Louisen kokemuksia pätkäpaastosta
Vuoroin paastoa ja ruokailua: 8 tunnin paasto

Louise tuli tietoiseksi ajan kulusta, kun hän sai syödä vain 8 tunnin aikana päivässä.

© Thomas Dahl

KUNTO PLUS kokeilee: 16/8-pätkäpaasto

Jos tietty osa vuorokaudesta ollaan syömättä, päivittäinen kokonaisenergiansaanti pienenee helposti. Koehenkilömme kokeili pätkäpaastoa – putosiko paino, kurniko nälkä?

tiistai 15. tammikuuta 2019 teksti Irene Brøndum

Näin paino putoaa pätkäpaastolla

Pätkäpaasto sopii etenkin kiireiseen arkeen, jossa ruokavalion muokkaamiseen ja kaloreiden laskemiseen ei riitä aikaa.

Lue lisää 16/8-pätkäpaastosta ja katso vinkit sen toteuttamiseen.

Pätkäpaaston perusperiaatteet

  • Syö ainoastaan kahdeksan tunnin jakson aikana vuorokaudessa. Paastoa vuorokauden muut 16 tuntia.
  • Paastotessa saat juoda vain kalorittomia juomia kuten kahvia, teetä ja vettä.
  • Liiku vähintään 30 minuuttia päivässä.

Katso koehenkilömme Louisen tulokset täältä ja lue hänen kokemuksistaan täältä

Pätkäpaaston plussat ja miinukset

Plussat

  • Pätkäpaasto on erittäin helppo. Tarvitsee vain miettiä, miten syömistunnit ajoittaa. Ruokailuajat voi itse valita, joten tarvittaessa voi osallistua myös juhliin, kutsua vieraita tai käydä ravintolassa syömässä.
  • Laihduttamista voi olla helpompi jatkaa ja mieliala pysyy hyvänä, kun tietää, ettei koko ajan tarvitse kieltäytyä, vaan kahdeksan tunnin ajan saa syödä mitä haluaa.
  • Ruokaa ei tarvitse punnita, eikä syödä jotain tiettyä lajia tai tiettyjä määriä. Siksi itsensä kanssa ei tarvitse kauppaa siitä, mitä haluaisia syödä ja milloin, ja mistä pitää myöhemmin kieltäytyä, jos nyt syö sitä tai tätä.

Miinukset

  • Voit kyllä syödä ihan mitä haluat, mutta... Jos syö pekonia, leivoksia ja makeisia, ruokavaliosta tulee erittäin epäterveellinen ja painokaan tuskin putoaa.
  • Välillä tulee nälkä, jopa todella kova nälkä. Nälkä on voimakas biologinen tarve, jota voi olla vaikea sivuuttaa, joten tämän dieetin noudattamiseen tarvitaan tahdonvoimaa.
  • Joillakin paastojaksot saattavat johtaa ahmimis­reaktioon sitten, kun saa syödä. Jos sortuu syömään jättimäisiä annoksia tai runsaita aterioita ja epäterveellisiä ruokia, ei dieetistä ole mitään hyötyä.

Jos pätkäpaasto kiinnostaa, lue lisää täältä.

 

Louise kokeili pätkäpaastoa – miten se sujui ja tuliko tulosta?

“Auts, nämä painavat!” Louise laihtui niin paljon, että hän tuskin jaksoi kantaa laihduttamansa määrän margariinia.

© Thomas Dahl

Koehenkilömme Louise

Louise, 47, on laihduttanut teini-iästä lähtien. Toisinaan kilot ovat pudonneet, usein eivät. Louise työskentelee johtotehtävissä ja istuu paljon kokouksissa, joissa tarjoillaan usein leivonnaisia, eikä treeniin tahdo jäädä aikaa. Kaikkiaan hän laihduttaisi mieluusti 25 kiloa – osaksi ulkonäkösyistä, osaksi ollakseen parempi esikuva tyttärilleen. 

Pätkäpaasto käytännössä

Louise noudatti viiden viikon ajan kahdeksan tunnin pätkäpaastoa. Sen aikana saa syödä vain kahdeksan tunnin aikana, ja muut 16 tuntia paastotaan. Paastotuntien aikana saa nauttia vain kalorittomia juomia kuten kahvia, teetä ja vettä. Jos siis syö aamiaisen puoli seitsemältä, on päivän viimeinen ruokapala nielaistava puoli kolmelta. Mikäli tarvitsee välttämättä ruokaa illalla, on viisainta nauttia aamiainen vasta myöhemmin.

