Vältä piristäviä aineita ennen nukkumaanmenoa

Kahvi, musta tee, kolajuomat ja suklaa sisältävät kofeiinia, joka saattaa vaikeuttaa nukahtamista.

Israelilaistutkijat selvittivät, miten kupillinen kahvia vaikutti unta säätelevän melatoniinin määrään elimistössä, ja totesivat yhden kupillisen puolittavan sen.

Tutkimuksessa havaittiin myös, että kofeiinipitoista kahvia juovien ihmisten yöunen pituus oli keskimäärin 336 minuuttia, kun taas kofeiinitonta kahvia juovat nukkuivat 415 minuuttia. Lisäksi kofeiinia käyttämättömät tutkimushenkilöt nukahtivat puolta lyhyemmässä ajassa kuin kofeiinipitoista kahvia juova ryhmä.

Toinen unta edistävä elämäntapamuutos on tupakoinnin lopettaminen. Baltimoren yliopiston sairaalassa Yhdysvalloissa on todettu, että 25 % tupakoijista nukkuu liian vähän, kun tupakoimattomien joukossa vähän nukkuvien osuus on vain 5 %.

Tupakoitsijoilla unihäiriöitä esiintyy erityisesti unen alkuvaiheessa, mikä voi johtua siitä, että silloin elimistön nikotiinipitoisuus on korkeimmillaan.

Alkoholikaan ei edistä unta, vaikka moni kuvittelee yömyssyn tekevän uneliaammaksi. Alkoholin unettava vaikutus on kuitenkin lyhytaikainen, sillä vaikka yömyssy saattaa nopeuttaa nukahtamista, se voi myös katkaista unen 3 - 4 tunnin kuluttua nukahtamisesta. Alkoholi vaikuttaa elimistön unirytmiin ja vaikeuttaa tärkeään syvään uneen siirtymistä nukkuessa.

No nyt on yksinkertaista elää terveellisesti!

KUNTO PLUSsan keskeisin tavoite on tehdä terveellisistä elämäntavoista helppoja toteuttaa. Tätä tavoitetta silmälläpitäen olemme uudistaneet nettitarjontamme niin, että se sisältää välineet ja kannustusta hyvinvointia edistävään elämäntapaan nyt ja aina.
Tilaajana saat käyttöösi sivuston ja sovelluksen kaikki palvelut.
Tutustu uuteen KUNTO PLUSsaan

  • 10–30 min treenivideot
  • Pääsy satoihin terveellisiin resepteihin
  • Viikon ruokalista resepteineen sähköpostilla
  • Suosikit kätevästi saataville omalle sivulle

Juuri nyt: Kokeile 30 vrk ilmaiseksi


Newsletter background