Kerromme, miksi pelkkä liikunnan lisääminen ei aina johda painon putoamiseen.

© iStock

Miksi pelkkä treeni ei hoikista

Rehkit salilla ja lenkkipoluilla mutta vaa'an neula ei liikahdakaan. Mistä oikein on kyse?

tiistai 23. toukokuuta 2017 teksti I. Brøndum


Aina tolkutetaan, että liikunta saa kilot karisemaan. Tutkimusten mukaan se ei kuitenkaan pidä aina paikkaansa. 

Treeni lisää ruokahalua

Eräs syy siihen, että treenaajien paino ei putoa, voi olla se, että treeni lisää ruokahalua, jolloin treenin jälkeen tulee helposti syötyä enemmän eli tankattua enemmän energiaa kuin mitä on kuluttanut treenin aikana.

Treenin myötä kasvanut ruokahalu ei kuitenkaan yksin selitä, miksi harjoittelu ei saa painoa putoamaan. Tutkijoiden mukaan elimistö nimittäin sopeutuu liikuntaan ja alkaa kuluttaa vähemmän energiaa.

Näin paino putoaa

Jos haluaa laihtua, ainoa keino on muuttaa ravitsemustottumuksia. Syö siis pienempiä annoksia ja vältä sokeria ja nopeita hiilihydraatteja.

Muista liikkua

Vaikka liikunta ei itsessään riitäkään painonpudotukseen, on silti tärkeää liikkua päivittäin.

Aiemmissa tutkimuksissa on nimittäin todettu, että säännöllinen liikunta vähentää sydänsairauksien, diabeteksen ja syövän riskiä. Lisäksi liikunta parantaa mielialaa ja pidentää ikää – riippumatta siitä, johtaako se laihtumiseen vai ei. 

Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Missä juokset mieluiten?


KUNTO PLUS suosittelee