Makeutusaineet voivat vaikuttaa painoon

Sokeri, stevia ja muut makeuttajat voivat vaikuttaa eri tavoin painoon – kalorittomat makeutusaineet eivät ole välttämättä aina paras valinta painonpudottajalle.

Huomioi makeutusaineiden valinta painonhallinnassa.

© Jacob Helbig

Keinotekoiset makeutusaineet

Useimmat makeutusaineet ovat normaalimäärissä käytettyinä kalorittomia. Siksi pystyt säästämään runsaasti kaloreita, jos valitset tavallisen sokerilla makeutetun limsan sijasta makeutusaineella makeutetun kevytlimsan.

Joidenkin tutkimusten mukaan kevytlimsojen kulutuksen on kuitenkin todettu olevan yhteydessä ylipainoon. Erään teorian mukaan keinotekoiset makeutusaineet lisäävät näläntunnetta, koska aivot odottavat saavansa energiaa makeista ruuista ja juomista. Ja jos elimistö ei saakaan odottamaansa energiaa, näläntunne kasvaa. Toisen teorian mukaan makeutusaineet lisäävät makeannälkää, koska ne totuttavat makeaan makuun - ja silloin tekee entistä vähemmän mieli esimerkiksi kasviksia.

Toisen tutkimuksen mukaan siis makeutusaineiden ja ylipainon välillä ei olisikaan yhteyttä.

Lue lisää aspartaamista

Stevia

Steviakasvista valmistettavat stevioglykosidit ovat myös keinotekoisia makeutusaineita, vaikka steviaa usein markkinoidaan täysin luonnollisena vaihtoehtona. Kaloriton stevia voi siis kasvattaa ruokahalua ja makeanhimoa, vaikka sitä käyttäisi nimenomaan makeaa välttääkseen.

Sokeri, stevia ja muut makeutusaineet – mitä eroja makeuttajilla on?

Sokeri

Sokerin energiapitoisuus on 4 kilokaloria tai 17 kilojoulea grammaa kohti. Runsas sokerinsyönti lihottaa, koska korkea verensokeri ja insuliinipitoisuus lisäävät rasvan kertymistä vararavinnoksi elimistöön.

LUE MYÖS: Makeutusaineet – pelastus vai vaaraksi?

Kuntoa ja kiinteyttä KUNTO PLUSsalta!

KUNTO PLUSsan tärkein tavoite on tehdä terveellisestä elämäntavasta helppo. Nettisisältömme ja sovelluksemme tarjoavat tiedot ja välineet, joilla tarveellinen elämäntapa sujuu mutkattomasti. Tilaajana saat käyttöösi sivuston ja sovelluksen kaikki palvelut.

Sivustossa ja sovelluksessa mm:

  • Yli sata 5–40 min treenivideota
  • Kuunneltavat juoksuohjelmat myös vasta-alkajille
  • Pääsy satoihin terveellisiin resepteihin
  • Viikon ruokalista resepteineen sähköpostilla

KUNTO PLUSsan digitilaus – tutustu täältä!


Newsletter background