Kahdeksan ruokailuun sallitun tunnin aikana saakin sitten syödä mitä haluaa. Suositus toki kuuluu, että joka aterialla nautittaisiin vähäkalorista proteiinia, täysjyvätuotteita, kasviksia ja hedelmiä. Lue lisää 16/8-pätkäpaastosta täältä.

Liikunta ei kuulu dieettiin, mutta Louisea kehotettiin liikkumaan 30 minuuttia päivässä, jotta siitä tulisi tapa. Hän on aiemmin tehnyt lihaskuntotreeniä ja kävelylenkkejä.

Louisen tulokset

Ikä: 47 v 

Pituus: 162 cm

Pätkäpaasto: ennen- ja jälkeen-kuvat

Louise laihtui vaikuttavat 8 ½ kg vain 5 viikossa ja hänen vyötärönsä kapeni 10 cm.

© Thomas Dahl
Louisen mitat ennen pätkäpaastoa ja sen jälkeen
Pätkäpaastolla karistetun rasvan määrä

Louise laihtui 5 viikossa 8,2 kg. 

© Thomas Dahl

Louisen vinkit

Nälkää on turha pelätä

Totuttele ajatukseen, että on ok olla nälkäinen. Ei se tunne pahene. Nälkä vain tulee ja menee – kuin aallot.

Haasta itsesi

Aloittaessani olin varma, etten ikinä voisi juoda mustaa kahvia, mutta huomasin, että kyllä voin ja vielä ihan hyvinkin, kun ei ollut muuta mahdollisuutta.

Jos haluat kokeilla pätkäpaastoa, lue lisää täältä!

 

Louisen kokemukset pätkäpaastosta

Mikä pätkäpaas­tossa oli parasta?

Ei tarvinnut käyttää paljon aikaa dieetin sääntöjen opetteluun, mikä oli kaltaiselleni kiireiselle ihmiselle tosi hyvä juttu. Ei tarvinnut suunnitella mitään muuta kuin se, mihin aikaan päivästä söisin ensimmäisen kerran.

Missä eron entiseen huomaa? 

Vatsakumpuni on pienentynyt, eikä maha enää ole niin paljon tiellä esimerkiksi joogatessa. Tai ainakin minun on nyt helpompaa päästä moniin asentoihin, jotka ennen olivat hankalia. 

Miten virkeä olit paastojaksoilla?

Minulla oli virtaa ihan riittävästi, mutta oli silti haasteellista saada liikutuksi, koska en niin paljon välitä siitä. Olen toden teolla joutunut patistelemaan itseäni, jotta saisin lähdetyksi treenaamaan, eikä minulla mielestäni ole ollut siihen oikein tarpeeksi aikaakaan.

Aiotko jatkaa pätkäpaastoa? 

Ainakaan en aio palata enää entiseen herkutteluelämään. Suunnittelen pitäväni kiinni kahdeksan tunnin ruokailuajasta ainakin arkisin, koska se antaa mielestäni aika hyvät puitteet terveellisille elintavoille. Viikonloput haluan kuitenkin jatkossa viettää hiukan vapaammin, ilman aikatauluja.

Näin siinä kävi

8 viikon kuluttua

Paino ei ole noussut

”Ensinnäkin olen onnellinen siitä, etten ole lihonut. En ole pätkäpaaston jälkeen noudattanut 8 tunnin vuorokautista ruokailuaikaa järjestelmällisesti, mutta olen kyllä kiinnittänyt huomiota siihen, mitä syön, ja pyrkinyt kokoamaan ateriani pätkäpaaston ravitsemusperiaatteiden mukaisesti. Tavoitteenani on laihtua vielä 15–20 kiloa. Siihen päästäkseni minun on kiristettävä jälleen ruokailua. Olen hankkinut avukseni pätevän ja jämäkän ravitsemusneuvojan, jotta varmasti pääsisin tavoitteeseeni.”

Haaste Jatkossa: 

Kahdeksan tunnin ajan saa syödä melkein mitä vain – mutta vain 8 tunnin ajan. Pätkäpaaston päätyttyä vaarana on, että syö koko ajan mitä mieli tekee muulloinkin kuin sen 8 tunnin aikana. 

Strategia: 

Jatka pitämällä viikoittain yksi tai kaksi päivää, jolloin syöt vain 8 tunnin aikana päivässä. Se pitää painon tehokkaasti hallinnassa ja vaikuttaa myös muiden päivien ruokailutapoihin. Paastojen aikana elimistö oppi säätelemään verensokeria, joten välipalojen välttäminen on nyt helpompaa – pidä siis tästä hyödyllisestä vaikutuksesta kiinni äläkä enää palauta välipaloja arkeesi. 

Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee