Nainen hyvällä mielellä treeneissä

Niistä, jotka saavat pidettyä pudotetut kilot loitolla, noin 90 prosenttia liikkuu vähintään tunnin päivässä.

© iStock

Paino hallinnassa painonpudotuksen jälkeen

Olitpa pudottanut painoa millä menetelmällä hyvänsä, meillä on vinkit painonhallintaan laihduttamisen jälkeen.

perjantai 15. joulukuuta 2017 teksti Martin Kreutzer

Näin otat painon hallintaan eri laihdutusmenetelmien jälkeen

Erilaisissa painonpudotusmenetelmissä on yleensä se huono puoli, että ne eivät juuri anna eväitä laihtumisen jälkeiseen painonhallintaan. Annamme vinkit avuksi tavoitepainossa pysymiseen painonpudotuksen jälkeen.

Tympäiseekö painon jojoilu? Lue viisi vinkkiä kestävään painonhallintaan.


Liikunnan lisääminen

Mentelmän idea

Energian kulutusta lisätään liikuntaa lisäämällä.

Haaste painonpudotuksen jälkeen

Vain liikuntaa lisäämällä – ilman ruokavaliomuutoksia – painoa on vaikea pudottaa kovinkaan merkittävästi. Jos liikuntaa vähennetään, saattaa energian saannin ja kulutuksen tasapaino heilahtaa helposti takaisin kiloja kerryttävämpään malliin. 

Ratkaisu

Ota liikunta jatkossakin osaksi arkea ja panosta säännöllisen treenin lisäksi hyötyliikuntaan: ota jalat alle aina kun mahdollista, siivoa vaikka reippaan jytän tahtiin ja pane lumikolaan vauhtia talvisin. Mieti myös, millaisilla terveellisillä ruokavaliomuutoksilla voisit tukea painonhallintaa – pienillä asioilla on lopulta iso yhteisvaikutus.

Katso, paljonko eri lajit kuluttavat energiaa.

5:2-dieetti

Menetelmän idea

Syöt kahtena päivänä viikossa vain 500 kaloria jaettuna kahdelle 250 kalorin aterialle.

Haaste painonpudotuksen jälkeen

Kaksi paastopäivää tuottavat kalorialijäämän, mutta vaikuttavat myös muiden päivien syömisiin: yleensä dieetillä aletaan syödä ylipäänsä terveellisemmin ja vähemmän. Kun paastopäivät jäävät pois, suotuisa vaikutuskin lakkaa.

Ratkaisu

Pidä edelleen yksi paastopäivä viikossa, jotta keho ja mieli jatkavat oikeaa kaavaa. Voit myös valita kaksi paastopäivää joka toinen tai kolmas viikko. Molemmat strategiat auttavat pitämään painon hallinnassa.

5:2-dieetti: Lue lisää 5:2-menetelmästä


LUE MYÖS: Kouramenetelmä auttaa pudottamaan painoa järkevästi


Kunto plus -dieetti

Menetelmän idea

Syöt viisi pientä 250 kalorin ateriaa joka päivä, jolloin energian saanti pysyy kulutusta pienemäpänä.

Haaste painonpudotuksen jälkeen

Kun alat taas syödä tavanomaisia aterioita, päivän energiasaldosta on vaikeampi pysyä kärryillä.

Ratkaisu

Syö edelleen osa aterioistasi vähäkalorisina. Harkitse, mitkä ateriat voit hyvin syödä 250 kalorin suuruisina ja millä aterioilla vähempikin laskeminen riittää. Yleensä on hyvä idea kasvattaa aamiaista ja päivällistä, kun taas muut kolme ateriaa voivat jatkua samanlaisina kuin dieetin aikana. Näin nälkä ei pääse yltymään liiaksi ja samalla energian saanti pysyy maltillisena. 

Näin pääset alkuun Kunto Plus -dieetillä!

Jos haluat vauhdittaa rasvanpolttoa ruokavalion avulla, ketogeeninen dieetti saattaa olla toimiva strategia. Lue, mistä siinä on kyse.


LCHF-dieetti

Menetelmän idea

Hiilihydraatit jätetään lähes kokonaan pois, mutta proteiini ja rasva sallitaan avokätisesti.

Haaste painonpudotuksen jälkeen

Jos LCHF-dieettiä noudatetaan rajoitetun ajan ja palataan sen jälkeen takaisin aiempiin ruokailutottumuksiin, mahdollisesti pudotetut kilot kertyvät todennäköisesti takaisin.

Ratkaisu

Palauta hiilarit ruokavalioon maltilla ja jätä höttöhiilarit vastedeskin vähemmälle, kevennä rasvojen osalta sekä määrää että laatua ja panosta edelleen proteiiniin. Voit käyttää kalorilaskuria, esimerkiksi KUNTO PLUSsan ruokapäiväkirjaa, jos haluat pysyä ajantasalla dieetin jälkeisen ruokavalion energiasisällöstä.

Lue lisää LCHF-dieetistä.

Kalorien/pisteiden laskeminen

Mentelmän idea

Energian saantia tarkkaillaan laskemalla päivän aterioiden kalorimäärät, eikä päivittäinen kokonaisenergiansaanti saa ylittää tiettyä lukemaa. Joillain saattaa olla myös käytössä Painonvartijoiden aikoinaan lanseeraamat pisteytystaulukot, joissa eri ruoka-aineilla oli oma pistemääränsä. Laihduttajat määrittivät kuurinsa aluksi päivittäisen kokonaispistemääränsä.

Haaste painonpudotuksen jälkeen

Jos kalorien ynnääminen tai pisteiden laskeminen alkaa käydä työstä, riskinä on, että annoskoko nousee huomaamatta ja päivittäiset pienet runsasenergiaiset ekstra-annokset kerryttävät energiasaldoa vaivihkaa.

Miten painoindeksi lasketaan?

Ratkaisu

Punnitse itsesi kerran viikossa, niin voit pitää silmällä painoasi. Jos paino nousee yli pari kiloa, kokeile tehdä rehellinen tilannekatsaus pitämällä ruokapäiväkirjaa vaikkapa viikon ajan.

KUNTO PLUSsan ruokapäiväkirja on helppo apuväline päivittäiseen energiansaannin seurantaan.

KUNTO PLUS suosittelee
Saatko liikaa kaloreita päivän mittaan? Halusitpa sitten pudottaa painoasi tai pysyä nykyisessä painossasi, KUNTO PLUS -lehden Fooddiary.fi on ihanteellinen väline ruokavalion ja päivittäisen energiansaannin tarkkailuun.
Kokeile Fooddiary.fi 5 päivää ilmaiseksi

Saavuta tavoitteesi vuonna 2019!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee