Nainen meditoi
Meditointi

Kaipaatko mielenrauhaa arjen stressin ja kiireen keskellä? Opastamme sinut mieltä rauhoittavan meditoinnin saloihin.

© iStock

Meditoinnin alkeet

Meditointi lievittää stressiä ja tukee henkistä hyvinvointia. Meditointia voi opiskella monilla kursseilla, mutta sitä voi kokeilla omissakin oloissa – tarvitset vain puoli tuntia kiireetöntä aikaa ja rauhallisen tilan.

tiistai 9. helmikuuta 2016 teksti KUNTOPLUS

Meditoinnin alkeet

Meditointituokio: 

  • Varaa meditointituokioita varten 10–20 minuuttia kerran tai kahdesti päivässä. Pyri sijoittamaan meditointi sellaiseen ajankohtaan, jolloin todennäköisimmin saat olla rauhassa. Varaa meditointia varten tila, jossa sinua ei häiritä, ja laita puhelin äänettömälle. Meditointia varten kannattaa mahdollisuuksien mukaan käyttää aina samaa tilaa, sillä se edistää meditoinnin vaikutuksia.  
  • Istuudu tuolille (tai sängynlaidalle) mukavaan asentoon. Asento ei kuitenkaan saa olla niin mukava, että lysähdät kasaan. Älä löhöä. Pidä pää pystyssä ja selkä ja kaula suorana. Ainakaan alussa ei kannata meditoida makuuasennossa, koska silloin saattaa helposti nukahtaa rentoutuessaan. Mikäli haluat mietiskellä lattialla, etsi mahdollisimman mukava asento. Istu mieluusti tyynyn päällä.
  • Sulje silmät ja anna käsien levätä polvilla. Keskity tarkkailemaan hengitystäsi. Pyri syventämään sisäänhengitystäsi kerta kerralta palleaa käyttämällä: hengitä sisään heti uloshengityksen jälkeen. Keskity tarkkailemaan rytmikästä hengittämistä pari minuuttia.
  • Kiinnitä seuraavaksi huomio kasvoihin. Rentouta ensin otsan lihakset, sitten silmienympärys ja lopulta kaikki kasvolihakset. Älä pure leukoja yhteen. Anna myös kielen levätä rentona suussa. Rentouta seuraavaksi hartiat, kädet ja sormet, sen jälkeen rintakehä ja vatsa sekä aivan lopuksi reidet, polvet, nilkat sekä jalkaterät.
  • Vie huomio jälleen hengitykseen ja keskity pitämään hengitys vaivattomana ja säännöllisenä. Hengityksen luonteva hidastuminen on hyvä merkki meditatiivisesta tilasta. Voit kokeilla tuottaa myös hymisevää hmmm-ääntä uloshengityksen aikana huulia liikuttamatta.
  • Mikäli mieleesi tunkeutuu ajatuksia, huolia tai häiriötekijöitä, anna niiden tulla ja päästä ne sitten taas pois keskittymällä hengitykseen.
  • Jatka tätä 10–15 minuuttia hymisemällä hiljaa hengityksen tahdissa. Kun meditointituokio on lopussa, hengitä pari kertaa todella syvään ja avaa silmät hitaasti.
  • Meditoinnin tavoitteena on vapauttaa mieli tietoisuuden kahleista. Tietoisuudesta luopuminen ja oman mielen syvimmille kerroksille antautuminen ei onnistu noin vain. Meditatiiviseen tilaan pääseminen vaatii pitkäjänteistä harjoitusta.


Rentouttava musiikki ja rauhoittavat äänimaisemat voivat auttaa rentoutumaan unille käytäessä. Lue, miksi ne tepsivät ja kokeile kahdeksaa äänimaisemaa, jotka voivat auttaa nukahtamaan helpommin.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Mikä hedelmä on suosikkisi?

KUNTO PLUS suosittelee