Hymyilevä nainen kyykyssä kahvakuulan vieressä

Monet lukijoistamme treenaavat useita kertoja viikossa. Treenien väliin jättäminen johtuu useimmiten ajanpuutteesta.

Näin usein KUNTO PLUSsan lukijat treenaavat

KUNTO PLUSsan lukijat ovat hyväkuntoista porukkaa! Suuren terveyskyselymme mukaan yli 40 % KUNTO PLUSsan lukijoista treenaa 3-4 kertaa viikossa. Mahtavaa! Lue, treenaatko itse enemmän vain vähemmän kuin keskivertolukijamme.

perjantai 9. marraskuuta 2018 teksti KUNTO PLUS

Yli 4 000 lukijaa vastasi KUNTO PLUSsan suureen terveyskyselyyn vuonna 2018 ja antoi arvokasta tietoa esimerkiksi yöunestaan, ruokailutottumuksistaan ja siitä, miten näkee itse itsensä. Mielenkiintoista tietoa kertyi runsaasti, ja lisäksi opimme tuntemaan lukijamme paljon paremmin.

Treenitottumuksista kysyttäessä suurin osa vastaajista kertoi treenaavansa, koska se lisää hyvinvointia ja saa kehon toimimaan kuten sen on tarkoituskin. Olipa vastaajien lempilaji kävely, juoksu tai salitreeni, syy vetää treenivaatteet niskaan useita kertoja viikossa on samansuuntainen: saada lisää energiaa ja vireyttä ja pitää sairaudet ja loukkaantumiset loitolla.

Tunnollisia mutta kiireisiä treenaajia

Kyselyn mukaan moni vastaajista treenaa useita kertoja viikossa. Hienoa! Suurin osa tekee viikossa 3-4 treeniä, millä on jo merkittäviä terveyshyötyjä. Vain 3,5 prosenttia vastaajista sanoi, ettei treenaa koskaan. Ehkä heilläkin olisi aikaa tehdä lyhyt mutta tehokas kotitreeni. 

Vaikka yksi viidestä vastaajasta kertoi, ettei jätä koskaan treenikertaa väliin, esteitä voi tulla kenelle tahansa. Syy treenin väliinjäämiselle on useimmiten ajan-, energian- tai motivaation puute.


Kaipaatko lisämotivaatiota liikuntaan? Hanki askelmittari. Lue opas ennen ostopäätöksen tekemistä.  

Näin saat lisää aikaa treenille

Ajanpuute oli ylivoimaisesti yleisin syy treenin väliinjäämiselle. Alla vinkkejä siihen, miten itselle ja treenille saa otettua lisää aikaa.

  • Kirjaa treenit kalenteriin. Kun treenit kirjaa kalenteriin jo etukäteen, niiden väliinjättäminen vaikeutuu, koska ne tuntuvat samanlaisilta menoilta, kuin vaikkapa vanhempainilta tai treffit ystävän kanssa. Varaa siis treeneille aikaa kalenteriin ja kirjaa ne ylös jo pari viikkoa etukäteen.
  • Opi sanomaan ei. Kieltäydy menoista, jotka eivät merkitse itsellesi kovin paljon tai ole muuten pakollisia äläkä vaadi itseltäsi liikaa. Kun vähennät menojen määrää, kalenteriin tulee automaattisesti lisää tyhjää.

  • Tee listoja. Kirjaa päivän tavoitteet ja tehtävät ylös listamuotoon, niin näet yhdellä silmäyksellä, mitä päivän aikana on saatava tehtyä. Listaa tehdessä saatat huomata, että kaikki asiat eivät ole kiireellisiä tai edes tekemisen arvoisia.

  • Priorisoi omaa aikaa. Jos perhe- tai parisuhde-elämä tuntuu vievän kaiken ajan, sovi kumppanisi kanssa, että yhtenä tai kahtena iltana viikossa sinulla on omaa aikaa, joka on yhtä tärkeää, kuin kaikki muut menot ja suunnitelmat.

  • Hyödynnä työmatkat. Kävele, juokse tai pyöräile työmatkat autoilun sijaan, niin saat hyödynnettyä työmatkat kuntoiluun. Jos työmatka on pitkä, taita siitä ainakin osa jalan tai pyörällä.

Lue lisää: Näin hoikistut huomaamatta - ilman treeniä

Saavuta tavoitteesi vuonna 2018!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee