Nainen kävelee ulkona
Kävely

Pidätkö kävelystä? Vinkkiemme avulla teet kävelylenkeistäsi vieläkin mukavampia kokemuksia. 

© J. Helbig

10 virhettä, joita välttää kävelyllä

Kävely onnistuu jokaiselta, mutta muutaman helpon vinkin avulla teet kävelystä vaivattomampaa, tehokkaampaa ja mukavampaa. Tutustu 10 vinkkiin.

lauantai 21. maaliskuuta 2020 teksti I. Eriksen

1. Sukat eivät istu kunnolla

Ongelma: Jos sukat pääsevät vain hiukankin makkaralle, tuloksena voi olla rakkoja ja tuskallinen kävelylenkki.

Ratkaisu: Sopivien sukkien valintaan kannattaa panostaa. Monet käyttävät myös kävelylenkeillä kahta sukkaa päällekkäin. Silloin mahdollinen hiertymä tuntuu nimittäin sukkien välissä eikä ihon ja sukan välissä. Hiertymät johtavat usein kivuliaisiin rakkoihin, joten niitä on syytä yrittää välttää.

Jos sinulla tulee usein rakko samaan paikkaan, voit kokeilla esimerkiksi rakonestopuikkoa.

Jos olet lähdössä todella pitkälle kävelylenkille, ota mukaan puhdas neula, desinfioivia pyyhkeitä ja rakkolaastaria.


2. Olet juonut runsaasti vettä juuri ennen lenkkiä

Ongelma: Jos olet juonut runsaasti ennen kävelylle lähtöä, joudut todennäköisesti helpottamaan oloasi lenkin aikana, mikä voi olla vaikeaa, ellet ole keskellä metsää tai vessojen läheisyydessä.

Ratkaisu: Juo enintään lasi vettä viimeisen tunnin aikana ennen lenkille lähtöä ja käy vessassa juuri ennen lähtöä.

Jos kävelet kaupungissa, voit piipahtaa vaikkapa kirjaston tai kahvilan vessaan. Metsässä homma on helppo hoitaa katseilta piilossa.

Lähikuva kävelevän naisen kengistä
Kävely

Jos olet lähdössä pitkälle kävelylle, laita jalkaan vanhat ja tutut lenkkarit tai muut kävelyyn sopivat kengät. Uusissa kengissä ei kannata lähteä pitkälle lenkille.

© J. Helbig

3. Et ole testannut kenkiäsi etukäteen

Ongelma: Jos lähdet pitkälle kävelylle uusissa lenkkareissa tai vaelluskengissä, saat melko todennäköisesti rakkoja jalkoihin.

Ratkaisu: Aja uudet kengät sisään kävelemällä niissä pieniä lenkkejä kotisi läheisyydessä. Aloita lyhyistä lenkeistä ja pidennä matkaa vähitellen.


4. Jännität hartioita

Ongelma: Jos kävelet hartiat korvissa, se aiheuttaa jännityksiä niskaan ja hartioihin ja johtaa ennen pitkää kipuihin.

Ratkaisu: Kiinnitä huomiota siihen, että kävelet hartiat rentoina. 


5. Sinulla on liikaa päällä

Ongelma: Pitkällä kävelylenkillä hiki puskee väkisinkin pintaan, ja varsinkin puuvillavaatteet kastuvat eivätkä enää kuivu, joten pian alkaa paleltaa. Jos taas otat vaatekerroksia kävellessä pois, ylimääräisiä vaatteita on kannettava kenties pitkäkin matka, mikä voi olla ärsyttävää. 

Ratkaisu: Paras keino on pukeutua mahdollisimman kevyesti säätilan mukaan. Lenkin alussa kuuluukin olla hieman kylmä. Olo lämpenee kuitenkin kävellessä pian, ja kevyen vaatetuksen ansiosta vältät runsaan hikoilun.

Laita ihoa vasten materiaali, joka siirtää kosteutta pois iholta. Uloimman kerroksen on hyvä olla tuulenpitävä.

Tarkista, pitääkö uloimman kerroksen olla myös sateenpitävä.

6. Et käytä käsiä kävellessä

Ongelma: Käsien käyttämättömyys ei sinänsä ole ongelma, mutta kun olet kerran lähtenyt ulos kävelylle, kannattaa tehostaa kävelyä liikuttamalla käsiä reippaasti. Niin saat kävelystä enemmän tehoa irti. 

Ratkaisu: Liikuta käsiä reippaasti kävelyn tahtiin. Se nostaa sykettä ja lisää energiankulutusta ja helpottaa myös kävelyvauhdin koventamista. Vie kävellessä kyynärpäitä pitkälle taakse.


7. Kävelet juoksukengissä

Ongelma: Useimmissa juoksukengissä on korkea kanta, koska iskunvaimennukselle tarvitaan tilaa. Korkeus tekee kengästä epävakaan, jolloin vaarana on nilkan nyrjähtäminen erityisesti epätasaisessa maastossa. Kävely myös kuluttaa juoksukenkiä, joten joudut ostamaan uudet nopeammin. 

Ratkaisu: Käytä juoksukenkiä vain juoksuun. Hanki kävelylenkeille juuri kävelyyn tarkoitetut kengät.

Nainen kävelee reppu selässä
Kävely

Vältä reppu selässä kävelyä, jos mahdollista. Jos reppu on pakko ottaa, varmista, että se on mahdollisimman kevyt.

© J. Helbig

8. Kävelet painava reppu selässä

Ongelma: Reppu alkaa painaa hartioita pitkällä kävelylenkillä ja hiostaa lisäksi hartioita ja selkää.

Ratkaisu: Jos taskuissa ei ole riittävästi tilaa, ota mukaan vain pieni juoksureppu, jossa on mielellään pehmustetut olkahihnat ja rintaremmi.

Pitkällä kävelylenkillä vähempi on parempi. Ota mukaan matkapuhelin, jonka akku on täyteen ladattu, vettä jos kävelet yli tunnin ja rakkolaastareita ja sadetakki, jos katsot tarvitsevasi niitä.


9. Pidät taukoja kesken kävelyn

Ongelma: Jos kävelet pitkän matkan, matkan aikana ei kannata pitää juurikaan taukoja, sillä niiden aikana tulee kylmä ja kangistuminen alkaa, minkä jälkeen voi olla vaikeaa päästä taas vauhtiin.

Ratkaisu: Pidä tauot lyhyinä eli vain muutaman minuutin mittaisina, jos sinun on pakko käydä esimerkiksi vessassa tai juoda.


10. Et juo tarpeeksi

Ongelma: Alle tunnin kävelylenkillä ei ole tarvetta juoda. Jos kävelet yli tunnin, juomiseen kannattaa panostaa, sillä muuten riskinä on elimistön kuivuminen – erityisesti silloin, kun sää on lämmin tai jos hikoilet runsaasti.

Ratkaisu: Jos kävelelet pari tuntia, ota mukaan vesipullo tai suunnittele reitti, jonka varrelta saa juotavaa.

Muista myös juoda riittävästi kävelyltä kotiin palattuasi.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Mikä on tärkein ilmastotekosi?


KUNTO PLUS suosittelee