Nainen osoittaa alapäätään

Terve intiimialue ei juuri muistuttele itsestään.

© iStock

Tärkeä mutta tuntematon intiimialue

Mitä intiimialueelle kuuluu ja kuinka hoitaa sitä oikein? Jokaisen naisen kannattaa opetella pitämään intiimialue terveenä ja puhtaana koko loppuelämän ajan.

maanantai 22. tammikuuta 2018 teksti Maria Jespersen

10 vinkkiä intiimialueen hyvinvointiin

Jos intiimialueellasi ei ole ollut ongelmia, olet yksi harvoista onnekkaista. Useimmat nimittäin kärsivät elämänsä aikana ainakin jostain alapään pulmasta, viimeistään vaihdevuosien jälkeen. Onneksi vaivoja ei tarvitse odotella alistuneena, vaan intiimialueensa terveyden hyväksi voi tehdä paljonkin. 

Lue alta, miten pidät huolta intiimialueen bakteeritasapainosta ja hoidat yleisimpiä intiimialueen vaivoja.

1. Vältä pikkuhousunsuojia

Ellet kärsi inkontinenssista, vältä pikkuhousunsuojia. Tuotteen käsitelty pintakerros voi aiheuttaa ärsytystä, kutinaa ja kirvelyä. Jos on pakko käyttää pikkuhousunsuojia, valitse luomusuojat, jotka ovat hellävaraisempia iholle ja limakalvoille kuin tavalliset. 

2. Anna karvojen kasvaa

Jotkut kuvittelevat, että alapään karvoitus on epähygieeninen, mutta se ei pidä paikkaansa. Päinvastoin, intiimialue on entistä suojattomampi bakteereita vastaan, jos sen ajelee sileäksi, ja sisemmät häpyhuulet saattavat tulla esiin. 

Partahöylä

Jos haluat pitää intiimialueen ihon sileänä, käytä vain riittävän terävää ja puhdasta ajeluterää, jotta vältyt kutinalta ja muilta vaivoilta.  

© iStock

3. Vältä saippuaa

Hyvä hygienia on tietysti tärkeää, mutta emättimen hienous on, että se puhdistaa itse itsensä. Yli-innokas hygienia ja saippuan käyttö herkällä ihoalueella saattaa pikemminkin herkistää limakalvoja ja aiheuttaa kutinaa. Jos haluat välttämättä käyttää saippuaa, valitse hellävarainen pesuneste, jonka pH-arvo on matala.

4 asiaa alapesusta ja saippuasta

1. Sopiiko saippua alapesuun?

Päivittäisessä alapesussa ei pidä käyttää pesuaineita vaan ainoastaan haaleaa vettä. Vesi huuhtoo epäpuhtaudet pois.

2. Pitäisikö saippuaa välttää? 

Tavallinen saippua on emäksistä (pH yli 7) ja emättimen pH on noin 4 eli hapan. Saippua voi muuttaa pH:ta, mikä vaikuttaa bakteeritasapainoon ja voi altistaa bakteeri- ja sienitulehduksille, kuten esimerkiksi hiivalle.  

3. Mitä, jos pelkkä vesi ei puhdista tarpeeksi?

Epämiellyttävän hajuinen vuoto tai erite ei vähene saippuaa käyttämällä. Ikävän tuoksahduksen syy on todennäköisesti tulehdus, jonka hoitamiseksi on syytä mennä lääkäriin, niin saa oikeat aineet vaivaan. 

4. Eikö muka ole saippuaa, jota voi käyttää alapesussa?

Jos välttämättä haluaa käyttää saippuaa, kannattaa käyttää intiimisaippuaksi kutsuttuja pesunesteitä, joiden pH on suunnilleen sama kun emättimen – siis noin 4. Ne ovat yleensä hajustamattomia ja sisältävät maitohappobakteereja. 

LUE MYÖS: Näin voit ehkäistä virtsarakkotulehdusta

4. Muista kondomi

Toimiva seksielämä on hyväksi sekä parisuhteelle että mielialalle. Seksi stimuloi limakalvoja ja auttaa pitämään intiimialueen terveenä. Jos vaihdat seksikumppania usein, suojaa itsesi bakteerien aiheuttamilta sairauksilta, kuten klamydialta ja tippurilta, käyttämällä kondomia. 

5. Syö vähemmän sokeria

Makeisia napostellessa verensokeri kohoaa, ja samalla kohoaa emättimen limakalvon sokeripitoisuus. Tästä kiittävät erityisesti hiivasieni ja bakteerit, joita sokeripitoinen alusta ruokkii. Seurauksena on ärsytystä, punoitusta ja kutinaa.

6. Noudata käyttöohjeita

Kun käytät siteitä tai tamponeja, muista vaihtaa ne riittävän usein pakkauksen ohjeen mukaan. Jos ihosi ja limakalvosi ovat herkät, kuukautiskuppi voi sopia sinulle, koska se ei ärsytä limakalvoja.  

Vaaleanpunainen kuukautiskuppi
Kuukautiskuppi

Kuukautiskupin voi tyhjentää ja käyttää yhä uudelleen.

© iStock

7. Vältä kylmää

Pidä itsesi lämpimänä, kun ulkona on kylmää. Villaiset alusvaatteet suojaavat ulkona mukavasti. Älä istu kylmillä alustoilla. 

