Stressi kerää vararavintoa vatsaan

Jos haluaa litteän vatsan, ei kannata stressata liiaksi myöskään treenaamisesta.

keskiviikko 11. marraskuuta 2015 teksti KUNTO PLUS

Vaikka elämme 2000-luvulla, elimistömme reagoi edelleen kuin kivikauden ihmisellä: jos työ- tai kotiasiat stressaavat, elimistö tukahduttaa kaiken ylimääräisen ja keskittyy elintärkeisiin toimintoihin.

Elimistö ei osaa tehdä eroa sille, onko stressin syy pieni ja arkinen vai onko kyseessä elämä tai kuolema. Se tulkitsee kaiken stressin kuin henki olisi vaakalaudalla. Se keskittää energian sydämeen ja lihaksiin, jotta voimat riittävät pakenemiseen sapelihammastiikerin kynsistä.

Elimistö pitää tiukasti kiinni rasvavarastoistaan, jotta energiaa riittää tarvittaessa pakenemiseen. Vatsanseudun rasva on hyvää vararavintoa, jonka saa helpommin käytöön kuin lantion rasvan. Muun muassa kortisolihormoni edistää rasvan varastoitumista vatsanseutuun ja yllyttää syömään vielä lisää varmistaakseen energian riittävyyden.

Kiire ei vielä yksin tarkoita, että stressi uhkaisi. Mutta mistä tietää, onko jo stressaantunut? Testimme kertoo vastauksen.

Näin vältät ongelman

Rytmitä elämäsi niin, ettet stressaa jatkuvasti. Säästä stressi tilanteisiin, joissa siitä on hyötyä.Siten saat pidettyä kortisolitason terveellisissä lukemissa, eikä elimistö joudu olemaan jatkuvassa taisteluvalmiudessa.

Stressiä voi lievittää mm. sillä, ettei vaadi itseltään liikoja myöskään liikunnan suhteen. Jos ennestään kuntoilee 3–4 kertaa viikossa, ei stressiä suinkaan helpota se, että yrittää mahduttaa viikko-ohjelmaansa lisää treenikertoja. Päinvastoin, stressi vain kasvaa ja vatsanseudun vararavintovarastoista on entistä vaikeampi päästä eroon. Itse asiassa pömpöttävälle vatsalle voi tehdä ihmeitä, jos vähentää treenausta joksikin aikaa, ja elimistö ehtii rentoutua ja toipua pahimmasta stressistä.

Ulkoilu on parasta lääkettä stressiin

Jos sähköposti pullistelee lukemattomia posteja eikä aika tahdo millään riittää kaikkeen, mitä pitäisi tehdä, siirrä velvollisuudet hetkeksi syrjään ja lähde kävelylle. Kävelylenkki laskee stressihormoni kortisolin määrää elimistössä, saat lisää virtaa ja huolten taakka kevenee.

Ulkoilu on hyödyllistä myös stressin ennaltaehkäisynä, sillä kävely saa elimistön tuottamaan välittäjäaineita, jotka pitävät stressin loitolla. Ei muuta kuin liikkeelle!

Ulkoiluun tarvitaan tietysti kunnon varusteet, ja kevyttoppatakki on juuri sopiva ulkoilutakki. Kevyttoppis on ihanteellinen kevään ja syksyn ulkoilusäihin, ja se mahtuu myös välikerrokseksi sade- tai tuulitakin alle. JUURI NYT saat kevyttoppatakin + 4 KUNTO PLUS -lehteä vain 24,90 eurolla.


Juuri tuollaisen takin tarvitsen - näytä tarjous!

Saavuta tavoitteesi vuonna 2018!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee