Nainen hyvällä mielellä treeneissä

Niistä, jotka saavat pidettyä pudotetut kilot loitolla, noin 90 prosenttia liikkuu vähintään tunnin päivässä.

© iStock

Paino hallinnassa painonpudotuksen jälkeen

Olitpa pudottanut painoa millä menetelmällä hyvänsä, meillä on vinkit painonhallintaan laihduttamisen jälkeen.

perjantai 15. joulukuuta 2017 teksti Martin Kreutzer

Näin otat painon hallintaan eri laihdutusmenetelmien jälkeen

Erilaisissa painonpudotusmenetelmissä on yleensä se huono puoli, että ne eivät juuri anna eväitä laihtumisen jälkeiseen painonhallintaan. Annamme vinkit avuksi tavoitepainossa pysymiseen painonpudotuksen jälkeen.

Tympäiseekö painon jojoilu? Lue viisi vinkkiä kestävään painonhallintaan.


LAIHDU 1 KILO KUUSSA vaihtamalla pasta vihannesspagettiin, joka valmistuu vihannessorvin avulla! Nyt saat vihannessorvin sekä 3 numeroa KUNTO PLUS -lehteä hintaan 14,90 €!

Liikunnan lisääminen

Mentelmän idea

Energian kulutusta lisätään liikuntaa lisäämällä.

Haaste painonpudotuksen jälkeen

Vain liikuntaa lisäämällä – ilman ruokavaliomuutoksia – painoa on vaikea pudottaa kovinkaan merkittävästi. Jos liikuntaa vähennetään, saattaa energian saannin ja kulutuksen tasapaino heilahtaa helposti takaisin kiloja kerryttävämpään malliin. 

Ratkaisu

Ota liikunta jatkossakin osaksi arkea ja panosta säännöllisen treenin lisäksi hyötyliikuntaan: ota jalat alle aina kun mahdollista, siivoa vaikka reippaan jytän tahtiin ja pane lumikolaan vauhtia talvisin. Mieti myös, millaisilla terveellisillä ruokavaliomuutoksilla voisit tukea painonhallintaa – pienillä asioilla on lopulta iso yhteisvaikutus.

Katso, paljonko eri lajit kuluttavat energiaa.

5:2-dieetti

Menetelmän idea

Syöt kahtena päivänä viikossa vain 500 kaloria jaettuna kahdelle 250 kalorin aterialle.

Haaste painonpudotuksen jälkeen

Kaksi paastopäivää tuottavat kalorialijäämän, mutta vaikuttavat myös muiden päivien syömisiin: yleensä dieetillä aletaan syödä ylipäänsä terveellisemmin ja vähemmän. Kun paastopäivät jäävät pois, suotuisa vaikutuskin lakkaa.

Ratkaisu

Pidä edelleen yksi paastopäivä viikossa, jotta keho ja mieli jatkavat oikeaa kaavaa. Voit myös valita kaksi paastopäivää joka toinen tai kolmas viikko. Molemmat strategiat auttavat pitämään painon hallinnassa.

5:2-dieetti: Lue lisää 5:2-menetelmästä


LUE MYÖS: Kouramenetelmä auttaa pudottamaan painoa järkevästi


Kunto plus -dieetti

Menetelmän idea

Syöt viisi pientä 250 kalorin ateriaa joka päivä, jolloin energian saanti pysyy kulutusta pienemäpänä.

Haaste painonpudotuksen jälkeen

Kun alat taas syödä tavanomaisia aterioita, päivän energiasaldosta on vaikeampi pysyä kärryillä.

Ratkaisu

Syö edelleen osa aterioistasi vähäkalorisina. Harkitse, mitkä ateriat voit hyvin syödä 250 kalorin suuruisina ja millä aterioilla vähempikin laskeminen riittää. Yleensä on hyvä idea kasvattaa aamiaista ja päivällistä, kun taas muut kolme ateriaa voivat jatkua samanlaisina kuin dieetin aikana. Näin nälkä ei pääse yltymään liiaksi ja samalla energian saanti pysyy maltillisena. 

Näin pääset alkuun Kunto Plus -dieetillä!

LCHF-dieetti

Menetelmän idea

Hiilihydraatit jätetään lähes kokonaan pois, mutta proteiini ja rasva sallitaan avokätisesti. 

Haaste painonpudotuksen jälkeen

Jos  LCHF-dieettiä noudatetaan rajoitetun ajan ja palataan sen jälkeen takaisin aiempiin ruokailutottumuksiin, mahdollisesti pudotetut kilot kertyvät todennäköisesti takaisin. 

Ratkaisu

Palauta hiilarit ruokavalioon maltilla ja jätä höttöhiilarit vastedeskin vähemmälle, kevennä rasvojen osalta sekä määrää että laatua ja panosta edelleen proteiiniin. Voit käyttää kalorilaskuria, esimerkiksi KUNTO PLUSsan ruokapäiväkirjaa, jos haluat pysyä ajantasalla dieetin jälkeisen ruokavalion energiasisällöstä. 

Lue lisää LCHF-dieetistä.

Kalorien/pisteiden laskeminen

Mentelmän idea

Energian saantia tarkkaillaan laskemalla päivän aterioiden kalorimäärät, eikä päivittäinen kokonaisenergiansaanti saa ylittää tiettyä lukemaa. Joillain saattaa olla myös käytössä Painonvartijoiden aikoinaan lanseeraamat pisteytystaulukot, joissa eri ruoka-aineilla oli oma pistemääränsä. Laihduttajat määrittivät kuurinsa aluksi päivittäisen kokonaispistemääränsä. 

Haaste painonpudotuksen jälkeen

Jos kalorien ynnääminen tai pisteiden laskeminen alkaa käydä työstä, riskinä on, että annoskoko nousee huomaamatta ja päivittäiset pienet runsasenergiaiset ekstra-annokset kerryttävät energiasaldoa vaivihkaa. 

Ratkaisu

Punnitse itsesi kerran viikossa, niin voit pitää silmällä painoasi. Jos paino nousee yli pari kiloa, kokeile tehdä rehellinen tilannekatsaus pitämällä ruokapäiväkirjaa vaikkapa viikon ajan. 

KUNTO PLUSsan ruokapäiväkirja on helppo apuväline päivittäiseen energiansaannin seurantaan.

KUNTO PLUS suosittelee:

Laihdu kilo kuukaudessa – tässä on salainen aseesi!

Haluatko pudottaa muutaman kilon? Ja helliä samalla suolistoa, vahvistaa immuunijärjestelmää ja saada lisää energiaa? Tämän kaiken tekee vihannessorvi!

3 numeroa KUNTO PLUS -lehteä + keittiötarvikesetti nyt vain 14,90 €!

Vihannessorvin avulla valmistat terveellisiä aterioita ja hoikistut huomaamatta! Juuri nyt saat vihannessorvin, vihannesveitsen ja kuorimaveitsen sekä 3 numeroa KUNTO PLUS -lehteä tarjoushintaan. Katso tarjous tästä >>

Vihannessorvi auttaa painonpudotuksessa ja elintapojen muuttamisessa terveellisemmiksi. Vihannessorvin avulla teet hedelmistä ja vihanneksista kauniin ohuita nauhoja eli vihannesspagettia. Kokeile esimerkiksi korvata tavallinen pasta kesäkurpitsa- tai porkkanaspagetilla, niin aterian kalorimäärä laskee rutkasti. Näin voit laihtua noin 1 kilon kuukaudessa ja samalla voit edelleen syödä kaikkia lempipastaruokiasi.

Mitä vihannessorvilla tehdään?

Vihannessorvi on kätevä keittiöväline, jolla saa tehtyä käden käänteessä hedelmistä ja vihanneksista terveellistä spagettia. Vihannessorvin mukana tulee neljä erilaista terää, joilla spagetin leveyttä voi vaihdella. 

Voit tehdä vaikkapa superohutta porkkanaspagettia salaattiin tai leveää kesäkurpitsanauhaa lihakastikkeeseen.


VIDEO: Näin valmistat vihanneksista herkullista ja terveellistä spagettia!

Lisää terveyttä

Painonpudotuksen lisäksi terveys kohenee, kun ruokavalioon lisätään runsaasti kasviksia. Kasvisten syöminen tuo mukanaan monia hyötyjä:

  • Laihtuminen
  • Tehokkaampi ruuansulatus
  • Vahvempi immuunijärjestelmä
  • Energisempi olo
  • Vähemmän stressiä


KYLLÄ, haluan olla terveempi! 

Tilaan 3 numeroa KUNTO PLUS -lehteä + keittiötarvikesetin hintaan 14,90 €!


Saat KAIKEN tämän

Tilaa nyt, niin saat kaiken tämän hintaan 14,90 euroa:

  • Tyylikäs vihannessorvi – vauhtia painonpudotukseen hedelmillä ja vihanneksilla.

  • Kuorimaveitsi ja vihannesveitsi – oiva apu vihannessorvin käyttöön.

  • 3 numeroa KUNTO PLUS -lehteä – saat runsaasti terveellisiä ja herkullisia reseptejä, harjoitteluohjeita sekä asiantuntijaneuvoja terveellisen ja hauskan elämäntavan noudattamiseen. 3 ensimmäistä numeroa kuuluvat tarjoukseen. Tarjousjakson jälkeen tilaus jatkuu kestotilauksena, jonka voi peruuttaa milloin vain.

  • Digiliite: terveellistä ruokaa alle puolessa tunnissa – runsaasti terveellisiä reseptejä, joissa pääset hyödyntämään uutta vihannessorviasi.

  • Rajoittamaton lukuoikeus tilaukseesi kuuluviin KUNTO PLUS -lehtiin Wype-sovelluksella – voit lukea KUNTO PLUS -lehteä myös mobiililaitteellasi.

  • 3 viikon käyttöoikeus Fooddiary.fi-ruokapäiväkirjaan


Oletko valmis terveellisempään elämään?

Tilaa heti, niin saat 3 numeroa KUNTO PLUS -lehteä + keittiötarvikesetin hintaan 14,90 €. Säästät 61,70 €! 

KUNTO PLUS suosittelee
Saatko liikaa kaloreita päivän mittaan? Halusitpa sitten pudottaa painoasi tai pysyä nykyisessä painossasi, KUNTO PLUS -lehden Fooddiary.fi on ihanteellinen väline ruokavalion ja päivittäisen energiansaannin tarkkailuun.
Kokeile Fooddiary.fi 5 päivää ilmaiseksi

Saavuta tavoitteesi vuonna 2018!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee