Nainen syö leivosta jääkaapin edessä
Makeanhimo

– yksi niistä haasteista, jotka joudut kohtaamaan KUNTO PLUSsan suolistoystävällisellä dieetillä. Mutta ei hätää: pystyt siihen kyllä!

4 haastetta suolistoystävällisellä dieetillä - ja miten selviydyt niistä

KUNTO PLUSsan suolistoystävällinen dieetti toimii heti ensimmäisestä päivästä lähtien. Voi kuitenkin olla, ettei se tunnu sinusta siltä. Kerromme, millaisia haasteita dieetin aikana voi tulla eteen ja miten selviät niistä.

perjantai 1. syyskuuta 2017 teksti Irene Brøndum

Haaste 1: Makeanhimo

Jos olet tottunut syömään leivoksia, karkkia ja limsaa päivittäin, elimistö tuntee tietysti pieniä vieroitusoireita, kun makeansyönti keskeytyy. Kun makeanhimo tuntuu ylivoimaiselta, muista, että SINÄ olet päättänyt syödä suolistoystävällisesti ja pitää sokeripaastoa. Keskity kaikkeen siihen hyvään, mitä uusi ruokavalio tekee elimistöllesi.


Suolisto rakastaa kasviksia. Vihannessorvin avulla saat helposti lisättyä kasvisten määrää aterioilla. Nyt saat vihannessorvin sekä 3 numeroa KUNTO PLUS -lehteä hintaan 14,90 €!


Yritä miettiä, mitä itse asiassa himoitset. Ehkä pystyt tyydyttämään makeannälän jollakin muulla. Kokeile vaikka juoda kupillinen kahvia tai teetä tai tee jotain konkreettista: pese pyykkiä, tyhjennä astianpesukone tai lähde kävelylle.

Jos olet tottunut syömään karkkia tai muuta makeaa tiettyinä ajankohtina tai tietyissä tilanteissa, kuten illalla televisiota katsellessa, kokeile tehdä jotain muuta, jotta makeanhimo ei automaattisesti heräisi. Lue kirjaa, pelaa pelejä tai järjestele kaappeja.

Anna itsellesi lupa syödä pieniä määriä makeaa, joka sisältyy suolistoystävällisen dieetin ateriasuunnitelmaan (kuten tummaa suklaata, hedelmiä tai marjoja).

Muista, että makeanhimo helpottuu, kun uusi ruokavalio alkaa vakauttaa verensokeriasi. Suolistoystävällisestä ravinnosta elimistö saa kaiken tarvitsemansa, ja elimistö lakkaa pian huutamasta sokerin perään.

Lisää vinkkejä makeanhimon taltuttamiseen


Haaste 2: Nälkä

Suolistoystävällisellä dieetillä elimistö saa tarvitsemansa ravintoaineet. Mutta koska dieetti on suunniteltu myös laihtumista silmälläpitäen, kannattaa muistaa, että nälän tunne voi päästä joskus yllättämään.

Muista, että on ihan ok, jos vatsa joskus hieman murisee. Nälän tunne aterioiden välillä ei ole vaaraksi, joten pidä pintasi!

Yritä noudattaa ateriasuunnitelmaa äläkä jätä aterioita väliin tai jätä syömättä esimerkiksi terveellisiä rasvoja tai proteiinia. Suunnitelmaa noudattamalla verensokeri tasoittuu nopeasti, ja kylläisyyshormonit lähettävät aivoille viestin, että selviät ilman lisäruokaa juuri nyt.


Suolistoystävällisellä dieetillä syödään runsaasti kasviksia. Vihannessorvin avulla saat helposti lisättyä kasvisten määrää aterioilla. Nyt saat vihannessorvin sekä 3 numeroa KUNTO PLUS -lehteä hintaan 14,90 €!

Haaste 3: Ilmaa vatsassa

Jos et ole tottunut syömään kaalia tai muita kasviksia siinä määrin, kuin suolistoystävällinen dieetti edellyttää, olo voi tuntua aluksi turvonneelta ja vatsassa tuntuu olevan enemmän ilmaa kuin yleensä.

Elimistö tottuu pian uuteen ravintoon, ja tilanne helpottuu varmasti. Voit kokeilla lisätä kasvisten määrää muutaman päivän ajan. Vatsan pitäisi tuntua vähemmän turvonneelta kuin aiemmin. Jos kärsit kovista ilmavaivoista, kokeile seuraavia vinkkejä:

  • Pilko kaali ja muut ilmaa vatsaan keräävät kasvikset, kuten sipuli ja pavut, pieniksi paloiksi ja kypsennä kunnolla. Tämä vähentää ruuansulatusvaikeuksia.

  • Sekoita eniten ilmaa vatsaan keräävät kasvikset helpommin sulaviin, kuten tomaattiin ja pinaattiin.

  • Höyrytä esimerkiksi kaali kypsäksi sen sijaan, että söisit sitä raakana. Näin kaali sulaa helpommin, ja hyvät ravintoaineet säilyvät.

Lisää vinkkejä, joilla rauhoitat turvonneen vatsan ja ärtyneen suolen

Haaste 4: Ravintolassa syöminen

Apua! Olet suolistoystävällisellä dieetillä, mutta sinut on kutsuttu ulos syömään. Mikä neuvoksi? Lähde ihmeessä mukaan ja nauti hyvästä seurasta. Voit tehdä itse paljon, jotta ravintolassa syöminen ei rapauta hyvin alkanutta dieettiäsi.

  • Jätä pöytään tuotu leipäkori rauhaan.

  • Tilaa ylimääräinen salaatti.

  • Pyydä salaattikastike kulhoon, jotta voit itse säädellä sen määrää.

  • Valitse annos, jossa pääraaka-aineena on kasvis, kana, katkaravut tai kala.

  • Jätä väliin ranskalaiset ja muut uppopaistetut herkut.

  • Ota ruokajuomaksi vettä limsan tai alkoholin sijaan.


Täältä pääse tutustumaan KUNTO PLUSsan suolistoystävälliseen dieettiin

OIVA LISÄ SUOLISTOYSTÄVÄLLISEEN DIEETTIIN

Suolistoystävällisen dieetin aikana syödään runsaasti kasviksia, ja ruokavaliosta voi pahimmillaan tulla tylsä sekoitus porkkanaraastetta ja paloiteltua kesäkurpitsaa. Vihannessorvin avulla saat vaihtelua aterioille! Kätevän keittiövälineen avulla saat nimittäin helposti lisää kasviksia aterioille - täysin uudessa muodossa. Vihannessorvi leikkaa hedelmät ja vihannekset kapeaksi nauhaksi, jota voi laittaa esimerkiksi salaattiin tai tarjota tavallisen spagetin korvikkeena. Kun tilaat nyt 3 numeroa KUNTO PLUS -lehteä, saat lisäksi vihannessorvin. Saat koko paketin hintaan 14,90 €! 

Saavuta tavoitteesi vuonna 2018!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee