Nainen vetää hikisenä henkeä treenin jälkeen.
Energiankulutus

Laadimme tehokkaan ohjelman, jolla saat energiankulutuksen nousemaan – hikeä säästämättä!

© Wichmann+bendtsen

Tehosta energiankulutusta viiden treenin viikko-ohjelmalla

Viidellä viikottaisella treenillä tehostat energiankulutustasi roimasti! Ohjelmaan sisältyy kuuden harjoitteen lihastreeni kolmesti viikossa sekä kaksi viikottaista kestävyystreeniä.

maanantai 6. kesäkuuta 2016 teksti M. Korsgaard

Näin saat energiankulutukseen lisää tehoa 

Kun tavoitteena on kasvattaa energiankulutusta, kannattaa panostaa sekä lihasmassan kasvattamiseen että kestävyyskuntoa kohottavaan harjoitteluun – ja antaa palaa jokaisessa treenissä! 

Tässä ohjelmassa treenataan 5 kertaa viikossa – kolmesti viikossa tehdään kuuden tehoharjoitteen lihaskuntotreeni ja kahdesti viikossa omavalintainen kestävyystreeni.

Lihastreeni

Mitä enemmän lihasmassaa, sitä tehokkaammin energiaa kuluu. Ohjelman kuusi koko kehoa treenaavaa tehokasta harjoitetta kuormittavat suurten lihasryhmien – kuten jalkojen, pakaroiden ja keskivartalon – lisäksi useita muita lihaksia.

Ohje:

Katso harjoitekohtaiset ohjeet alta. 

  • Lämmittele aluksi 5–10 minuuttia.
  • Tee jokaista kuutta harjoitetta 15 toistoa niin rivakkaan tahtiin kuin pystyt. Siirry toistojen jälkeen aina suoraan seuraavaan harjoitteeseen ilman taukoa. 
  • Pidä viimeisen harjoitteen jälkeen minuutin tauko ja aloita uusi sarja.
  • Tee yhteensä 5 sarjaa. 

Jos virtaa vielä riittää, tee 5 sarjan jälkeen vielä pari lisäsarjaa.


Aerobinen treeni

Aerobisella treenillä pyritään lisäämään energian kulutusta entisestään. Treeni tehdään kohtuullisella tai korkealla teholla, ja syke saa kohota reippaasti niin, että et pysty puhumaan puuskuttamatta.

Ohje:

Voit valita minkä tahansa sykettä nostavan lajin. Esimerkiksi juoksu, pyöräily tai soutulaite- tai crosstrainer-harjoittelu sopivat mainiosti. 

  • Lämmittele ensin 5-10 minuuttia.
  • Tee sitten 30 minuutin treeni täydellä teholla.

Jälkipoltto

Kun treenit tehdään kovalla teholla, niin kutsuttu jälkipoltto jatkuu elimistössä vielä useita tunteja treenin jälkeen. Palkintona tehokkaasta treenistä energiankulutus pysyy pitkään tavallista korkeammalla vaikka treeni on jo loppunut.

Meiltä saat treeniohjelmat niin juoksuun, lihaskuntoharjoitteluun, joogaan kuin crossfit-harjoitteluunkin – ja moneen muuhun. Valitse juuri omiin tavoitteisiisi istuva ohjelma täältä.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Mikä hedelmä on suosikkisi?

KUNTO PLUS suosittelee