Nainen katselee viinilasia
© Colourbox

Miten alkoholi vaikuttaa treeniin?

Kostea ilta kostautuu väistämättä väsymyksenä ja monilla päänsärkynä, mutta miten alkoholi vaikuttaa treeniin? Lue yllättävät vastaukset täältä.

keskiviikko 21. joulukuuta 2016 teksti Claus Sonne

9 huolestuttavaa tapaa, joilla alkoholi vaikuttaa elimistöön ja treenaamiseen

1. Joukkuepeli ja tekniikka kärsivät

Juhlinnan jälkeisenä päivänä motoriset kyvyt ovat tavallista heikommat, eikä ajatuksenjuoksussakaan välttämättä ole hurraamista. Vältä siis harrastuksia, joissa vaaditaan nopeaa päätöksentekoa ja motorista taitavuutta. On viisasta jättää maila- ja pallopelit väliin, mutta jos kaipaat liikuntaa, rento juoksu- tai pyörälenkki tai uinti voi olla paikallaan. Joukkuepeleissä piilee myös se vaara, että saatat tempautua rajumpaan liikuntasuoritukseen kuin juuri sillä hetkellä olisi viisasta.

2. Alkoholi = heikompi unenlaatu = hitaampi palautuminen

Jos nautit alkoholia ennen nukkumaanmenoa, unirytmisi saattaa häiriintyä. Seuraavana päivänä olet paitsi heikommassa vireessä myös väsynyt. Unirytmin häiriytyminen saattaa lisäksi lisätä stressihormoni kortisolin eritystä, mikä haittaa lihasten palautumista ja kasvua.

Lue, miten palautumista voi vauhdittaa.

3. Alkoholi heikentää lihasvoimaa

Liikuntasuoritus vaikuttaa aina, vaikka sen jälkeen nauttisikin alkoholia – teho tosin pienenee nautitun alkoholimäärän kasvaessa. Jo pienen määrän nauttiminen treenin jälkeen heikentää lihasvoimaa. Uusiseelantilaisessa kokeessa 10 koehenkilöä teki ensin reisilihasharjoituksia ja joi sitten joko vodkaa ja tuoremehua tai alkoholitonta juomaa. Harjoituksen jälkeinen mittaus osoitti, että alkoholia nauttineiden lihasvoima heikkeni (tilapäisesti) enemmän.

4. Aineenvaihdunta ei hevin heilu

Tehokas aineenvaihdunta on rasvanpolton A ja O, eikä yksi juhlailta vielä suista aineenvaihduntaa raiteiltaan. Tämä todettiin Beogradin yliopistossa tehdyssä kokeessa, jossa asiaa tutkittiin viskin avulla.

Kohtuullinen alkoholikäyttö voi sopia painonhallintaankin.

5. 7 kilokaloria

Gramma alkoholia sisältää 7 kcal. Jos veressä on alkoholia, elimistö ottaa energiansa alkoholista, jolloin rasvan käyttö energiana vastaavasti vähenee.

Oluella voi olla yllättävä vaikutus rasvaprosenttiin.

6. Alkoholi hajoaa maksassa

95 prosenttia nautitusta alkoholista hajoaa maksassa, noin 2 prosenttia poistuu virtsan mukana, noin 2 prosenttia haihtuu hengityksen mukana ja vain yksi prosentti hien mukana. Veressä olevaa alkoholia ei siis voi hikoilla pois esimerkiksi saunassa.

Hikoilu voi paljastaa yllättäviä asioita terveydentilasta.

7. Alkoholi = nestevaje

Kun juot viiniä tai muita alkoholijuomia, elimistö menettää nestettä. Alkoholi heikentää ADH:n eli antidiureettisen hormonin erittymistä aivoissa. ADH vähentää virtsaneritystä. Mitä enemmän alkoholia nautitaan, sitä suuremmasta nestevajeesta elimistö kärsii. Tilanne pahenee juomista seuraavana päivänä etenkin, jos harrastetaan liikuntaa. Nestevaje lisää lihaskramppien ja lihasvaurioiden riskiä. 

Tästä tiedät, että olet juonut riittävästi vettä.

8. Krapula vie kipinän ja puhdin

Lihakset tarvitsevat energianlähteekseen hiilihydraattia, mutta alkoholi estää hiilihydraattivarastojen täydentymistä. Kun elimistö on polttanut alkoholin, se tarvitsisi hiilihydraattia, mutta varastot ovat tyhjät. Tästä syystä krapulapäivänä on puhti poissa.

Jos alkoholia ei voi välttää, karta ainakin näitä juomia, jotka aiheuttavat karmeimman kankkusen.

9. Arvostelukyky kärsii ja reaktiot hidastuvat

"Vähäinen määrä alkoholia" on yksilöllinen käsite. Yhdysvaltalainen tutkimus osoittaa, että maltillisen määrän alkoholia nauttinut henkilö pystyy vielä korjaamaan alkoholin aiheuttaman suorituskyvyn heikkenemisen. Runsas alkoholin nauttiminen puolestaan pidentää reagointiaikaa ja heikentää ongelmanratkaisukykyä.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2019!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee