Tarvitsenko vitamiinilisiä, jos treenaan paljon?

Raskaana oleville suositellaan lisäravinteita elimistön suorituskyvyn parantamiseksi. Pärjääkö kuntoilija perusruoalla?

Liikunta

LISÄRAVINTEET – Lisäravinteita pitää syödä todelliseen tarpeeseen, ei varmuuden vuoksi.

© iStock

Jos käyt ahkerasti kuntosalilla tai lenkillä, elimistösi kuluttaa paljon energiaa ja tarvitsee myös paljon erilaisia ravintoaineita.

Yleensä tarve tyydyttyy itsestään, sillä kova kulutus tuottaa myös hyvän ruokahalun. Jos syöt terveellisesti ja monipuolisesti, saat todennäköisesti kylliksi niin energiaa kuin vitamiineja ja hivenaineitakin.

Jos haluat varmistua siitä, että elimistösi voi hyvin, kun treenaat paljon, on siis viisaampaa tarkistaa ruokavalio kuin rynnätä ostamaan vitamiineja tai lisäravinteita.

Jos taas syystä tai toisesta syöt yksipuolisesti tai ruokavalioosi ei kuulu joitakin ruoka-aineita, voi olla järkevää varmistaa joidenkin vitamiinien ja hivenaineiden saanti. B12-vitamiinia ei saa kasvikunnan tuotteista. Siksi esimerkiksi vegaanien voi olla hyvä syödä B12-vitamiini- ja ehkä myös rautalisää.

Ruokavaliosta riippumatta Pohjoismaissa useimmat saavat talvella liian vähän D-vitamiinia, kun aurinko ei juuri paista. Elimistö tarvitsee D-vitamiinia pitääkseen luut vahvana. Liikunta rasittaa lihaksia ja luita, ja siksi on tärkeää varmistaa, että saat kylliksi D-vitamiinia.

LUE MYÖS: Mitä vitamiinit ovat?

Näin saat kylliksi

B12-vitamiinia
© KUNTO PLUS

B12-vitamiinia

B12-vitamiinia on luonnostaan lihassa, maksassa, kalassa, kananmunissa ja maitotuotteissa. Vegaanit eivät syö eläinperäisiä ruokia, joten heidän on hyvä syödä B-vitamiinilisiä.

D-vitamiinia
© KUNTO PLUS

D-vitamiinia

Hyviä D-vitamiinin lähteitä ovat rasvainen kala ja auringonvalo. Talvella meillä ei aurinko juuri paista, joten D-vitamiinilisää kannattaa käyttää ruokavaliosta riippumatta.

Rautaa
© KUNTO PLUS

Rautaa

Rautaa saa muun muassa lihasta ja täysjyväviljatuotteista. Yleisin raudanpuutteen syy on raudan menetys verenvuodon vuoksi. Hedelmällisessä iässä olevien naisten raudanpuutteen syynä ovatkin usein runsaat kuukautiset. Joskus raudanpuute voi johtua myös esimerkiksi keliakiasta.

Raudanpuute pitää aina todeta laboratiokokeella. Rautalisiä ei pidä syödä ”varmuuden vuoksi”. Turhaan syötynä rautavalmisteet voivat olla haitallisia.

Lähde: ravitsemusopin lehtori R. Larsen

Newsletter background