Kvinoa on hyvää polttoainetta lihaksille.

Kvinoaa lihasten käyttöön

Kvinoan hiilihydraatit sopivat erityisen hyvin lihasten polttoaineeksi treeniin.

tiistai 24. maaliskuuta 2015 teksti KUNTO PLUS

Näin kvinoasta saa täyden hyödyn

Hiilihydraattia kannattaa nauttia välittömästi treenin jälkeen. Elimistö saa treenissä tyhjentyneet varastonsa< täyteen noin 100 grammalla kvinoaa.

Muita hyviä hiilihydraattilähteitä

Ruisleipä, täysjyväpasta, peruna ja banaani ovat mainioita hiilihydraatin lähteitä. Kvinoa on kuitenkin niitä parempaa palautumisruokaa, sillä siinä on myös proteiinia, hyvää rasvaa, vitamiineja ja kivennäisaineita.

Mihin lajeihin kvinoa sopii?

Hiilihydraattivarastoja tarvitsee täydentää etenkin vauhdikkaan kymmenen kilometrin lenkin tapaisen rankan treenin jälkeen. Hiilihydraatin tarve on myös ilmeinen, jos yhtäjaksoinen harjoittelu kestää yli kaksi tuntia. Silloin kyseessä voi olla vaikkapa pitkä lenkki osana maratontreeniä. Lyhytkestoisen, rauhallisen harjoituksen jälkeen ei yleensä tarvita ylimääräistä hiilihydraattia.

Hiilihydraatin nopea nauttiminen kuntoilun jälkeen on sitä tärkeämpää, mitä tiheämmin treenataan. Vähintään neljästi viikossa kuntoilevat eivät ehdi millään palautua ihanteellisesti, ellei hiilihydraattipitoista ruokaa nautita heti harjoittelun jälkeen.

Ajoitus

Treenin jälkeen.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2019!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Haluaisitko eroon kuukautisista?


KUNTO PLUS suosittelee