Karinan kokemuksia kouramenetelmästä
Vähemmän kaloreita kouramenetelmällä

Karinan oman kouran koko määräsi, paljonko hän sai syödä.

© Thomas Dahl

KUNTO PLUS kokeilee: kouramenetelmä

Kouramenetelmä perustuu säännölliseen ateriarytmiin ja annoskokoihin, jotka mitataan omalla kouralla. Koehenkilömme Karina kokeili menetelmää – lue, miten kokeilu sujui ja millaisia tuloksia se tuotti.

tiistai 15. tammikuuta 2019 teksti Irene Brøndum

Näin paino putoaa kouramenetelmällä

Kouramenetelmä tarjoaa konkreettisen keinon pitää päivittäinen syöminen ja energiansaanti hanskassa.

Lue lisää kouramenetelmästä ja katso vinkit sen toteuttamiseen.

Menetelmän perusperiaatteet

  • Pidä energiansaanti kurissa mittaamalla syötävä määrä omilla kourillasi.
  • Kokoa ateria niin, että se sisältää kaksi kourallista kasviksia, yhden kourallisen proteiinin lähteitä, yhden kourallisen hiilihydraattia ja 1–3 rkl rasvaa.
  • Vältä välipaloja, mutta nauti kuitenkin kolme pääateriaa päivässä.

Katso Karinan tulokset täältä ja lue hänen kokemuksistaan täältä.

Kouramenetelmän plussat ja miinukset

Plussat

  • Kätevä mittausmenetelmä asettaa automaattisesti enimmäisrajan syötävän ruuan määrälle, mikä on tärkeää laihdutuksen onnistumiseksi.
  • Kouramenetelmä ei vain karista kiloja, vaan on hyväksi myös terveydelle, koska kasviksista saa paljon antioksidantteja, vitamiineja ja ravintokuitua, jotka pitävät verensokerin, ruuansulatuksen ja verenkierron kunnossa.
  • Helppo menetelmä mahdollistaa myös sosiaalisen elämän, koska siinä saa syödä vähän kaikkea – esimerkiksi makkaroita, viiniä ja kastikkeita, kunhan määrät pysyvät omin kourin mitattavina.

Miinukset

  • Dieetti kuulostaa äärettömän helpolta, mutta monen on vaikea hallita syödyn ruuan määrää. Kun on maistanut pienen palan, tekeekin mieli syödä lisää, ja jos niin on, saattaa kouramenetelmä tuottaa suuria vaikeuksia ja vaatia monia tiukkoja sisäisiä keskusteluja.
  • Menetelmä vaatii suunnittelua, sillä jääkaapin ja ruoka-­komeron on oltava hyvin varustettuja, jotta ruoka on vaihtelevaa.
  • Laihtumista ei välttämättä tapahdu kovin nopeasti, ja motivaatiota voi heikentää se, että painonlasku saattaa pysähtyä ja paino junnata välillä paikallaan.

Jos kiinnostuit kouramenetelmästä, lue lisää täältä!

 

Karina testasi kouramenetelmää – miten se sujui ja tuliko tuloksia?

Peräti 11 cm kapeampi vyötärö on yksi Karinan saavutuksista.

© Thomas Dahl

Koehenkilömme Karina

Karina, 32, työskentelee ammattijärjestössä ja hänellä on kaksi pientä lasta. Hän tietää, miten pitäisi syödä, sillä hän on laihduttanut ennenkin. Monta kertaa. Joka kerta hän on myös sortunut, koska rakastaa leivonnaisia. 

Kouramenetelmä käytännössä

Karinan suvussa on runsaasti elintapasairauksia, ja hän pelkää olevansa seuraava sairastuja, ellei tee jotain sitä ehkäistäkseen. Karinalla olikin motivaatio korkealla koko viiden testiviikon ajan. Kouramenetelmää käyttävä saa syödä mitä haluaa, kunhan mittaa ruuan omilla kourillaan, eikä syö välipaloja, jolloin energiaa ei pääse kertymään liikaa. Kun ruoka mitataan kouramitalla, kasviksia tulee lautaselle paljon ja proteiinia kertyy lihasta ja maitotuotteista hiukan suosituksia enemmän. Hiilihydraattipitoista ruokaa taas saadaan kouramitalla mitattuna hiukan keskimääräistä vähemmän.

