Viisi niksiä parempiin uniin

Onko iltaisin vaikea saada unen päästä kiinni, tai heräiletkö pitkin yötä? Annamme viisi vinkkiä hyviin yöuniin.

Jos unijukan kanssa yhteistyö tökkii, kokeile näitä niksejä.

Paranna tapasi

Television ja mobiililaitteiden tuijottelu iltamyöhään, ylenpalttinen kahvin juonti etenkin illalla sekä liian vähäinen liikunta voivat kaikki viivyttää unen tuloa ja haitata unen laatua. Pyri liikkumaan ja etenkin ulkoilemaan säännöllisesti, nauti viimeiset kahvit viimeistään kuusi tuntia ennen nukkumaan menoa ja sulje älylaitteet hyvissä ajoin illalla.

Onko sinunkin vaikea saada iltaisin unta päässä myllertäviltä huoliajatuksilta? Lue, miten voit rauhoittaa mielen.

Hiljennä mieli

Jos sängyssä maatessa päässäsi alkaa pyöriä loputon negatiivisten ajatusten nauha, et ole yksin. Mieltä voi kokeilla rauhoittaa rentouttavalla musiikilla tai meditoinnilla. Myös hyväksyvämmän asenteen opettelusta voi olla apua. Huolien käsittelyyn voi varata myös erikseen aikaa joka päivä, jolloin on lupa murehtia ja märehtiä ikäviä asioita - ja jonka jälkeen niihin ei palata ennen seuraavan päivän "huolituntia".

Ratkaisu kymmeneen tavalliseen uniongelmaan

Luo unelle otolliset olosuhteet

Liian kuuma makuuhuone sekä äänet ja valot voivat haitata unen saantia ja herättää yöllä. Pidä makuuhuone riittävän viileänä ja kokeile unisukkia, jos jalat palelevat, sekä huolehdi siitä, että makuuhuoneen saa kunnolla pimennettyä eikä sinne kantaudu yön aikana häiritseviä ääniä.

Jos pissahätä herättää öisin, lopeta nesteiden juominen pari tuntia ennen nukkumaan menoa.

Rentouttava musiikki ja rauhoittavat äänimaisemat voivat auttaa rentoutumaan unille käytäessä. Lue, miksi ne tepsivät ja kokeile kahdeksaa äänimaisemaa, jotka voivat auttaa nukahtamaan helpommin.

Panosta unirutiineihin

Mene vuoteeseen samaan aikaan joka ilta, jotta elimistö tottuu tunnistamaan, milloin on unen aika. Tällöin alat todennäköisesti myös herätä joka aamu samaan aikaan - hyvin levänneenä.

Unentarve vaihtelee yksilöllisesti. Katso täältä suuntaviivat siihen, paljonko juuri SINÄ tarvitset unta öisin

Älä pelkää

Uni ei ainakaan tule silloin, kun päässä takoo ajatus, että nyt olisi pakko saada jo nukuttua, muuten ei millään jaksa seuraavana päivänä. Univajeen pelossa kaikenlaiset katastrofiajatukset voivat helposti saada vallan. Tällöin kannattaa muistuttaa itseään siitä, että vaikka unet jäisivät vähiin, seuraava päivä ei ole valmiiksi pilalla. Yhden päivän pärjää kyllä vaikka vähän väsyneenäkin, ja tarvittaessa voit ottaa pienet nokoset päivällä.

Pitkätkään unet eivät ole tae siitä, että saat riittävästi syvää unta. Lue, paljonko syvää unta pitäisi saada yössä – ja mistä tiedät, saatko tarpeeksi.

LUE MYÖS: Näin kesäaikaan siirtyminen vaikuttaa ihmiseen

Kuntoa ja kiinteyttä KUNTO PLUSsalta!

KUNTO PLUSsan tärkein tavoite on tehdä terveellisestä elämäntavasta helppo. Nettisisältömme ja sovelluksemme tarjoavat tiedot ja välineet, joilla tarveellinen elämäntapa sujuu mutkattomasti. Tilaajana saat käyttöösi sivuston ja sovelluksen kaikki palvelut.

Sivustossa ja sovelluksessa mm:

  • Yli sata 5–40 min treenivideota
  • Kuunneltavat juoksuohjelmat myös vasta-alkajille
  • Pääsy satoihin terveellisiin resepteihin
  • Viikon ruokalista resepteineen sähköpostilla

KUNTO PLUSsan digitilaus – tutustu täältä!


Newsletter background