Nainen lankuttaa olohuoneessaan

Lankulla ja muilla helpoilla harjoitteilla voi tutkimuksen mukaan vähentää ennenaikaisen kuoleman riskiä.

© iStock

Kotitreenillä samat terveyshyödyt kuin salilta

Kaksi lihaskuntotreeniä viikossa vähentää ennenaikaisen kuoleman riskiä, ja simppelit harjoitteet omassa olohuoneessa tarjoavat samat hyödyt kuin kuntokeskuksessa tehty treeni.

tiistai 9. tammikuuta 2018 teksti Jeanette Linder

Tehokkaaseen ja terveyttä edistävään treeniin ei tarvita välttämättä raskaita painoja, monimutkaisia laitteita tai edes ohjaajaa. Riittävät treenivälineet ovat nimittäin jokaisella jo omasta takaa: oman kehon paino ja pieni ala lattiaa.

Oletko kyllästynyt kiristäviin ja rumasti puristaviin treeniasuihin? NYT saat hyvinistuvan, pelkistetyn mustan treeniasun + 4 KUNTO PLUS -lehteä 24,90 eurolla.

Kotitreenillä säästää sekä aikaa että rahaa. Australialaistutkimus osoittaa myös, että lihaskuntoharjoittelu voi auttaa pidentämään ikää. Yksinkertaisilla harjoitteilla, kuten punnerruksilla, kyykyillä ja lankulla voi pari kertaa viikossa tehtynä treeninä vähentää ennenaikaisen kuoleman riskiä 16–18 prosentilla verrattuna siihen, jos liikuntaa ei harrasteta lainkaan.

Sama vaikutus kuin kestävyysharjoittelulla

 Tutkijat perehtyivät yli 80 000 yli 30-vuotiaan henkilön liikuntatottumuksiin 14 vuoden ajalta. Tutkimuksessa verrattiin esimerkiksi WHO:n suositusten mukaisesti kahdesti viikossa lihastreeniä tekeviä osallistujia niihin, jotka tekivät viikottain 150 minuuttia kestävyysharjoittelua tai 75 minuuttia raskaampaa aerobistä treeniä.

Tutkijat tulivat siihen tulokseen, että ennenaikaisen kuoleman riski pieneni keskimäärin yhtä paljon molemmissa ryhmissä. Lisäksi kävi ilmi, että lihastreeniä tehneillä syöpäkuolleisuuden riski pieneni 31 prosenttia.

Suuret lihasryhmät töihin

Tutkijoiden mukaan lihaskunnon treenaminen on siis terveyden kannalta yhtä tärkeää kuin kestävyysharjoittelu. Treeni ei myöskään edellytä kuntosalijäsenyyttä vaan yksinkertaiset kehon painolla tehtävät harjoitteet ajavat saman asian terveyshyötyjen kannalta. Kotitreenaajan kannattaa panna töihin etenkin suuret lihasryhmät, kuten reidet, pakarat, selkä ja rinta.

Katso vinkit tehokkaaseen lihaskuntotreeniin täältä!

Treeniasulla on väliä!

Jos haluat saada enemmmän irti treenistä, treeniasun tulee olla toimiva ja siinä tulee olla mukava olla. Nyt voit saada hyvännäköisen ActiveFit-treeniasun, johon kuuluvat korkeavyötäröiset trikoot ja tyylikäs, väljä lyhythihainen treenipaita. Molemmat ovat pehmeää ja hengittävää materiaalia, joka tuntuu mukavalta yllä ja toimii treenissä. Tutustu tästä tarjoukseen, josta saat 24,90 eurolla ActiveFit-treeniasun ja 4 KUNTO PLUS -lehteä.

Korkeavyötäröisissä trikoissa voi treenata tarvitsematta pelätä, että ne eivät pysy päällä. Paidan hengittävä materiaali varmistaa, ettei se liimaannu selkään, ja väljän mallin saumat eivät hankaa ikävästi liikkuessa. Nyt voit saada treeniasun ja 4 KUNTO PLUS -lehteä, joista saat kannustusta terveelliseen elämäntapaan, tehokkaita treeniohjelmia ja herkullisia reseptejä, vain 24,90 eurolla.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2019!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee