Päänsärystä kärsivä nainen hieroo hartiaansa

Päänsärkyä voi usein lievittää hieromalla pois niskan ja hartioiden lihasten kireyksiä.

© Jakob Helbig

Kahdeksan helppoa harjoitetta päänsäryn lievittämiseen

Säännöllisellä harjoittelulla niska- ja pääkivuista voi päästä muutamassa viikossa jopa kokonaan eroon. Harjoitteet auttavat myös helpottamaan jännityspäänsärkyä aina tarvittaessa, sillä vaikutuksen voi tuntea jo viidessä minuutissa.

tiistai 14. helmikuuta 2017 teksti Britt Schou

Lempeää lievitystä päänsärkyyn

Päänsärky vaikuttaa niin mielialaan kuin keskittymiseenkin. Pahimmillaan se lamaannuttaa toimintakyvyn kokonaan ja toistuu päivästä toiseen. Päänsärky on hyvin yleinen vaiva, joka voi johtua monesta tekijästä. 

Mistä päänsärky voi johtua

  • Liian vähäinen liikunta
  • Liian ­vähäinen ulkoilu 
  • Liian ­vähäinen yöuni
  • Pinnallinen hengitys
  • Liian vähäinen nesteesaanti
  • Vääränlainen istuma-­­­asento

Vahvista ja rentouta lihaksia

Jännityspäänsäryn hoidossa tärkeimpiä keinoja ovat liikunta, etenkin syviä, ryhtiä tukevia lihaksia vahvistava harjoittelu ja ulkoilu. Myös kaulan, niskan ja hartioiden lihasten vahvistaminen ja rentouttaminen auttaa sekä kannattelemaan päätä oikein että ehkäisemään  ­lihasjännityksiä.

Ohjelmamme harjoitteet on tehty vahvistamaan ja rentouttamaan jännityspäänsärkyyn vaikuttavia ­lihaksia, ja niiden avulla voi myös lievittää akuuttia lihasjännityksestä johtuvaa kipua jo viidessä minuutissa.

Lataa päänsärkyä lievittävä harjoitusohjelma alta

Saavuta tavoitteesi vuonna 2018!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee