Punajuuresta saa puhtia.

Punajuurta hapenoton hyväksi

Punajuuressa on nitraattia, joka muuttuu elimistössä nitriitiksi. Nitriitti vaikuttaa verisuonten pintakerrokseen niin, että lihakset saavat paremmin happea, mikä parantaa suorituskykyä.

tiistai 24. maaliskuuta 2015 teksti M. Kreutzer

Punajuurta peliin

Nauti noin 5 dl punajuurimehua 1 - 3 tuntia ennen treeniä. Vaihtoehtoisesti voit myös ostaa tiivisteshotin, jota riittää 70 ml.
HUOM! Vältä hampaiden pesua ainakin tuntia ennen punajuurimehun nauttimista. Mikäli suu on täysin puhdas ja bakteeriton, ei elimistö pysty muuntamaan punajuuren nitraattia nitriitiksi.

Muita nitraatin lähteitä

Pinaatti, nokkonen ja muut tummanvihreät lehtivihannekset sisältävät myös paljon nitraattia. Määrä kuitenkin vaihtelee, ja siksi niistä voi olla vaikea saada ihanteellista määrää nitraattia.

Mihin lajeihin nitraatti sopii

Erityisesti lajeihin, joissa ollaan hapenottokyvyn äärirajoilla. Esimerkiksi vaativiin intervalleihin tai 5 ja 10 kilometrin juoksuun.

Ajoitus

1 - 3 tuntia ennen treeniä.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Mitä terveysneuvoa sinun on vaikeinta noudattaa?


KUNTO PLUS suosittelee