8. Treenaa lantionpohjaa

Treenaa lantionpohjan lihaksia, vaikka et olisi synnyttänyt. Jos et tiedä, miten harjoitteet tehdään, hyvä nyrkkisääntö on, että harjoitteen tulee tuntua peräaukon seudulla.

  • Asetu selällesi polvet koukussa ja kädet suorina sivulla. Jännitä lantionpohjan lihaksia ja laske hitaasti viiteen, rentoudu sitten 10 sekuntia. Toista vielä viisi kertaa.
  • Haasta itsesi tekemällä sama harjoite joko seisten tai istuen. Yritä pitää jännitys samalla, kun nouset ylös tuolilta.

Katso vinkit lantionpohjan lihasten vahvistamiseen.

9. Hanki mummopöksyt

Jos haluat helliä intiimialuettasi, hanki alushousut, jotka lämmittävät eivätkä ärsytä ihoa ja limakalvoja. Jos intiimialueella ei ole ongelmia, voit toki käyttää stringejä, mutta jos jokin vaivaa, on parempi käyttää mukavia alushousuja, jotka eivät lisää vaivoja.

10. Syö maitohappobakteereja

Emättimen pH-arvo ei saa olla liian hapan eikä liian emäksinen. Tasapainoa on vaikea säädellä ruokavaliolla, mutta voit ehkäistä tulehduksia nauttimalla 

Asiantuntija: gynekologian erikoislääkäri C. Felding

KUNTO PLUS suosittelee:

Edistä terveyttäsi aktiivisuusrannekkeen avulla

Haluaisitko olla terveempi ja vireämpi vuonna 2019? Aktiivisuusranneke voi auttaa pääsemään tavoitteeseen. Kerromme, miksi askel- ja unimittarin sisältävä aktiivisuusranneke voi olla paras koskaan tekemäsi sijoitus omaan terveyteesi.

Active Fit-aktiivisuusranneke voi todella edistää terveyttäsi – se mm. motivoi liikkumaan enemmän ja kertoo, paljonko ja kuinka hyvin nukut öisin.

Tutkimusten mukaan aktiivisuusranneke voi kasvattaa motivaatiota huimasti. Askelmittarin sisältävä aktiivisuusranneke voi olla juuri sinulle sopiva ratkaisu! Tutkimusten mukaan askelmittari voi lisätä huimasti motivaatiota liikkua. Yhdysvaltalaisen tutkimuksen mukaan askelmittari saa käyttäjänsä liikkumaan jopa 27 prosenttia enemmän – mikä vastaa 1,5 kilometriä kävelyä lisää joka päivä! Se taas auttaa alentamaan sekä verenpainetta että painoa. Haluaisitko olla terveempi ja liikkua enemmän? Askelmittari voi auttaa sinua saavuttamaan tavoitteesi!

Nyt saat askel- ja unimittarin sisältävän aktiivisuusrannekkeen tarjoushintaan!

Kun tilaat nyt KUNTO PLUS -lehden, saat samalla aktiivisuusrannekkeen, joka sisältää askel-, uni- ja sykemittarin. Aktiivisuusranneke Active Fit Tracker sisältää runsaasti hyödyllisiä toimintoja, joiden avulla olet terveempi ja aktiivisempi vuonna 2019:
  • Askelmittari – laskee jokaisen päivän aikana ottamasi askeleen.
  • Unimittari – tallentaa tietoa siitä, paljonko olet nukkunut ja mikä on kevyen ja syvän unen osuus.
  • Sykemittari – mittaa sykkeen ja tallentaa tiedot sykkeestä ympäri vuorokauden.
  • Kalorilaskuri – laskee jatkuvasti, paljonko energiaa olet liikkumalla kuluttanut.
  • Ilmoitukset – ranneke ilmoittaa värinähälytyksellä puhelimeen saapuvista puheluista ja viesteistä.
  • Liikkumattomuushälytys – rannekkeen voi asettaa hälyttämään, kun olet istunut liian pitkään paikoillasi.
  • Rannekello – tavallinen rannekello, joka toimii myös herätyskellona – tyylikkään näköinen ranneke on myös mukava käyttää.
  • Helppokäyttöinen sovellus – sovelluksesta saat nopealla vilkaisulla tietoa siitä, miten aktiivinen olet ollut, joten voit seurata tavoitteiden toteutumista ja sitä, minä päivinä tai viikkoina liikut eniten.
Active Fit Trackeren on arvoltaan 90 euroa. Kun tilaat KUNTO PLUS -lehden, saat neljän numeron lisäksi aktiivisuusrannekkeen yhdistettyyn tarjoushintaan vain 24,90 euroa. Säästät yhteensä 104,10 euroa!

KATSO TARJOUS: Active Fit Tracker + 4 numeroa KUNTO PLUS -lehteä tarjoushintaan 24,90 euroa.

VIDEO: Katso, mitä kaikkea Active Fit Tracker -aktiivisuusrannekkeella voi tehdä:

Active Fit Tracker seuraa aktiivisuustasoasi ja nukkumistasi. Laite lähettää tiedot langattomasti Bluetooth-yhteyden kautta mobiilisovellukseen, josta näet nopeasti terveytesi kannalta tärkeät tiedot.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2019!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee