Kouramenetelmällä paino hallintaan

Jos kaloreiden laskeminen ei innosta, kokeile tätä menetelmää, jossa ruokamäärät lasketaan kourallisissa.

Kourallinen marjoja

Laihdutusmenetelmässä koura korvaa ruokavaa'an.

© iStock

Mistä menetelmässä on kyse?

Painon pudottaminen tiettyjä ruoka-aineita ja kalorimääriä rajoittavilla menetelmillä voi tuntua vaivalloiselta, ja jatkuva mielitekoja vastaan kamppailu alkaa helposti pidemmän päälle kääntyä itseään vastaan. Kouranmittaan perustuvassa laihdutusmenetelmässä kaikki ruuat ovat kuitenkin sallittuja, ja annoskootkin helppo päätellä, mitta kun kulkee aina mukana.

Menetelmän kehittänyt tanskalainen Suzy Wengels kyllästyi itse kieltoihin perustuviin laihdutuskuureihin, jotka päättyivät aina lopulta repsahdukseen ja epäonnistumiseen ja taas uuteen yritykseen.

Wengels päätti lopulta unohtaa karppaukset, paastot ja kivikauden ruokavaliot ja kehittää oman konseptin, jonka hän nimesi Sense-menetelmäksi – siinä kun kyse on kieltojen sijaan terveen järjen käytöstä. Hän itse laihduttanut menetelmällään yli 40 kiloa, ja hänen laihdutusoppaansa ovat olleet Tanskassa supersuosittuja.

Näin se toimii

Wengelsin menetelmässä käytetään omia käsiä syötävien ruokamäärien mittaamiseen, jolloin annoskoot pysyvät järkevinä ja ruokavaliosta saadaan fiksussa suhteessa proteiinia, hiilihydraattia ja rasvaa. Näin myös olo pysyy kylläisenä ja energian kulutus käynnissä.

Jokainen päivän kolmesta pääateriasta sisältää 3-4 kourallista ruokaa ja 3 ruokalusikallista rasvaa. Lautasen sisältö näyttää silloin seuraavalta:

· 1 - 2 kourallista kasviksia (esim. 2 porkkanaa ja kourallinen salaattia) (100-250 g = 1/2 lautanen)

· 1 kourallinen proteiinia (esim. broilerinfilee tai muutama lihapulla) (Noin 100-200 g)

· 1 kourallinen hiilihydraattia tai hedelmää (esim. 1 viipale leipää, 1 dl mysliä tai lusikallinen pastaa), voidaan korvata puolikkaalla kourallisella proteiinia + lisäkasviksilla

· 3 rkl rasvaa (esim. 1 rkl oliiviöljyä paistamiseen, 1 rkl avokadoa ja 1 rkl pähkinöitä)

Menetelmässä syödään pääsääntöisesti kolme ateriaa päivässä, mutta niiden lisäksi voi pistellä yhden tai kaksi välipalaa, jos nälkä yllättää aterioiden välissä. Välipala voi olla vaikkapa 10-15 mantelia, kovaksi keitetty muna, juustoviipale tai pala lihaa.

Aterioiden yhteydessä voi lisäksi halutessaan nauttia 3 dl vähärasvaisia maitotuotteita, esimerkiksi lorauttaa maitoa kahviin tai lisätä salaattiin jogurttikastikkeen, sekä 2 ruokalusikallista kastiketta (alle 9 % rasvaa) aterialla.

Vaikka ruokien suhteen kieltoja ei ole, menetelmässä juomista ei kerrytetä turhia kaloreita. Juomina nautitaan pääsääntöisesti vettä, vissyä tai kevytlimsaa tai -mehua. Viiniä sopii juoda 1-2 lasia viikossa.

Esimerkkipäivän ateriat

  • Aamupala: 2 dl vähärasvaista jogurttia ja kourallinen mysliä, pehmeäksi keitetty muna ja hieman kasviksia.

  • Lounas: 1 viipale ruisleipää ja sipaisu voita, purkillinen makrillia, hieman majoneesia ja kasvistikkuja.

  • Iltapäivän välipala: 10-15 pähkinää.

  • Päivällinen: Öljyssä paistettu broilerinfilee, lusikallinen pastaa, kaksi kourallista salaattia, 1 rkl öljypohjaista salaatinkastiketta ja 1 rkl fetaa.

Vain itsensä soimaus on kiellettyä

Useimmille laihduttajille on tuttua se, miten hyvät aikeet eivät aina kanna pitkälle, kun pieni lipsahdus johtaa isompaan repsahdukseen ja epäonnistumisen tunteeseen, ja lopulta koko kuuri saa jäädä, kun "ei minusta näköjään vain ole tähän."

Tässä menetelmässä aterioihin suhtaudutaan "lippaana", joka suljetaan, kun on syöty.

Jos aamiaisella tulikin syötyä jotain epäterveellistä, "aamiaislipas" suljetaan syömisen jälkeen, jonka jälkeen uusi lipas avataan jälleen seuraavalla aterialla - tällä kertaa sitten menetelmän mukaisesti syöden. Repsahdusta ei siis jäädä murehtimaan, vaan seuraava ateria on jälleen uusi mahdollisuus.

Menetelmän edut

Laihduttaminen kouramittaan perustuvassa menetelmässä ei edellytä mitään erikoiskikkoja tai -ruoka-aineita, vaan sitä voi soveltaa kaikkiin aterioihin ja ruokiin. Kaikki on sallittua oman kouran rajoissa, eikä ruokia tarvitse punnita tai laskea kaloreita.

Menetelmä kannustaa myös syömään enemmän kaviksia, joista saadaan vitamiineja, kivennäisaineita, antioksidantteja ja kuitua. Ne auttavat myös lisäämään kylläisyyttä ja pitämään verensokerin tasaisena.

Ei jokaiselle

Menetelmä voi hieman käydä kukkarolle, jos ruokavalioon ei ole ennestään kuulunut esimerkiksi kovinkaan paljon tuoretta kalaa tai hedelmiä, jotka ovat valitettavasti valkoista riisiä ja perunaa kalliimpia.

Ahkerasti treenaavalle annokset eivät välttämättä tarjoa riittävästi energiaa treeniin ja tukea palautumiseen, jolloin kannattaa kääntyä mieluummin ravitsemusasiantuntijan puoleen, jos haluaa kuitenkin kokeilla kourakonseptia.

Näin onnistut

Laihduttajan kannattaa menetelmästä riippumatta värvätä myös lähipiiri tukijoukoiksi, sillä muiden kannustus on merkittävä tekijä onnistumisessa. Mikään ei murenna motivaatiota kuin vieressä karkkia mussuttava puoliso.

Jos herkkujen himo käy ylitsepääsemättömäksi, kannattaa kokeilla suunnata ajatukset johonkin muuhun ja esimerkiksi harjata hampaat, kilauttaa kaverille tai vaikka lankuttaa hetki, kunnes himo on laantunut.

Tämän hetken suosituimmat
Voimaharjoittelu

Selän tehotreenillä eroon selkäkivuista

Painonhallintamotivaatio

Laihduttajan alkoholivalinnat

Hyvinvointi

Sidekudos – 8 sidekudosta huoltavaa harjoitetta

Lihaskuntoliikkeet

24 kyykkyharjoitetta

Lihaskuntoliikkeet

1. päivä

Energiankulutus

LASKURI: Kaloritarve

Ennaltaehkäisy

NÄIN helpotat vatsan turvotusta

Letut ja lettutaikina

VIDEO: Terveelliset ja herkulliset banaaniletut 5 minuutissa

295 kcal
5 minuuttia
Terveelliset välipalat

Iskeekö ruuanhimo illalla?

Mehut

Inkiväärishotti tekee hyvää

1:15 tuntia
Lisää aiheesta: Painonhallinta
Painonhallinta

5/2-dieetti – laihdu vain 2 päivän pätkäpaastolla

Painonhallinta

KUNTO PLUS Ruokavaliolla laihtuneiden suosituksia: "Vanhat housuni ovat nyt AIVAN liian suuret!"

Painonhallinta

Näin ketodieetti muutti ruokavalion

Painonhallinta

Millainen on ketodieetti?

Painonhallinta

Laihdu KUNTO PLUSsan 1500–1600 kcal:n ruokavaliolla

Painonhallinta

KUNTO PLUS Ruokavalio – laihdu terveellisesti ja turvallisesti

Painonhallinta

Laihdu KUNTO PLUSsan 1300–1400 kcal:n ruokavaliolla

Painonhallinta

Laihdu KUNTO PLUSsan 1600–1700 kcal:n ruokavaliolla

Painonhallinta

Laihdu KUNTO PLUSsan 1700–1800 kcal:n ruokavaliolla

Painonhallinta

Täältä saat vastauksia kysymyksiin KUNTO PLUS Ruokavaliosta

Painonhallinta

9 väittämää paastosta – onko paastoaminen terveellistä vai haitallista?

Newsletter background
KUNTO PLUSsan suositukset
Superfood

Katso parhaat punakaalireseptit täältä

Ennaltaehkäisy

Miksi saunominen on terveellistä

Psykologia

Tee testi: Oletko optimisti vai pessimisti?

Kuntoplus

KUNTO PLUSsan treenivideot ja ruokalistat – nyt on helppo elää terveellisesti!

Ennaltaehkäisy

Onko yöhikoilu huolestuttava juttu?

5 km juoksuohjelmat

Kuunneltava juoksuohjelma: 12 viikon kuluttua juokset 5 km – vaikka aloitat nollasta

Litteä vatsa

Vatsatreeni vasta-alkajille: Tehokas treeniohjelma tuottaa tuloksia!

Treeni

Lisää virtaa aamuun lempeällä ohjelmalla

Psykologia

Masennustesti: Onko kyseessä masennus vai ohimenevä alakulo?

Voimaharjoittelu

Vasta-alkaja? Näin pääset helposti lihaskuntotreenin alkuun