Millainen on LCHF-ruokavalio?

Vähemmän hiilihydraatteja ja enemmän rasvaa – siinä lyhykäisyydessään LCHF-ruokavalion periaate. Voiko tällainen syömisen tapa olla terveydelle hyväksi? Entä voiko LCHF-ruokavalion avulla karistaa kiloja? Me kerromme.

Punaista lihaa

Olisiko LCHF-ruokavalio sinun juttusi? Me kerromme, mistä tarkalleen ottaen on kyse.

LCHF-ruokavalion pääperiaatteet

LCHF (Low Carb High Fat) -ruokavaliossa hiilihydraattien saantia rajoitetaan lähes minimiin – ja rasvaa syödään senkin edestä. Esimerkiksi viljatuotteet ja sokeri ovat lähestulkoon pannassa, mutta sen sijaan rasvan saantiin panostetaan erityisesti – tällöin myös energian kulutuksen pitäisi tehostua reippaasti.

LUE MYÖS: Ateriankorvikkeet – apua painonhallintaan vai ei?

Mitä LCHF-menetelmää noudatettaessa saa syödä?

Ruokavaliosta jätetään pois lähes kaikki viljatuotteet, kuten leipä ja puuro, mutta kasvikset ovat sallittuja. Kun monet perinteiset, keskeiset kuidun lähteet jäävät pois lautaselta, kannattaa panostaa runsaskuituisiin ja monipuolisesti vitamiineja sisältäviin kasviksiin, jotka edistävät myös ruoansulatusta ja kylläisyyttä.

Ruokavalion kulmakiviä ovat liha, kala ja munat sekä runsas rasvan saanti. Terveydelle edullisinta on suosia hyviä, tyydyttymättömiä rasvoja ja välttää runsasta kovan rasvan saantia vaikka ruokavalio sen sinänsä salliikin. Hedelmiäkin saa – ja kannattaa – syödä, tosin niiden sallitulla saannilla on rajansa. Riittävä veden juominen on myös tärkeää.

LCHF-ruokavaliota aloitettaessa kannattaa miettiä tarkkaan, miten menetelmän periaatteilla voi koostaa itselle sopivan ja terveellisen ruokavalion. Tarvittaessa neuvoja kannattaa kysyä ravitsemusterapeutilta.

LUE MYÖS: Ateriankorvikkeet – onko niistä oikeasti hyötyä painonpudotuksessa?

Laihtuuko LCHF-ruokavaliolla?

Jos LCHF-menetelmän periaatteita on noudattaa tarkasti, paino putoaa todennäköisesti jo ensimmäisten viikkojan aikana, kun elimistön hiilihydraattivarastot hupenevat. Yksi gramma hiilihydraattia sitoo nimittäin 3 grammaa nestettä, joten elimistön 400–600 gramman hiilihydraattivaraston tyhjentyessä paino putoaa noin 1,6–2,4 kiloa. Jos hiilihydraattien saantia minimoidaan pidemmän aikaa, paino putoaa todennäköisesti enemmänkin. Tämä kuitenkin edellyttää kurinalaista hiilihydraattien saannin tarkkailua. Energian saanti myös vastaavasti toisaalta helposti nousee, kun rasvan saantia lisätään.

KUNTO PLUSsan ravitsemusasiantuntija Martin Kreutzerin kommentit:

Laihdutettaessa LCHF:llä hiilihydraattien määrä on melko pieni, ja se saattaa monilla vaikeuttaa ruokavalion noudattamista. Tyydyttyneen rasvan määrä saattaa syystäkin olla huolenaihe.

Tyydyttyneen rasvan epäterveellisyydestä on toki eriäviä kantoja, mutta sen kumoamiseksi ei kuitenkaan edelleenkään ole vedenpitävää näyttöä.

Jos haluat vauhdittaa rasvanpolttoa ruokavalion avulla, ketogeeninen dieetti saattaa olla toimiva strategia. Lue, mistä siinä on kyse.