Kiinteä peppu 5 viikossa

Miksi vääntäisit viikosta toiseen salilla laitteilla, kun omalla lattiallakin voi tehdä ­viittä tutkitusti tehokasta pakaraharjoitusta? KUNTO PLUSsan 5 viikon pepputreeni kiinteyttää reidet ja pakarat.

keskiviikko 24. elokuuta 2016

Yhdysvaltalainen ACE (American Council on Exercise) selvitti, mitkä liikkeet vahvistavat kaikkein tehokkaimmin juuri pakaralihaksia. KUNTO PLUS -lehti hyödynsi ACE:n tuloksia ja kehitti viiden huipputehokkaan harjoitteen ohjelman, jossa käytetään vastuksena oman kehon painoa.


Pakaraharjoitukset ovat hyödyksi muutenkin kuin vain siksi, että treenatut pakarat näyttävät hyviltä. Ne myös lisäävät energiankulutusta, koska kuuluvat reisien ohella kehon suurimpiin lihaksiin. Mitä vahvemmat lihakset, sitä enemmän energiaa palaa – vielä treenin jälkeenkin.

Pakaroiden treenaamisen toinen tärkeä hyöty on, että vahvat pakarat ja reidet lisäävät juoksijan kestävyyttä ja vähentävät vammojen vaaraa. Vahvoista pakaroista on hyötyä myös monissa arjen tilanteissa, kuten vaikkapa töihin pyöräillessä tai kauppakassien kantamisessa ylös portaita.

Ohjelma

Jokaiseen 5 harjoitukseen kuuluu nytkytyksiä, jotka vahvistavat ja muotoilevat lihaksia pakottamalla ne maitohapoille.
  • Joka harjoitteeseen kuuluu annettu määrä nostoja, venytyksiä ja nytkytyksiä.
  • Tee kutakin harjoitetta 3 sarjaa.
  • Käy koko ohjelma läpi kolme kertaa viikossa. Pidä treenipäivien välissä aina vähintään yksi lepopäivä.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2019!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Mihin kohtaan kehossasi olet kaikkein tyytyväisin?


KUNTO PLUS suosittelee