Kouramenetelmässä pitäydytään pääaterioissa ja vältetään välipaloja ja napostelua. Lue lisää aterioiden koostamisesta kouramenetelmällä täältä.

Kouramenetelmään ei liity mitään liikuntavaatimuksia, ja koska Karina on aina liikkunut ahkerasti ja pitää juoksusta, pyöräilystä ja lihaskuntoharjoittelusta, hänta ei ohjeistettu liikkumaan enempää.

Karinan tulokset

Ikä: 32 v 

Pituus: 160 cm

Kouramenetelmä: ennen- ja jälkeen-kuvat

Karina nuortui kehon koostumukseltaan peräti 13 vuotta, ja hänen rasva­prosenttinsa on nyt normaali.

© Thomas Dahl
Karinan mitat ennen kouramenetelmän kokeilemista ja sen jälkeen
Kouramenetelmällä karisseen rasvan määrä

Karina pudotti 7,6 kg vain 5 viikossa.

© Thomas Dahl

Karinan vinkit

Aloita, kun olet valmis

Älä yritäkään aloittaa laihduttamista, jos kalenterisi on täynnä muita kiireitä.

Ota kaveri tueksesi

Yhdistä voimasi jonkun sellaisen kanssa, joka jaksaa puhua ruuasta. Samaan aikaan laihduttanut sisko oli minun tukeni.

Jos kiinnostuit kouramenetelmästä, lue lisää täältä!

 

Karinan kokemukset kouramenetelmästä

Mitä pidit koura­menetelmästä? 

Oli ihanaa, kun ei tarvinnut vältellä sosiaalisia tilanteita, vaan esimerkiksi juhlissa sai syödä mitä vain ja silti pystyi laihtumaan. Olen todella vaikuttunut. Tulokset ovat olleet yllättävän hyviä.

Mikä dieetissä oli mielestäsi parasta?

Nautin todella paljon siitä, että sain syödä esimerkiksi ruisleipää, koska haluan olla hyvä esikuva lapsilleni, eikä mielestäni ole kovin hyvä antaa lapsille mallia, että jotkin ruoka-aineet, kuten vaikka hiilihydraatti, olisi vaarallisia ja vältettävää.

Millaisia haasteita kohtasit? 

Noin puolivälissä painonpudotus pysähtyi vähäksi aikaa, vaikka noudatin ohjeita koko ajan. Se vähän nakersi motivaatiota, mutta jatkoin kaikesta huolimatta, koska tiesin, että jos jätän homman kesken, lihon heti kilot takaisin.

Miten aiot jatkaa tästä eteenpäin?

Tulokset innostavat jatkamaan. Sekä kolmessa pääateriassa pysytteleminen että ruuan mittaaminen omin käsin takaavat, että syön vähemmän, eikä muuta tarvita. Kilot pysyvät kouramitalla kurissa!

Näin siinä kävi

8 viikon kuluttua

Paino pysyy tasaisena

”Olen viime viikkoina keskittynyt pitämään painon tasaisena, sillä olen saanut vuosien varrella tarpeekseni jojoilusta. Olen nyt oppinut, miten saan painoni putoamaan ja oppinut elämäntavan, jossa liikunta, ruoka, työ ja perhe-elämä sopivat yhteen niin, että toivoakseni en enää liho joka kerta, kun tulee vähän kiireisempi työjakso. Juuri nyt olen tyytyväinen painooni, ja kun olen varma, että se on vakiintunut, uskon vakaasti voivani pudottaa loputkin ylimääräiset kilot.” 

Haaste jatkossa: 

Vaatii hiukan vaivaa ja suunnittelua käyttää niin paljon kasviksia kuin kouramenetelmässä tarvitaan, ja siihen saattaa siksi väsyä. Jos olet kaivannut välipaloja painonpudotuksen aikana, vaarana on, että alat sen jälkeen syödä liiankin paljon välipaloja päivässä. 

Strategia: 

Käytä oppimaasi tietoa annoskoosta, ja jatka runsasta kasvisten syöntiä. Voit tehdä sen hiukan helpommaksi itsellesi hyödyntämällä ruokakauppojen valmiiksi pilkottuja vihanneksia ja pakastekasviksia. Älä ota välipaloja jokapäiväiseksi tavaksi, vaan säästä ne viikonloppuihin ja erikoistilanteisiin. 

Saavuta tavoitteesi vuonna 2019!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee