Uni

Paljonko pitää nukkua? Saanko tarpeeksi syvää unta? Miten pääsisin nopeammin uneen? Täältä saat vastauksia kysymyksiisi unesta ja nukkumisesta. Me kerromme, miten voit nukkua hyvin JOKA yö, ja mitä unen tuloa haittaavia asioita kannattaa välttää ennen nukkumaanmenoa. Jos kärsit univaikeuksista ja vietät unettomia öitä, kerromme parhaat nukahtamista helpottavat vinkit. Voit esimerkiksi opetella meditoimaan tai tyynnyttämään päässä pyörivät unen tuloa häiritsevät asiat. Hyväuniselle kerromme, miten otat parhaiten virkistävät nokoset ja miten hyvä uni vaikuttaa terveyteen ja hyvinvointiin.

Nukutko riittävästi syvää unta?

Kärsitkö univaikeuksista?

Kaikkien ei ole helppo päästä unten maille. Jos kuulut heihin, jotka pyörivät vuoteessa unta odotellen, täältä voi löytyä apua. Kerromme, miten meditaatio, vakiotoimet iltaisin tai rentouttavan musikin kuuntelu voivat auttaa nukahtamista, ja mitkä toimet iltaisin ovat merkittäviä unelle.

Nukkumista haittaavat asiat

Tyypillisiä asioita, joita tulee tehtyä illalla ajattelematta, että ne voivat pilata yöunet, ovat nukkumaanmenoaikojen vaihteleminen, vuoteeseen jääminen unettomuutta potemaan, keinovalo ja varsinkin puhelimen, tabletin tai tietokoneen näytön sinisävyinen loiste tai tuntikausien television katselu ennen nukkumaanmenoa.

Nainen, joka kärsii unettomuudesta
Uniongelmat

Vietätkö unettomia öitä tai kärsitkö univaikeuksista? Voisi olla hyvä idea opetella meditoimaan tai tekniikkaa, jolla saa unta yrittäessä päässä pyörivät valvottavat ajatukset pois mielestä. Katso täältä, mikä voisi auttaa saamaan paremmin unta.

© iStock

Vinkkejä unen saamiseen

Hyödynnä uniasi paremman unen saamiseksi

Lisää aiheesta: Uni