Miksi ruuan jälkeen tekee mieli makeaa

Mitä oikein pitäisi tehdä, kun elimistö huutaa makeaa iltaruuan jälkeen?

Kuppikakut tyydyttävät taatusti makeanhimon.

NAINEN SYÖ KUPPIKAKKUJA SOKERINHIMOONSA Himoitsetko jatkuvasti makeita herkkuja? Asialle voi tehdä jotakin.

© iStock

Kuulostaako tutulta: olet hädin tuskin saanut iltaruuan syötyä, kun elimistö huutaa jo jotakin makeaa. Mitä oikein tapahtuu? Miksi makeanhimo iskee heti ruuan jälkeen?

Tottumukset

Olet luultavasti totuttanut elimistösi siihen, että se saa makeaa johonkin tiettyyn aikaan päivästä, esimerkiksi juuri aterian jälkeen. Silloin elimistö huutaa makeaa aina samaan aikaan.

Ratkaisu: Osta hyvää teetä ja totuta elimistö siihen, että jälkiruuan sijasta aterian jälkeen onkin vuorossa kuppi teetä. Pese myös hampaat aterian jälkeen, sillä harvan mieli tekee karkkia, kun hammastahna maistuu suussa. Jos tunnet vieläkin makeanhimoa, poistu houkutusten ääreltä vaikka kävelylenkille. Siitä voi tulla uusi, hyvä tapa!

Tunteet

Tunteet voivat olla salakavala vihollinen. Syötkö usein makeita leivonnaisia tai karkkia, kun tunnet itsesi vaikkapa surulliseksi? Lohtusyömisestä tulee helposti paha tapa.

Ratkaisu: Pane merkille, koska syöt mitäkin ja miltä silloin tuntuu. Mieti, voisiko jokin muu asia tai ihminen lohduttaa sinua paremmin kuin kakut ja suklaa. Soita vaikka äidillesi tai ystävällesi tai palkitse itsesi jalkakylvyllä ja hienolla kynsilakalla.

Nälkä

Kolmas syy makeanhimoon voi olla, että et ole syönyt tarpeeksi päivän mittaan. Vajausta on silloin erityisesti proteiineissa ja rasvassa, jotka antavat parhaan kylläisyyden tunteen. Nälän tunne lisää nopeiden hiilihydraattien ja tärkkelyksen himoa.

Ratkaisu: Koeta saada proteiinia ja hyviä rasvoja joka aterialla. Hyviä proteiineja on mm. kanamunassa, rahkassa, lihassa, pavuissa ja linsseissä, kun taas pähkinät, avokado, oliiviöljy ja rasvainen kala ovat oivia hyvien rasvojen lähteitä.

Herkullinen ja terveellinen päivällinen onnistuu vähälläkin vaivalla. Täältä löydät reseptit maukkaisiin päivällisaterioihin, jotka valmistuvat alle 30 minuutissa.

Tämän hetken suosituimmat
Painonhallintamotivaatio

Laihduttajan alkoholivalinnat

Voimaharjoittelu

Selän tehotreenillä eroon selkäkivuista

Lihaskuntoliikkeet

24 kyykkyharjoitetta

Hyvinvointi

Sidekudos – 8 sidekudosta huoltavaa harjoitetta

Energiankulutus

LASKURI: Kaloritarve

Letut ja lettutaikina

VIDEO: Terveelliset ja herkulliset banaaniletut 5 minuutissa

295 kcal
5 minuuttia
Ennaltaehkäisy

NÄIN helpotat vatsan turvotusta

Mehut

Inkiväärishotti tekee hyvää

1:15 tuntia
Litteä vatsa

KUNTO PLUSSAN Vatsatreeni – osa 1

Lihaskuntoliikkeet

1. päivä

Lisää aiheesta: Ravitsemusneuvoja
Ravitsemusneuvoja

Jätä suolapurkki rauhaan

Ravitsemusneuvoja

Onko sitruunavesi terveellistä?

Ravitsemusneuvoja

Miksi Itämeren ruokavalio on terveellinen, vaikkei sillä edes laihtuisi

Ravitsemusneuvoja

Kuitu

Ravitsemusneuvoja

Proteiini

Ravitsemusneuvoja

Onko ravintolisä yhtä hyödyllistä kuin valkosipuli?

Ravitsemusneuvoja

Saatko riittävästi kalsiumia?

Ravitsemusneuvoja

Mihin kaikkeen inkivääri voi auttaa?

Ravitsemusneuvoja

10 kaikkein parasta kalsiumin lähdettä

Ravitsemusneuvoja

Haluaisitko syödä terveellisemmin? Näillä vinkeillä onnistut

Ravitsemusneuvoja

Onko chiapuuro oikeasti terveellistä?

Newsletter background
KUNTO PLUSsan suositukset
Superfood

Katso parhaat punakaalireseptit täältä

Ennaltaehkäisy

Miksi saunominen on terveellistä

Psykologia

Tee testi: Oletko optimisti vai pessimisti?

Kuntoplus

KUNTO PLUSsan treenivideot ja ruokalistat – nyt on helppo elää terveellisesti!

Ennaltaehkäisy

Onko yöhikoilu huolestuttava juttu?

5 km juoksuohjelmat

Kuunneltava juoksuohjelma: 12 viikon kuluttua juokset 5 km – vaikka aloitat nollasta

Litteä vatsa

Vatsatreeni vasta-alkajille: Tehokas treeniohjelma tuottaa tuloksia!

Treeni

Lisää virtaa aamuun lempeällä ohjelmalla

Psykologia

Masennustesti: Onko kyseessä masennus vai ohimenevä alakulo?

Voimaharjoittelu

Vasta-alkaja? Näin pääset helposti lihaskuntotreenin alkuun