Ovatko LCHF-menetelmän periaatteet hämärän peitossa? Me kerromme, mistä tarkalleen ottaen on kyse.

Millainen on LCHF-dieetti?

LCHF (Low Carb High Fat) -menetelmän noudattaminen edellyttää ravitsemuksen muuttamista radikaalisti. LCHF-menetelmä sopii henkilöille, jotka haluavat ja pystyvät muuttamaan ruokatottumuksiaan. LCHF-menetelmää kritisoitu runsaasta tyydyttyneen rasvan osuudesta ruokavaliossa. Me kerromme, mistä LCHF-menetelmässä oikein on kyse, ja miten se toimii.

sunnuntai 19. marraskuuta 2017 teksti Anja Bruneskjold

LCHF-menetelmän pääperiaatteet

LCHF (Low Carb High Fat) -menetelmässä hiilihydraatin osuus on rajoitettu minimiin mutta rasvaa syödään runsaasti. LCHF-menetelmän periaatteisiin kuuluu, että voi, kerma ja muut tyydyttyneen rasvan lähteet ovat hyväksi elimistölle ja edistävät energiankulutusta.
Runsas rasvan saanti onkin ollut kirvoittanut kritiikkiä LCHF-dieettiä kohtaan, sillä tyydyttynyt rasva on yleensä yhdistetty esimerkiksi sydän- ja verisuonitautien riskiin.

LCHF-menetelmässä hiilihydraattien osuus ravitsemuksesta rajoitetaan minimiin, mutta rasvaa saa syödä runsaasti. LCHF-menetelmän mukaan energiankulutus nousee, kun hiilihydraatin lähteitä, kuten viljaa, sokeria ja tärkkelystä vältetään, mutta ja nautitaan sen sijaan runsaammin rasvaa.

Mitä LCHF-menetelmää noudatettaessa saa syödä?

Vilja, sokeri ja tärkkelys, jotka tavallisesti muodostavat suuren osan ravinnosta, jätetään pois. Vihanneksia saa syödä, ja niiden kannattaa olla kuitu- ja vitamiinipitoisia. Kuitu edistää kylläisyyttä ja ruuansulatusta. Liha, kala ja munat kuuluvat olennaisesti vähähiilihydraattiseen ravitsemukseen, ja LCHF-menetelmää seuraavalle ei ole väliä, onko kinkussa läskireunus tai broilerissa nahka, kunhan rasva on luonnollista. Voi, kerma ja puhtaat kasvisöljyt ja rasvaiset juustot ovat myös sopivia. Marjat ovat sallittuja, myös hedelmiä saa syödä vähän. 

Laihtuuko LCHF-menetelmällä?

Jos LCHF-menetelmällä haluaa laihtua, sen periaatteita on noudatettava tarkasti. Hiilihydraattia saa kuulua päivittäiseen ruokavalioon vain noin 30–100 grammaa vuorokaudessa. Jos syö periaatteiden mukaisesti, paino pysyy todennäköisesti vakaana, koska vähähiilihydraattinen ruoka hillitsee verensokerin heilahtelua. Kun verensokeri on vakaa, pysyvät myös äkilliset mieliteot helpommin hallinnassa.

KUNTO PLUSsan ravitsemusasiantuntija Martin Kreutzerin kommentit:

Laihdutettaessa LCHF:llä hiilihydraattien määrä on melko pieni, ja se saattaa vaikeuttaa dieetin noudattamista. Tyydyttyneen rasvan määrä saattaa syystäkin olla huolenaihe.

Vaikka nykykäsityksen mukaan tyydyttynyt rasva ei ehkä olekaan niin haitallista terveydelle kuin aiemmin luultiin, varmaa tietoa siitä ei vielä ole.

Hae inspiraatiota kevyihin resepteihin, laadi omia reseptejä tai jaa omat suosikkireseptisi muille Ruokapäiväkirjan käyttäjille.

Kokeile Ruokapäiväkirjaa 5 päivää ilmaiseksi – ja saat yhteenvedon päivittäisestä kalorien saannistasi

Saavuta tavoitteesi vuonna 2018!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee