Kookosöljyä lusikassa
Kookosöljyä

Kookosöljy on kiinteässä olomuodossa näillä leveysasteilla mutta tropiikissa se on juoksevaa.

Kookosöljy

Kookosöljy sopii ihon- ja hiustenhoitoon, mutta ruuanlaitossa se ei ole terveellisin vaihtoehto, sillä se sisältää runsaasti tyydyttynyttä rasvaa. Kerromme, mihin kookosöljyä kannattaa käyttää.

tiistai 6. lokakuuta 2015 teksti KUNTO PLUS

Kookosöljy sisältää runsaasti tyydyttynyttä rasvaa

Kookosöljy sisältää pääasiassa tyydyttyneitä rasvahappoja, jotka voivat lisätä huonon kolesterolin määrää veressä ja kohottaa siten kolesteroliarvoja. Terveysviranomaisten mukaan tyydyttyneen rasvan saantia tulisi välttää, sillä saamme sitä jo nykyisellään aivan riittävästi mm. eläinperäisistä tuotteista. Siksi kookosöljyä kannattaa nauttia hyvin maltillisia määriä.

Terveysnäkökulmasta katsottuna kookosöljy ei siis ole perusteltu valinta, ja sen sijaan kannattaakin suosia runsaasti tyydyttymättömiä rasvahappoja sisältävää oliivi- tai rapsiöljyä. 

Aiemmin kookosöljyä suositeltiin siksi, että se kestää paistamista muita rasvoja paremmin, mutta itse asiassa oliivi- ja rapsiöljy toimivat pannulla aivan yhtä hyvin. Voit siis käyttää toisinaan makusyistä kookosöljyä, mutta ei kannata ottaa epäterveellistä rasvaa sisältävän öljyn käyttöä tavaksi.

Mihin kookosöljy sopii?

Kookosöljyä voi käyttää huoletta ihon ja hiusten hoitoon tai toisinaan ruuanlaittoon silloin, kun se sopii ruokaan erityisen hyvin, esimerkiksi aasialaisiin ruokiin.

Mistä kookosöljyä saadaan?

Öljy puristetaan kookospähkinöiden kuivatusta lihasta. Kookosöljy on korkean sulamispisteensä takia juoksevaa tropiikissa mutta jähmeää pohjoisilla leveysasteilla.

Mitä kannattaa valita?

Osta ruuanlaittoon kylmäpuristettua öljyä, jossa on lievästi makea kookoksen maku.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee