7 makeaa ansaa, ja miten ne voi välttää

Eteen tulee väistämättä tilanteita, joissa makeanhimo yllättää.

tiistai 14. syyskuuta 2010 teksti KUNTO PLUS

Esittelemme 7 tyypillistä tilannetta, ja annamme vinkkejä siitä, miten makeansyömiseen lankeamisen voi välttää.

1. Olo ei ole kylläinen

Vaikka olet juuri syönyt täysipainoisen aterian, mielesi tekisi vielä jotain muuta. Makea tyydyttää aivot, jotka kaipaavat aterialle päätöstä.

Mikä avuksi?


Syö tuoreita tai kuivattuja hedelmiä, niin saat makeaa terveellisellä tavalla. Voit myös nauttia hiukan jälkiruokaa, mutta tavallista hitaammin. Tunne miltä herkku tuntuu suussa ja miten makeannälkä häviää suupala suupalalta. Lopeta syöminen heti kun olet tyytyväinen.

2. Elimistö kaipaa jotain makeaa

Nautinnon tarvetta säätelee biologia. Suklaa, makeiset ja muut sokeripitoiset herkut stimuloivat aivoissa sijaitsevaa mielihyväkeskusta.

Mikä avuksi?

Nauti sitä mitä yleensäkin otat makeannälkään, mutta tavallista hitaammin ja nautintoon keskittyen. Voit myös syödä jotain tavallista terveellisempää, kuten tummaa suklaata tai jotain sellaista makeaa mitä ei voi syödä nopeasti, kuten kovaa lakritsia.

Kun syöt vain silloin, kun olet nälkäinen, aivot tyytyvät tavalliseen ruokaan. Kiinnitä huomiosi johonkin kalorittomaan nautintoon, kuten seksiin tai mietiskelyyn.

3. Olet stressaantunut

Stressi, mielipaha ja lohdun tarve voivat lisätä makeanhimoa, sillä sokeri kiihdyttää serotoniinin tuotantoa mikä taas vaikuttaa rauhoittavasti.

Mikä avuksi?

Syö terveellisiä ja täyttäviä hiilihydraatteja ilman proteiineja – proteiinit hillitsevät serotoniinin eritystä. Täytä maha terveellisellä ruualla niin, ettei makealle jää tilaa.

Tee jotain muuta hauskaa: käy kävelyllä, kuuntele musiikkia tms. Älä hoida pelkkää oiretta, vaan tee jotain myös stressin aiheille.

4. Alhainen verensokeri

Veren sokeripitoisuuden romahtaminen aiheuttaa nälkää ja nimenomaan makeannälkää, sillä sokerin syöminen on nopein tapa nostaa verensokeria.

Mikä avuksi?

Tiedosta elimistön antamat merkit niin, että syöt ajoissa, jolloin nälkä ei pääse kasvamaan suureksi. Pidä mukana aina sopivaa evästä, niin voit ehkäistä ongelmat ennakolta.

Valitse ruoka-aineet niin, että verensokeri nousee aterian jälkeen hitaasti ja pysyy pitkään tasaisena. Nauti joka aterialla kuituja, proteiineja ja terveellistä rasvaa. Syö päivän mittaan mieluummin monta pientä kuin pari kolme isoa ateriaa.

5. Sosiaaliset tilanteet

Leivonnaiset ja monet muut makeat herkut liittyvät usein yhdessäoloon muiden ihmisten kanssa. Ilo ilman herkkuja tuntuu puolivillaiselta!

Mikä avuksi?


Tarjoa jotain terveellistä mutta silti juhlavaa. Kokeile rohkeasti ja käytä mielikuvitustasi. Esimerkiksi hedelmävartaat tai kasvisvati sopivat tarjottavaksi vieraillekin. Eikä tapaamisissa ole edes pakko syödä: kokeilkaa joskus käydä näyttelyssä tai lähteä kävelylle. Kun itse olet vieraana, syö, mitä haluat, mutta hitaasti ja nauttien. Älä kieltäydy turhaan – liika ankaruus on omiaan kasvattamaan himoa.

6. Liikunta on tyhjentänyt varastot

Maksan ja lihaskudoksen hiilihydraattivarastojen tyhjeneminen voi laukaista makeannälän. Paljon liikkuvan elimistö tarvitsee ylimääräisiä hiilihydraatteja (ei rasvaa).

Mikä avuksi?

Tankkaa säännöllisesti terveellisiä hiilihydraatteja kuten täysjyväviljaa, hedelmiä, kasviksia ja perunaa. Vältä hiilihydraattien niukkaan saantiin perustuvia dieettejä.

Jos haluat laihtua vähentämällä hiilihydraattien saantia, pysy kohtuudessa: syö hitaasti imeytyviä, kylläisyysarvoltaan parhaita hiilihydraatteja.

7. Koet olevasi riippuvainen makeasta

Sokerin liikasaanti johtaa eräänlaiseen riippuvuuteen: ihminen kokee, ettei tule toimeen ilman säännöllistä herkuttelua ja makean rauhoittavaa vaikutusta.

Sokeririippuvuutta ei kuitenkaan voi verrata huumausaineiden tai alkoholin aiheuttamaan riippuvuuteen. Sokeririippuvuus voi olla korkeintaan psyykkistä laatua, jossa aivojen mielihyväkeskus ei tyydy runsaaseenkaan sokerin saantiin.

Mikä avuksi?

Tee suunnitelma sokerin käytön asteittaiseksi vähentämiseksi. Keskity harventamaan makeiden ruokien ja juomien nauttimiskertoja.

Nautintatiheys on annoskokoa tärkeämpi muuttuja silloin, kun tavoitteena on makuaistin vieroittaminen makeasta. Tavoitteena on kohtuus makeankäytössä.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee