Kourallinen marjoja

Laihdutusmenetelmässä koura korvaa ruokavaa'an. 

© iStock

Kouramenetelmällä paino hallintaan

Jos kaloreiden laskeminen ei innosta, kokeile tätä menetelmää, jossa ruokamäärät lasketaan kourallisissa.

keskiviikko 7. kesäkuuta 2017 teksti I. Brøndum

Mistä menetelmässä on kyse?

Painon pudottaminen tiettyjä ruoka-aineita ja kalorimääriä rajoittavilla menetelmillä voi tuntua vaivalloiselta, ja jatkuva mielitekoja vastaan kamppailu alkaa helposti pidemmän päälle kääntyä itseään vastaan. Kouranmittaan perustuvassa laihdutusmenetelmässä kaikki ruuat ovat kuitenkin sallittuja, ja annoskootkin helppo päätellä, mitta kun kulkee aina mukana.

Menetelmän kehittänyt tanskalainen Suzy Wengels kyllästyi itse kieltoihin perustuviin laihdutuskuureihin, jotka päättyivät aina lopulta repsahdukseen ja epäonnistumiseen ja taas uuteen yritykseen.

Wengels päätti lopulta unohtaa karppaukset, paastot ja kivikauden ruokavaliot ja kehittää oman konseptin, jonka hän nimesi Sense-menetelmäksi – siinä kun kyse on kieltojen sijaan terveen järjen käytöstä. Hän itse laihduttanut menetelmällään yli 40 kiloa, ja hänen laihdutusoppaansa ovat olleet Tanskassa supersuosittuja.

Näin se toimii

Wengelsin menetelmässä käytetään omia käsiä syötävien ruokamäärien mittaamiseen, jolloin annoskoot pysyvät järkevinä ja ruokavaliosta saadaan fiksussa suhteessa proteiinia, hiilihydraattia ja rasvaa. Näin myös olo pysyy kylläisenä ja energian kulutus käynnissä.

Jokainen päivän kolmesta pääateriasta sisältää 3-4 kourallista ruokaa ja 3 ruokalusikallista rasvaa. Lautasen sisältö näyttää silloin seuraavalta:

· 1 - 2 kourallista kasviksia (esim. 2 porkkanaa ja kourallinen salaattia) (100-250 g = 1/2 lautanen) 

· 1 kourallinen proteiinia (esim. broilerinfilee tai muutama lihapulla) (Noin 100-200 g)

· 1 kourallinen hiilihydraattia tai hedelmää (esim. 1 viipale leipää, 1 dl mysliä tai lusikallinen pastaa), voidaan korvata puolikkaalla kourallisella proteiinia + lisäkasviksilla

· 3 rkl rasvaa (esim. 1 rkl oliiviöljyä paistamiseen, 1 rkl avokadoa ja 1 rkl pähkinöitä)


Menetelmässä syödään pääsääntöisesti kolme ateriaa päivässä, mutta niiden lisäksi voi pistellä yhden tai kaksi välipalaa, jos nälkä yllättää aterioiden välissä. Välipala voi olla vaikkapa 10-15 mantelia, kovaksi keitetty muna,  juustoviipale tai pala lihaa.

Aterioiden yhteydessä voi lisäksi halutessaan nauttia 3 dl vähärasvaisia maitotuotteita, esimerkiksi lorauttaa maitoa kahviin tai lisätä salaattiin jogurttikastikkeen, sekä 2 ruokalusikallista kastiketta (alle 9 % rasvaa) aterialla.

Vaikka ruokien suhteen kieltoja ei ole, menetelmässä juomista ei kerrytetä turhia kaloreita. Juomina nautitaan pääsääntöisesti vettä, vissyä tai kevytlimsaa tai -mehua. Viiniä sopii juoda 1-2 lasia viikossa.

Esimerkkipäivän ateriat

  • Aamupala: 2 dl vähärasvaista jogurttia ja kourallinen mysliä, pehmeäksi keitetty muna ja hieman kasviksia.
  • Lounas: 1 viipale ruisleipää ja sipaisu voita, purkillinen makrillia, hieman majoneesia ja kasvistikkuja.
  • Iltapäivän välipala: 10-15 pähkinää.
  • Päivällinen: Öljyssä paistettu broilerinfilee, lusikallinen pastaa, kaksi kourallista salaattia, 1 rkl öljypohjaista salaatinkastiketta ja 1 rkl fetaa.


Vain itsensä soimaus on kiellettyä

Useimmille laihduttajille on tuttua se, miten hyvät aikeet eivät aina kanna pitkälle, kun pieni lipsahdus johtaa isompaan repsahdukseen ja epäonnistumisen tunteeseen, ja lopulta koko kuuri saa jäädä, kun "ei minusta näköjään vain ole tähän."

Tässä menetelmässä aterioihin suhtaudutaan "lippaana", joka suljetaan, kun on syöty.

Jos aamiaisella tulikin syötyä jotain epäterveellistä, "aamiaislipas" suljetaan syömisen jälkeen, jonka jälkeen uusi lipas avataan jälleen seuraavalla aterialla - tällä kertaa sitten menetelmän mukaisesti syöden. Repsahdusta ei siis jäädä murehtimaan, vaan seuraava ateria on jälleen uusi mahdollisuus.

Menetelmän edut

Laihduttaminen kouramittaan perustuvassa menetelmässä ei edellytä mitään erikoiskikkoja tai -ruoka-aineita, vaan sitä voi soveltaa kaikkiin aterioihin ja ruokiin. Kaikki on sallittua oman kouran rajoissa, eikä ruokia tarvitse punnita tai laskea kaloreita.

Menetelmä kannustaa myös syömään enemmän kaviksia, joista saadaan vitamiineja, kivennäisaineita, antioksidantteja ja kuitua. Ne auttavat myös lisäämään kylläisyyttä ja pitämään verensokerin tasaisena.

Ei jokaiselle

Menetelmä voi hieman käydä kukkarolle, jos ruokavalioon ei ole ennestään kuulunut esimerkiksi kovinkaan paljon tuoretta kalaa tai hedelmiä, jotka ovat valitettavasti valkoista riisiä ja perunaa kalliimpia.

Ahkerasti treenaavalle annokset eivät välttämättä tarjoa riittävästi energiaa treeniin ja tukea palautumiseen, jolloin kannattaa kääntyä mieluummin ravitsemusasiantuntijan puoleen, jos haluaa kuitenkin kokeilla kourakonseptia.

Näin onnistut

Laihduttajan kannattaa menetelmästä riippumatta värvätä myös lähipiiri tukijoukoiksi, sillä muiden kannustus on merkittävä tekijä onnistumisessa. Mikään ei murenna motivaatiota kuin vieressä karkkia mussuttava puoliso.

Jos herkkujen himo käy ylitsepääsemättömäksi, kannattaa kokeilla suunnata ajatukset johonkin muuhun ja esimerkiksi harjata hampaat, kilauttaa kaverille tai vaikka lankuttaa hetki, kunnes himo on laantunut.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Mikä hedelmä on suosikkisi?

KUNTO PLUS suosittelee