Meditoinnin alkeet

Meditoida kannattaa aina samassa paikassa, mikäli se suinkin on mahdollista: paikan pysyvyys edistää meditoinnin vaikutusta.

tiistai 25. elokuuta 2009 teksti KUNTO PLUS

Varaa meditointituokioita varten 10 - 20 minuuttia kerran tai kahdesti päivässä. Pyri sijoittamaan meditointi sellaiseen ajankohtaan, jolloin todennäköisimmin saat olla rauhassa. Ja paikkaan, jossa sinua ei häiritä. Hiljennä puhelin.

Istuudu tuolille (tai sängynlaidalle) mukavaan asentoon. Asento ei kuitenkaan saa olla niin mukava, että lysähdät kasaan. Älä löhöä. Pidä pää pystyssä ja selkä ja kaula suorana. Ainakaan alussa ei kannata meditoida makuuasennossa, koska silloin saattaa helposti nukahtaa syvästi rentoutuessaan. Mikäli haluat mietiskellä lattialla, etsi mahdollisimman mukava asento. Istu mielellään tyynyn päällä.

Sulje silmät ja anna käsien levätä polvilla. Keskity tarkkailemaan hengitystäsi. Pyri syventämään sisäänhengitystäsi kerta kerralta palleaa käyttämällä: hengitä sisään heti uloshengityksen jälkeen. Keskity tarkkailemaan rytmikästä hengittämistä pari minuuttia.

Kiinnitä seuraavaksi huomio kasvoihin. Rentouta ensin otsan lihakset, sitten silmienympärys ja lopulta kaikki kasvolihakset. Älä pure leukoja yhteen. Anna myös kielen levätä rentona suussa. Rentouta seuraavaksi hartiat, kädet ja sormet, sen jälkeen rintakehä ja vatsa sekä aivan lopuksi reidet, polvet, nilkat sekä jalkaterät.

Kiinnitä huomio jälleen hengitykseen ja keskity pitämään hengitys vaivattomana ja säännöllisenä. Hengityksen luonteva hidastuminen on hyvä merkki meditatiivisesta tilasta.

Mikäli mieleesi tunkeutuu ajatuksia, huolia tai häiriötekijöitä, anna niiden tulla ja päästä ne sitten taas pois keskittymällä hengitykseen.

Jatka tätä 10 - 15 minuuttia hymisemällä hiljaa hengityksen tahdissa. Kun meditointituokio on lopussa, hengitä pari kertaa todella syvään ja avaa silmät hitaasti.

Meditoinnin tavoitteena on vapauttaa mieli tietoisuuden kahleista. Tietoisuudesta luopuminen ja oman mielen syvimmille kerroksille antautuminen ei onnistu noin vain. Meditatiiviseen tilaan pääseminen vaatii pitkäjänteistä harjoitusta.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2018!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee