Nämä 5 ruoka-ainetta voivat aiheuttaa päänsärkyä

Jos kärsit usein päänsärystä, syynä voi hyvinkin olla se, mitä syöt ja juot.

Nainen kärsii päänsärystä, etualalla ruokaa.

Kärsitkö usein päänsärystä? Syynä voi olla ruokavaliosi.

© iStock

Cincinnatin yliopiston professori analysoi satoja päänsärkyyn ja ravitsemukseen liittyviä tutkimuksia. Tulokset olivat osin yllättäviä.

1. Vieroita itsesi kahvista hitaasti

Yli kolme kuppia kahvia päivässä voi aiheuttaa päänsärkyä mutta niin voi myös kahvinjuonnin liian äkkinäinen lopettaminen. Silloin seurauksena ovat vieroitusoireet, kuten jyskyttävä päänsärky.

2. Glutamaatti voi aiheuttaa kipua

Arominvahventeena käytettävää natriumglutamaattia löytyy niin makkaroista, liemikuutioista, pakasteena myytävistä valmisruuista, keitoista, välipaloista kuin salaatinkastikkeistakin. Glutamaatti voi laukaista migreenin tai aiheuttaa voimakasta päänsärkyä. Glutamaatti löytyy tuoteselosteista myös nimillä MSG ja E620-E625.

LUE MYÖS: Miten jännityspäänsärkyä voi lievittää?

3. Varo makkaroita ja leikkeleitä

Esimerkiksi pekonin, kinkun ja makkaran säilyvyyttä parantava nitriitti voi aiheuttaa päänsärkyä, ja tutkimusten mukaan pieni osa migreenistä kärsivistä havaitsi migreenikohtausten lisääntymistä niinä päivinä, kun olivat syöneet nitriittiä.

4. Jätä punaviini kauppaan

Kaikki alkoholi aiheuttaa suurissa määrin nautittuna päänsärkyä viimeistään seuraavana päivänä, mutta erityisesti histamiinia sisältävä alkoholi, kuten punaviini, voi aiheuttaa joillekin päänsärkyä jo pienen annoksen jälkeen.

5. Syö vähemmän omega-6-rasvahappoja

Omega-3- ja omega-6-rasvahappojen saannilla on yhteys päänsärkyjen yleisyyteen. Suurin osa ihmisistä saa liikaa omega-6-rasvahappoja, joita on mm. auringonkukkaöljyssä, viinirypäleensiemenöljyssä ja safloriöljyssä ja joita elintarviketeollisuudessa laitetaan esimerkiksi kekseihin, valmisruokiin ja majoneesiin. Jos söisimme näiden sijaan enemmän ruokia, joissa on runsaasti omega-3-rasvahappoja, kuten rasvaista kalaa, pellavansiemeniä ja saksanpähkinöitä, voisimme välttää ärsyttävän päänkivistyksen.

Tankkaa hyviä omega-3-rasvahappoja herkullisten kalareseptien avulla

No nyt on yksinkertaista elää terveellisesti!

KUNTO PLUSsan keskeisin tavoite on tehdä terveellisistä elämäntavoista helppoja toteuttaa. Tätä tavoitetta silmälläpitäen olemme uudistaneet nettitarjontamme niin, että se sisältää välineet ja kannustusta hyvinvointia edistävään elämäntapaan nyt ja aina.
Tilaajana saat käyttöösi sivuston ja sovelluksen kaikki palvelut.
Tutustu uuteen KUNTO PLUSsaan

  • 10–30 min treenivideot
  • Pääsy satoihin terveellisiin resepteihin
  • Viikon ruokalista resepteineen sähköpostilla
  • Suosikit kätevästi saataville omalle sivulle

Juuri nyt: Kokeile 30 vrk ilmaiseksi


Newsletter background