Banaani
Tiesitkö tätä?

Sana banaani polveutuu arabiankielestä ja tarkoittaa sormea. 

© Thomas Dahl

Banaani – keltainen hedelmä on terveyspommi

Banaani on melkein liian hyvää ollakseen terveellistä! Valmiiksi pakattu eväs sopii myös ruoanvalmistukseen. Banaani piristää nopeasti ja pitää pitkään kylläisenä! Go bananas!

torstai 12. huhtikuuta 2018 teksti I. Brøndum

Banaanin syönti kannattaa

Energiaa treeniin
Banaanin voimalla jaksaa treenaata tehokkaasti, sillä sen sisältämät hiilihydraatit muuttuvat nopeasti energiaksi ja pitävät pitkään kylläisenä. 

Vakautta verenkiertoon
Banaani sisältää magnesiumia ja kaliumia, jotka laskevat sykettä ja verenpainetta ja tasapainottavat näin verenkiertoa. 

Tietoa banaanista

Jalostuksen tulos
Kasvitieteellisen ryhmittelyn mukaan banaani kuuluu marjoihin. Alun perin hedelmälihassa ollut siemenrivi on jalostettu lähes kokonaan pois. 

Luomua
Valitsemalla luomubanaaneja vältät kuoresta hedelmälihaan imeytyneet torjunta-aineet. 

Banaani maistuu suomalaisille 
Tullin tietojen mukaan Suomeen tuotiin vuonna 2017 noin 110 miljoonaa kiloa ns. jälkiruokabanaaneja. Määrästä riittää 20 kiloa banaania jokaiselle suomalaiselle. Tropiikissa käytetään jauhobanaaneja perunan tapaan, Ugandassa ja Ruandassa jopa 250 kiloa henkeä kohti vuodessa.

Hyviä makupareja banaanille

  • Eksoottiset mausteet ja makea banaani muodostavat hyvän makuparin. Banaanimurska sopii esimerkiksi intialaisten ruokien kanssa tarjottavaksi. 

  • Suola ja rapeus sopivat pehmeän hedelmän makuun. Tarjoa suolapähkinöitä paistettujen banaanien kanssa. 

  • Tumma suklaa on erinomainen kumppani miedolle banaanille. 

Käytä banaania sokerin sijaan

Banaani toimii erityisen hyvin vaihtoehtona valkoiselle sokerille esimerkiksi letuissa ja leivonnaisissa, kuten kakuissa (kokeile kesäkurpitsa-banaanimuffineita) ja leivissä. Lämpimien ruokien ja leivonnaisten lisäksi banaani toimii hyvin myös pakastettuna. Laita banaani pakastimeen, anna jäätyä ja murskaa jäätynyt banaani tehosekoittimessa, niin voit nauttia terveellistä pehmistä. 

Lue myös: Terveellisen banaanikakun resepti

Kuinka paljon banaanissa on energiaa?

Banaani on hyvä valinta, kun tarvitset liikkeellä ollessasi nopeasti energiaa ja täyttävää välipalaa. Banaani sisältää 95 kilokaloria 100 grammaa kohti, mikä on varsin maltillinen luku näin hyvin täyttävälle ruoka-ainekselle. 

Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Missä juokset mieluiten?


KUNTO PLUS suosittelee