Huomioi makeutusaineiden valinta painonhallinnassa.

Makeutusaineet voivat vaikuttaa painoon

Sokeri, stevia ja keinotekoiset makeutusaineet vaikuttavat eri tavoin painoon. Eri aineiden vaikutuksista kannattaa olla selvillä, jos haluaa painon pysyvän vakaissa lukemissa.

tiistai 11. syyskuuta 2012 teksti I. Brøndum

Keinotekoiset makeutusaineet

Useimmat makeutusaineet ovat normaalimäärissä käytettyinä kalorittomia. Siksi pystyt säästämään runsaasti kaloreita, jos valitset tavallisen sokerilla makeutetun limsan sijasta kevytversion tai stevialla makeutetun vaihtoehdon.

Joidenkin tutkimusten mukaan kevytlimsojen kulutus on kuitenkin yhteydessä ylipainoon. Erään teorian mukaan keinotekoiset makeutusaineet lisäävät näläntunnetta, koska aivot odottavat saavansa energiaa makeista ruuista ja juomista. Ja jos elimistö ei saakaan odottamaansa energiaa, näläntunne kasvaa. Toisen teorian mukaan makeutusaineet lisäävät makeannälkää, koska ne totuttavat makeaan makuun - ja silloin tekee entistä vähemmän mieli esimerkiksi kasviksia. 

Toisen tutkimuksen mukaan siis makeutusaineiden ja ylipainon välillä ei olisikaan yhteyttä.

Lue lisää aspartaamista

Stevia

Stevia ei eroa keinotekoisista makeutusaineista. Kaloriton stevia voi kasvattaa ruokahalua ja makeanhimoa, vaikka sitä käyttäisi nimenomaan makeaa välttääkseen.

Sokeri, stevia ja muut makeutusaineet – mitä eroja makeuttajilla on?

Sokeri

Sokerin energiapitoisuus on 4 kilokaloria tai 17 kilojoulea grammaa kohti. Runsas sokerinsyönti lihottaa, koska korkea verensokeri ja insuliinipitoisuus lisäävät rasvan kertymistä vararavinnoksi elimistöön.

LUE MYÖS: Makeutusaineet – pelastus vai vaaraksi?

Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Mikä sinua auttaa rentoutumaan kiireisen päivän jälkeen?


KUNTO PLUS suosittelee