4 menetelmää pysyvään painonpudotukseen
Kouramenetelmä, vähähiilihydraattinen ruokavalio, treenibootcamp, pätkäpaasto

Kokeilimme neljää painonpudotusstrategiaa  – mikä niistä on juuri sinulle sopivin?

© Thomas Dahl

5 kiloa 5 viikossa: testasimme 4 painonpudotusmenetelmää

Onko sinunkin tavoitteenasi kiinteämpi keho ja kevyempi olo? Karina, Marianne, Anne ja Louise ottivat haasteen vastaan ja kokeilivat neljää eri painonpudotusmenetelmää viiden viikon ajan – ja pudottivat keskimäärin kuusi kiloa naiseen. Katso, mikä menetelmä sopii juuri sinulle!

maanantai 21. tammikuuta 2019 teksti Irene Brøndum
 

Painonpudotusta pysyvin tuloksin

Ennen kuin suinpäin aloittaa painonpudotuksen ensimmäisellä mieleen tulevalla menetelmällä, kannattaa miettiä omia tavoitteita, elämänmuutokseen motivoivia tekijöitä sekä sitä, miten tavoitteen saavuttamisen jälkeen tapahtuu. 

 

Kannattaako kuuri?

Millaisella laihdutuskuurilla laihduttaminen onnistuisi? Ei millään, sanovat tutkijat. Laihdutuskuureilla tulee takaiskuja, kun motivaatio loppuu tai loma sotkee suunnitelmat – tai tulee perjantai. Toki olisi parempi, jos ei olisi koskaan lihonutkaan, mutta ihmisiähän tässä vain ollaan. Kuka tahansa voi sortua nauttimaan joulupöydän antimista kellon ympäri, kun tarjolla kerrankin on kaikkea mahdollista tai syömään kahden edestä vaikkei ole raskaana tai tee kahden edestä töitä.

Vaikkei kuukausia kestävä laihdu­tus­urakka innostaisikaan, saattaa dieetti kuitenkin joskus olla juuri se, mitä tarvitaan syntyneiden huonojen tapojen nollaamiseksi.

Laihtuminen perustuu joko ener­gian­­saannin leikkaamiseen tai kulutuksen lisäämiseen. Laajassa, yli 7 000 henkilöä koskeneessa tutkimuksessa tutkittiin 40 erilaista laihdutuskuuria. Tulos oli selvä: ei ole väliä millä tavalla energian saantiaan vähentää – tärkeintä on, että vähentää. Ei siis ole olemassa täydellistä, kaikille sopivaa laihdutuskuuria. Kaikki dieetit sen sijaan sopivat varmasti jollekulle, joten paras dieetti on se, jota itse mieluiten haluaa ja jaksaa noudattaa. 

 

Pysyvä muutos

Jotta painonpudotus ei tyssäisi heti aivan väärään menetelmään vaan olisi ennemminkin alku uudelle elämäntavalle, pyysimme neljää reipasta naista testamaan erilaisia painonpudotusmenetelmiä ja selvittämään näin eri strategioiden hyötyjä ja haasteita käytännössä.

Dieettien laihdutustehoa ei voi verrata keskenään, koska kaikki koehenkilöt ovat erilaisia niin aloituspainoltaan, perimältään, iältään kuin voimavaroiltaankin, jotka kaikki vaikuttavat siihen, millaisia laihdutustuloksia dieetillä voi saada. Omat tuloksesi riippuvat ennen kaikkea siitä, millaisia ongelmia kohtaat laihduttaessasi ja kuinka paljon painat. 

Jos haluat vauhdittaa rasvanpolttoa ruokavalion avulla, ketogeeninen dieetti saattaa olla toimiva strategia. Lue, mistä siinä on kyse.

 

Mieti, mitä haluat

Laihdutuskuuria valittaessa kannattaa harkita huolellisesti, mikä itseä parhaiten motivoi ja millaisiin uhrauksiin on valmis. Joillekin sopii kova treeni ja tiukka dieetti, jossa makeanhimo kiskotaan juurineen antamatta sille milliäkään periksi. Toisilla taas toimivat parhaiten pienet, vähittäiset muutokset ilman suuria luopumisia. Mieti paljonko aikaa sinulla on käytettävissäsi, kestätkö nälkää, tarvitsetko herkkupäiviä ja miten kärsivällinen olet – ja vastaa itsellesi rehellisesti.

Lisäksi on hyvä varautua siihen, että uusi elämäntapa vaatii sekä fyysistä että henkistä sopeutumista. Aluksi olo saattaa tuntua ärtyneeltä ja väsyneeltä ja voi tulla päänsärkyä, mielitekoja ja ennen kaikkea saattaa tulla nälkä. Vasta ensimmäisten viikkojen jälkeen makeanhimo, kärsimättömyys, nälkä ja ajanpuute alkavat vähitellen helpottaa – ja onnistumisen kokemuksiakin syntyy. Jos tulee takaistuja, tärkeintä on välttää kaikki on pilalla -asennetta, jolloin helposti tulee syöneeksi aivan pidäkkeettömästi. 

 

Onnistumisen avaimet

Riippumatta siitä, mikä laihdutusmenetelmä sinuun vetoaa, seuraavat vinkit voivat helpottaa urakkaasi.

  • Muista nukkua riittävästi. Liian vähäinen uni tekee herkemmäksi mieliteoille ja altistaa suunnittelemattomille aterioille ja mieliteoille.
  • Kylläisyyshormonit vaikuttavat melko hitaasti, joten laske aterimet välillä pöydälle ja pureskele rauhallisesti. Aterian tulisi kestää vähintään 20 minuuttia.
  • Harrasta liikuntaa, vaikka se ei olisikaan dieetin ytimessä. Treeni ehkäisee lihaskatoa, jota väistämättä tapahtuu, kun syö vähemmän energiaa kuin minkä elimistö kuluttaa. Lihastreeni lisää elimistön energiankulutusta myös levossa, mikä helpottaa laihtumista.
  • Toisten antama tuki on usein ratkaisevan tärkeää onnistumiselle. Koeta saada ystävä, perheenjäsen tai ammattilainen tueksesi. Tai ehkä tunnet jonkun, joka voisi ryhtyä dieetille kanssasi?

 

Pitkän tähtäimen ratkaisu

Kun tavoite sitten on saavutettu, keho pyrkii kaikin tavoin palauttamaan pudotetun painon. Jotta tulokset olisivat kestäviä, on siis tehtävä myös pysyviä muutoksia aikaisempiin elintapoihin verrattuna. Ennen kuin valitset, miten haluat laihtua, mieti, sisältyykö dieetteihin joitain sellaisia elementtejä, joissa juuri sinun olisi hyvä tehdä muutoksia voidaksesi elää terveellisempää elämää kiireisinäkin aikoina.

Ja sitten vain onnea matkaan! 

4 menetelmää painonpudotukseen

Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee