Päänsärystä kärsivä nainen hieroo hartiaansa
Apua jännityspäänsärkyyn

Päänsärkyä voi usein lievittää hieromalla pois niskan ja hartioiden lihasten kireyksiä.

© Jakob Helbig

8 helppoa harjoitetta päänsäryn lievittämiseen

Säännöllisellä harjoittelulla niska- ja pääkivuista voi päästä muutamassa viikossa jopa kokonaan eroon. Harjoitteet auttavat myös helpottamaan jännityspäänsärkyä aina tarvittaessa, sillä vaikutuksen voi tuntea jo viidessä minuutissa.

tiistai 14. helmikuuta 2017 teksti Britt Schou

Lempeää lievitystä päänsärkyyn

Päänsärky vaikuttaa niin mielialaan kuin keskittymiseenkin. Pahimmillaan se lamaannuttaa toimintakyvyn kokonaan ja toistuu päivästä toiseen. Päänsärky on hyvin yleinen vaiva, joka voi johtua monesta tekijästä.

Yleisin päänsäryn muoto on lihasperäinen jännityspäänsärky: sitä kokee jossain vaiheessa elämäänsä yli puolet ihmisistä. Jännityspäänsärkyyn liittyvät sekä niskan ja hartioiden jännitykset että henkiset tekijät, kuten ahdistus ja liiallinen henkinen kuormitus.

LUE MYÖS: Miksi päätä särkee?

Jännityspäänsäryn taustalla on usein tiettyjen lihasten vääränlainen työnjako ja kiristyminen, joka voi johtua pään tai hartioiden huonosta asennosta, purentaviasta tai hampaiden narskuttelusta, stressistä tai huonosta nukkuma-asennosta. 

Jos lihasten epätasapainoinen kuormitus jatkuu pitkään, osa kehosta on jatkuvassa jännitystilassa, ja ne kehonosat, jotka voisivat tukea ja helpottaa ylikuormittuneiden lihasten taakkaa, jäävät vaille käyttöä. Tämä koskee etenkin ylävartalon lihaksia.

Mistä päänsärky voi johtua

  • Liian vähäinen liikunta
  • Liian ­vähäinen ulkoilu 
  • Liian ­vähäinen yöuni
  • Pinnallinen hengitys
  • Liian vähäinen nesteesaanti
  • Vääränlainen istuma-­­­asento

LUE MYÖS: Mitä on migreeni?

Vahvista ja rentouta lihaksia

Jännityspäänsäryn hoidossa tärkeimpiä keinoja ovat liikunta, etenkin syviä, ryhtiä tukevia lihaksia vahvistava harjoittelu ja ulkoilu. Myös kaulan, niskan ja hartioiden lihasten vahvistaminen ja rentouttaminen auttaa sekä kannattelemaan päätä oikein että ehkäisemään  ­lihasjännityksiä.

Ohjelmamme harjoitteet on tehty vahvistamaan ja rentouttamaan jännityspäänsärkyyn vaikuttavia ­lihaksia, ja niiden avulla voi myös lievittää akuuttia lihasjännityksestä johtuvaa kipua jo viidessä minuutissa.

Lataa päänsärkyä lievittävä treeniohjelma saman tien:

Lataa päänsärkyä lievittävä treeniohjelma täältä 

- ja aloita heti tänään!

MITEN HARJOITTEET VAIKUTTAVAT

  • Ylävartalon lihakset ja nivelet vahvistuvat ja tulevat joustavammiksi.
  • Liikkuvuuden lisääminen ja jännitysten lievittäminen parantavat hapen kulkua lihaksiin.
  • Tehokkaampi hapen kulku lievittää kipua välittömästi, ja rentouttava vaikutus säilyy pitkään.

LUE MYÖS: Mitä Hortonin syndrooma on?

Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee