Karppaus vai kivikausi?

Kumpi on parempi, karppaus vai kivikausidieetti?

Olen vähentänyt reilusti nopeita hiilihydraatteja ja haluaisin panostaa täysillä dieettiini – mutta onko karppaus, siis Low Carb High Fat -menetelmä parempi kuin paleodieetti eli kivikautinen ruokavalio? Ja mikä niiden ero oikein on?

torstai 13. marraskuuta 2014 teksti KUNTO PLUS

Molemmissa ruokavalioissa vältetään hiilihydraatteja. Jos on valittava jompi kumpi, paleodieetti on terveellisempi.

Paleodieetti on LCHF-dieettiin eli kappaukseen verrattuna terveellisempi ja ravitsemuksellisesti täysipainoisempi. Paleodieetin painopistealueita ovat esimerkiksi kasvikset, terveelliset rasvat ja käsittelemättömät, laadukkaat raaka-aineet, joista elimistö saa runsaasti kivennäis- ja hivenaineita.

Low Carb High Fat -menetelmä parhaimmillaan voi olla yhtä terveellinen, mutta se mahdollistaa myös todella epäterveelliset valinnat, koska se sisältää nimensä mukaisesti runsaasti rasvaa. Jos nauttii vain kermaa, rasvaista lihaa, juustoa ja pekonia ja jättää kasvikset ja muut terveelliset ruoka-aineet pois, sydän- ja verenkiertoelimistö eivät kiitä valinnasta vaikka paino pysyisikin kurissa.

Kumpikaan ruokavalio ei välttämättä ole ongelmaton, koska virallisten ravitsemussuositusten vastaisesti ne kieltävät maitotuotteet ja viljat – myös täysjyväviljatuotteet.

Paleodieetti eli kivikauden ruokavalio

Suosii näitä
Liha, kala, kana, äyriäiset, muna, kasvikset, hedelmät, pähkinät, siemenet ja hyvät kasviöljyt.
Syö lisäksi näitä

Proteiinipitoiset maitotuotteet, kuten rahka, juusto ja raejuusto.
Vältä näitä

Sokeri, viljatuotteet, maito, jogurtti ja palkokasvit.

Low Carb High Fat eli karppaus

Suosii näitä

Hiilihydraatittomat elintarvikkeet, kuten juusto, ranskankerma, liha, kala, kana (nahkoineen), kasvikset, pähkinät.
Syö lisäksi näitä

Lehtivihanneksia, avocadoa, cantaluponmelonia.
Vältä näitä

Sokeri, viljatuotteet, maito, jogurtti, hunaja, juurekset ja hedelmät.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2018!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee