Puhelin voi viedä yöunet

Älypuhelin voi olla katala laite: se tuhoaa yöunesi tai estää sinua nukahtamasta lainkaan!

Uneton nainen pitää tyynyä päänsä päällä.

Kärsitkö uniongelmista? Ehkä syypää on puhelimesi.

© iStock

On kiva maata sängyssä juuri ennen yöunia ja selailla Facebookia, Instagramia tai sähköpostia ja viestitellä samalla kavereiden kanssa. Mutta tosiasiassa se on todella huono tapa, josta olisi syytä hankkiutua nopeasti eroon.

Lukemattomat tutkimukset ovat osoittaneet, että puhelin, tabletti ja tietokone häiritsevät yöunta. Kalifornian yliopiston uudessa tutkimuksessa osoitettiin konkreettisesti yhteys mobiililaitteiden käytön ja yöunen välillä.

Valitse sänky oikein

Tutkimustulosten mukaan mitä enemmän käyttää älylaitteita viimeisen tunnin aikana ennen nukkumaanmenoa, sitä pidempään makaa hereillä. Tutkijat mittasivat ajan, jonka koehenkilöt käyttivät älylaitteiden parissa ennen nukkumaanmenoa, ja selvisi, että pisimpään laitteita käyttäneet myös nukahtivat hitaimmin.

Lisäksi tutkimus osoitti, että jokaista laitteiden parissa vietettyä minuuttia kohden koehenkiloiden yöuni lyheni viidellä minuutilla.

Lue myös: Puhelimen jatkuva vilkuilu ei kannata.

Sininen valo on syypää

Ongelman syy on voimakas sininen valo, joka on laitteiden näytön taustalla. Valo viestittää aivoille ja elimistölle, että on aika nousta ylös. Se taas katkaisee unihormoni melatoniinin tuotannon, eikä ihminen enää huomaa olevansa väsynyt.

Unenpuute heikentää immuunipuolustusta ja voi kasvattaa monien sairauksien riskiä, joten teet itsellesi suuren palveluksen, jos et ota älylaitteita petikaveriksi. Vähennä myös puhelimen käyttöä ennen nukkumaanmenoa.

Tutkimus julkaistiin Plos One -lehdessä.

Nukutko liikaa vai liian vähän? Katso, paljonko unta SINÄ tarvitset

Kuntoa ja kiinteyttä KUNTO PLUSsalta!

KUNTO PLUSsan tärkein tavoite on tehdä terveellisestä elämäntavasta helppo. Nettisisältömme ja sovelluksemme tarjoavat tiedot ja välineet, joilla tarveellinen elämäntapa sujuu mutkattomasti. Tilaajana saat käyttöösi sivuston ja sovelluksen kaikki palvelut.

Sivustossa ja sovelluksessa mm:

  • Yli sata 5–40 min treenivideota
  • Kuunneltavat juoksuohjelmat myös vasta-alkajille
  • Pääsy satoihin terveellisiin resepteihin
  • Viikon ruokalista resepteineen sähköpostilla

KUNTO PLUSsan digitilaus – tutustu täältä!


Newsletter background