääkkeestä voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä. Kroonista jännityspäänsärkyä voidaan hoitaa sekä lääkkeillä että esimerkiksi akupunktiolla ja lihasjännityksiä vähentävällä liikunnalla.

Jännityspäänsäryn ehkäisy

Jännityspäänsäryn ehkäisyssä tärkeintä on huolehtia sekä fyysisestä että henkisestä hyvinvoinnista – etenkin ulkona liikkuminen on tehokas tapa torjua päänsärkyä. Lisäksi ryhtiä parantava sekä niskan ja hartioiden jännityksiä lievittävä treeni on etenkin tietokoneella työskenteleville hyvä keino torjua jännityspäänsärkyä. Tämä helppo harjoite auttaa lievittämään niskan ja hartioiden jännityksiä.

Jos säryn taustalla on stressi, sen syihin kannattaa tarttua mahdollisimman pian. Huolista on hyvä avautua läheisille ja liiasta työkuormituksesta esimerkiksi esimiehelle muutosten aikaasaamiseksi. Liikunta myös lievittää stressiä, alkoholi sen sijaan on "lääkkeistä" huonoin.

Jännityspäänsäryn vaarallisuus

Jännityspäänsärky on epämiellyttävää ja voi haitata elämälaatua, mutta terveydelle vaarallista se ei ole.

Milloin päänsäryn vuoksi on syytä hakeutua lääkärinhoitoon?

Soita 112:een, jos

  • Päänsärky alkaa ilman mitään ennakko-oireita erittäin voimakkaana.
  • Särkyyn liittyy muita oireita, kuten puhe-, tunne- tai näköhäiriöitä, käsien ja jalkojen voimattomuutta, niskan jäykkyyttä, velttoutta, korkeaa kuumetta, kouristuksia, käytöksen muutoksia tai tajunnan häiriöitä.

Mene lääkäriin, jos

  • Päänsäryt toistuvat usein.
  • Päätäsi särkee, eikä särkylääke tehoa kahden tunnin kuluessa sen ottamisesta.
  • Olet joutunut käyttämään särkylääkkeitä ­päivittäin yli viikon ajan.
  • Päänsärky muuttaa muotoaan esimerkiksi ­kohtauksellisesta päivittäiseksi säryksi. 

Saavuta tavoitteesi vuonna 2019!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Haluaisitko eroon kuukautisista?


KUNTO PLUS suosittelee