"Harrastan liikuntaa ahdistuksesta huolimatta"

Naisen puolilähikuva

AHDISTUS – Paino ja vartalo olivat Krisselle todella tärkeitä pienestä pitäen. Hän alkoi ensi kertaa laihduttaa terveydenhoitajan laatimalla laihdutusohjelmalla 9-vuotiaana. Kukaan ei vain keskustellut hänen kanssaan siitä, miltä hänestä tuntui.

© Krissen albumi

Liikunnan hyödyistä henkiselle hyvinvoinnille ja mielenterveydelle on runsaasti tutkimustietoa. Liikunta voi lievittää sekä masennusta että stressiä ja ahdistusta. Ongelmana on vain se, että ahdistuneena liikunnan harrastaminen on helpommin sanottu kuin tehty.

Yleistynyt ahdistuneisuushäiriö saa elimistössä aikaan monia samoja reaktioita kuin liikunta: syke nousee, hiki nousee pintaan, lihakset jännittyvät ja hengästyy. Vaikka kuinka tietää, että syke saa nousta ilman että sydän halkeaa, se tuntuu silti pelottavalta, kun sen aiheuttaa ahdistus.

21-vuotiaana diagnoosin yleistyneestä ahdistushäiriöstä saanut ja myöhemmin liikunna ilon löytänyt kirjailija on kokenut sen itse:

Liikunta auttaa ahdistukseen monin tavoin. Se rauhoittaa hermostoa, vähentää kehon jännityksiä, auttaa olemaan läsnä tilanteessa ja omassa kehossa, antaa tauon arjen haasteista ja tarjoaa tilaisuuden ylittää itsensä. Vaikka sen tietää ja tunnistaa, liikkumaan on äärimmäisen vaikea lähteä ahdistuneena”, hän kuvailee.

Yleistynyt ahdistuneisuushäiriö – tunnista oireet

Hoikka ulospäin, ahdistus painoi

Krissen ahdistuksen tarina juontaa hänen keho- ja painosuhteeseensa, joka on ollut vaikea jo lapsuudesta saakka. Hän yritti lievittää ahdistustaan hallitsemalla kehoaan muun muassa laskemalla kaloreita ja liikkumalla tavoitteena "ansaita" liikunnalla ruokapisteitä. Hän laihtui ja muut kehuivat, mutta se vain lisäsi hänen ahdistustaan.

”Itse asiassa kohtelin kehoani huonosti ja painoin tunteeni piiloon. Ulospäin näytin hoikalta ja hyvältä ja olin sisäistänyt yhteiskunnan normin, jonka mukaan kapea olemus on parempi kuin leveä. Ahdistuksen ja tunteiden mylläkän pitämisestä sisällä tuli vain koko ajan vaikeampaa.”
— Lainaukset norjalaisen K.C. Tørån kirjasta ‘IKKE ta deg sammen – en annerledes bok om angst.’

Muutaman vuoden kuluttua tuli stoppi. Tahdonvoima oli lopussa ja ahdistus vain kasvoi. Hän lihoi nopeasti takaisin kaikki laihtumansa kilot ja alkoi eristäytyä. Hän yritti vuosia pitää ahdistusta loitolla muuttamalla maalle ja aloittamalla erilaisia rakennusprojekteja ja vaihtamalla työpaikkaa.

Lue myös: Auttavatko liikunta ja mindfulness stressiin?

Vasta, kun hän alkoi käsitellä ahdistustaan muun muassa lukemalla ahdistuksesta ja katsomalla netistä esitelmiä ja luentoja aiheesta hän alkoi ymmärtää, että ahdistus ei ollut rangaistus tai merkki siitä, että hän ei ansainnut olla onnellinen.

Hän alkoi kokeilla itseensä erilaisia menetelmiä ja välineitä ahdistuksen hoitamiseen ja kirjoitti ylös, mikä toimi ja mikä ei, ja seurasi omaa edistymistään.

Vuosien mittaan hän alkoi saada elämänsä hallintaan ja pystyi selvitymään asioista, jotka olivat ennen tuntuneet ahdistuksen takia mahdottomilta. Hän kävi kävelyillä, ostoksilla, matkusteli, oli yksin kotona – ja harrasti liikuntaa ahdistumatta.

Hänellä meni vuosia löytää terve suhde kehonsa ja liikunnan välille. Ratkaisu oli ennen kaikkea se, että työskentelee kehonsa kanssa sen sijaan, että vastustaa sitä.

Masennustesti – onko sinulla masennuksen oireita?

Krissen parhaat liikuntavinkit ahdistuneelle

Lähtökohdaksi nykyhetki

Keskity sekä fyysiseen että psyykkiseen nykytilanteeseen – elä siihen, millainen olit joitakin vuosia tai kuukausia sitten. Hyväksy, että et ehkä nyt pysty samaan kuin silloin, kun ahdistus oli lievempää.

Aseta saavutettava tavoite

Jos et ole aikoihin treenannut, eikä ahdistuksesi anna periksi aloittaa alusta, aseta rima niin alas, että suoriudut siitä huonoimpinakin päivinä.

Älä vaadi itseltäsi liikaa

Ota ohjenuoraksesi: Vaadi itseltäsi vain sen verran, mihin ahdistuksesi antaa myöten. Jos ahdistus on pahimmillaan ja kaikki on yhtä sekamelskaa, älä vaadi itseltäsi mahdottomia. Keskity turvalliseen.

Tee makuulla tehtäviä harjoitteita, jos seisaallaan tehtävät harjoitteet tuntuvat epämukavilta tai huimaavat. Kun ahdistus lievittää, voit hiljalleen alkaa vaatia itseltäsi enemmän ja haastaa ahdistusta. Kuulostele, miltä kehossa tuntuu, kun syke nousee ja lihakset väsyvät.

Käytä asiantuntemusta

Käytä asiantuntijaa, joka tuntee henkistä puolta, esimerkiksi personal traineria, joka on myös henkisen hyvinvoinnin ja ahdistuksen asiantuntija. Omalle edistymiselleni asiantuntijan apu on ollut erityisen tärkeää, koska saavutettavien tavoitteiden asettaminen tai uuden asian aloittaminen ei ole helppoa, kun keho ei tottelekaan niin kuin olet tottunut.

Kirjailijasta

Omslaget på boken IKKE Ta Deg Sammen
  • Kristine C. Tørå on erityispedagogi ja perustanut Norjaan ahdistusta käsittelevän angstportalen.no-verkkoportaalin.
  • Portaali on ahdistuneille tarkoitettu jäsenille avoin verkkoalusta, jossa on välineitä, kursseja ja livelähetyksiä ahdistamisen käsittelemiseen.
  • Tørå on myös julkaissut kirjat ‘IKKE ta deg sammen – en annerledes bok om angst’, joka on toistaiseksi saatavana vain norjaksi, ja myös englanniksi julkaistun teoksen 'Healing Emotions: - How you can change your life in 3 simple steps'