Iloinen nainen kuuntelee musiikkia ulkona
Terve suolisto = terve keho

Hyvästit väsymykselle, päänsäryille ja liikakiloille! Suolistoystävällinen dieetti tarjoaa lukuisia hyötyjä.

Suolistoystävällisen dieetin 13 hyötyä

KUNTO PLUSsan suolistoystävällinen dieetti ei ainoastaan auta karistamaan ylimääräisiä kiloja. Lue, miten suolistoystävällinen ravitsemus tukee hyvinvointia niin lyhyellä kuin pitkälläkin aikavälillä.

perjantai 1. syyskuuta 2017 teksti Irene Brøndum

KUNTO PLUSsan suolistoystävällisen dieetin hyödyt lyhyellä aikavälillä

1. PAINONPUDOTUS – Jos ylipainoa on kertynyt, dieetti auttaa pudottamaan painoa ja kaventamaan vyötärönympärystä, kun energiansaantia rajoitetaan.

LUE MYÖS: Kouramenetelmä auttaa pudottamaan painoa järkevästi


2. LITTEÄ VATSA – Turvotus vähenee, kun ruokavaliosta saadaan vähemmän esimerkiksi lihaa ja rasvaa, jotka hitaasti sulavina panevat ruoansulatuksen koetukselle.

3. LISÄÄ ENERGIAA – Tasaiset ateriavälit ja kohtuulliset annoskoot torjuvat ähkyä mutta pitävät olon kylläisenä ja estävät verensokerin heilahteluja.

4. VÄHEMMÄN PÄÄNSÄRKYJÄ – Riittävä nesteensaanti auttaa ehkäisemään päänsärkyä.

5. PAREMMAT YÖUNET – Tasainen ateriarytmi ja kofeiinin välttäminen päivällisen jälkeen auttavat pitämään myös unirytmin säännöllisenä.

6. VAUHTIA SUOLEN TOIMINTAAN – Runsaasti kuitua sisältävät kasvikset sekä riittävä veden juominen auttavat edistämään ruoansulatusta ja suolen toimintaa.


Suolisto rakastaa kasviksia. Vihannessorvin avulla saat helposti lisättyä kasvisten määrää aterioilla. Nyt saat vihannessorvin sekä 3 numeroa KUNTO PLUS -lehteä hintaan 14,90 €!



7. LIEVITYSTÄ MATALA-ASTEISEEN TULEHDUKSEEN – KUNTO PLUSsan suolistoystävällinen dieetti perustana oleva ruokavalio on anti-inflammatorinen eli tulehdusta vähentävä, eli se auttaa vähentämää elimistössä matala-asteista tulehdusta. Matala-asteinen tulehdus on riskitekijänä esimerkiksi tyypin 2 diabeteksessä ja sydän- ja verisuonisairauksissa.

Helpotusta vatsan turvotteluun

Suolistoystävällisen ruokavalion hyödyt pitkällä aikavälillä

8. SYDÄNTERVEYS – Ylipainoisella painonpudotus on tärkeä keino edistää sydämen hyvinvointia. Lisäksi tyydyttyneiden rasvojen korvaaminen esimerkiksi sydänystävällisemmillä kalan ja avokadon terveellisillä rasvoilla auttaa osaltaan pitämään huolta sydämestä.

9. IMMUUNIPUOLUSTUS – Suoliston hyvää bakteerikantaa vahvistava ruokavalio auttaa vahvistamaan myös vastustuskykyä, sillä suolisto on merkittävä osa ihmisen puolustusjärjestelmää.


Suolistoystävällisellä dieetillä syödään runsaasti kasviksia. Vihannessorvin avulla saat helposti lisättyä kasvisten määrää aterioilla. Nyt saat vihannessorvin sekä 3 numeroa KUNTO PLUS -lehteä hintaan 14,90 €!


10. PIENENTYNYT ELÄMÄNTAPASAIRAUKSIEN RISKI – Ylipainoisella laihduttaminen auttaa pienentämään elämäntapasairauksien, kuten tyypin 2 diabeteksen, riskiä.

11. PIENENTYNYT SYÖPÄSAIRAUKSIEN RISKI – Kasvisten lisääminen ja punaisen ja prosessoidun lihan vähentäminen voivat auttaa pienentämään tiettyjen syöpien riskiä.

12. VAHVAT LUUT – Runsas kasvisten ja hedelmien syönti auttaa vahvistamaan myös luustoa.

13. PIENENTYNYT DEMENTIAN JA MASENNUKSEN RISKI – Suolistoystävällisen ruokavalion anti-inflammatorinen eli matala-asteista tulehdusta lievittävä vaikutus auttaa pienentämään monien sairauksien, kuten dementian, masennuksen, sydän- ja verisuonisairauksien ja tyypin 2 diabeteksen riskiä.


LUE MYÖS: 10 merkkiä, jotka voivat kieliä masennuksesta


Mistä on kyse: KUNTO PLUSsan suolistoystävällinen dieetti

Saavuta tavoitteesi vuonna 2018!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee