Juoksijaporukka lenkillä metsässä

Etkö saa itseäsi patistettua lenkille vaikka juoksu sinänsä maistuisi? Ehkä lenkkitreffit juoksuporukan kanssa saavat lähtemään liikkeelle!

© iStock - Pixdeluxe

Jos lenkille lähtö tökkii, ratkaisu voi olla oma juoksuporukka

Kutsuuko sohva vastustamattomasti aina juuri silloin, kun olisi tarkoitus lähteä lenkille? Ratkaisu voi olla oma juoksuporukka, jonka kanssa sovituista lenkkitreffeistä ei niin vain tule luistettua. Annamme vinkit juoksuryhmän kokoamiseen sekä lenkkeilyyn juoksukavereiden kanssa.

perjantai 5. maaliskuuta 2021 teksti C. Leick

Porukalla lenkkeilyllä on monia mainioita etuja. Ensinnäkin lenkille tulee todennäköisemmin lähdettyä, kun siitä on jo sovittu muidenkin kanssa. Kokeneemmilta juoksijoilta voi myös oppia paljonkin oman tekniikan ja vauhdin kehittämisessä, ja hyvässä seurassa lenkkeily on yksinkertaisesti hauskaa! Juoksuryhmä voikin olla juuri se, mitä tarvitaan oman lenkkimotivaation elvyttämiseen.

Jos ystäväpiiriin ei kuulu juoksun ystäviä, voi lenkkiseuraa hankkia muillakin keinoin. Epämuodollisen juoksukerhon perustaminen ei vaadi paljoa vaivaa – kokosimme vinkit oman juoksuporukan kokoamiseen ja ylläpitämiseen. Vinkeistä voi saada myös ideoita jo vakiintuneen juoksutiimin kanssa lenkkeilyyn!


1. Juoksuporukka kokoon

Facebook on erinomainen alusta juoksuporukan kokoamiseen. Juoksuryhmän voi ottaa puheeksi jo ennalta ystävien ja kollegoiden ja vaikka naapureiden kanssa, jolloin porukan kokoaminen lähtee sujuvasti käyntiin.

  • Luo Facebookiin ryhmä ja anna sille nimi, josta saa valmiiksi käsityksen siitä, millaisesta juoksuryhmästä on kyse. Nimestä on esimerkiksi hyvä käydä ilmi, minkä tasoisille juoksijoille ryhmä on suunnattu.

  • Kutsu ryhmään ystäviäsi ja tuttujasi ja kannusta heitä kutsumaan edelleen mukaan omia tuttujaan. Mukaan kannattaa pyytää etenkin suunnilleen samalla alueella asuvia ihmisiä. Voit myös julkaista Facebook-sivullasi postauksen, jossa voit esitellä ryhmääsi ja kehottaa kiinnostuneita ottamaan sinuun yhteyttä.

  • Voit halutessasi myös laittaa ryhmästä ilmoituksia esimerkiksi lähikaupan ilmoitustaululle, jolloin tavoitat juoksijoita myös Facebookin ulkopuolella.

  • Laadi juoksuryhmälle mahdollisimman yksiselitteinen kuvaus, jossa on selitetty osallistujille ryhmän perussäännöt esimerkiksi lenkeille ilmoittautumisesta ja ilmoittautumisen peruutuksesta.

  • On myös selkeää valita yksi yhteydenpitokanava, esimerkiksi juuri Facebook, ryhmän viestintää varten. Näin kaikki tieto esimerkiksi lenkkien reiteistä ja peruutuksista saavuttaa varmasti kaikki osallistujat.


2. Lenkkeilijät liikkeelle

Toiminta lähtee todennäköisesti sujuvimmin liikkeelle, jos ryhmän perustajana suunnittelet ja aikataulutat ensimmäiset yhteislenkit. Jos ryhmästä löytyy jo toinenkin vetovastuuhenkilö, aina parempi! 

Vinkit juoksuryhmän käynnistämiseen:

  • Suunnittele esimerkiksi kaksi viikoittaista lenkkiä, mieluusti eri aikoihin päivästä – esimerkiksi yksi aamulenkki ja yksi iltalenkki. Lenkeillä kannattaa selkeyden vuoksi olla mieluusti aina sama lähtöpaikka. Pyydä mukaan lähtijöitä ilmoittautumaan esimerkiksi Facebookin kommenteissa, jotta tiedät, keitä odottaa saapuvaksi.

  • Jos kaikki ryhmässä ovat aloittelijoita, voi olla eduksi hakea esimerkiksi verkosta vinkkejä juoksuharrastuksen aloittamiseen. Valmiit juoksuohjelmat ovat kätevä tapa päästä helposti ja turvallisesti alkuun.

  • Ryhmää voi hyödyntää myös spontaanin lenkkiseuran hakemiseen – kuka tahansa ryhmän juoksijoista voi ilmoittaa Facebook-ryhmässä, milloin on lähdössä lenkille, ja muut lenkille lähtijät voivat ilmoittaa kommenteissa tulevansa mukaan.

  • Porukan kokoaminen ja toiminnan käynnistäminen ja vakiintuminen vievät aikansa, joten ei kannata lannistua, jos innostuneita ei aluksi tahdo ilmaantua.

3. Kaikille tervetullut olo ja rento ilmapiiri

Juoksukerhossa tavoitteena ei ole juoksijoiden keskinäinen kilpailu vaan harrastuksen aloittaminen ja/tai ylläpitäminen mukavan seuran kannustamana ja yhdessäolo. 

  • Varmista aina lenkeillä, ettei kukaan jää yksinään ryhmästä jälkeen. Tärkeintä on, että pääsette kaikki liikkumaan – henkilökohtaisia ennätyksiä voi tavoitella sitten kukin omilla lenkeillään.

  • Joka lenkille voi valita porukalle vetäjän sekä "takanajuoksijan", jotta ryhmä pysyy koossa. Näin lenkin aikana voi halutessaan myös vaihdella tempoa.

  • Lenkkiporukasta voi ottaa lenkin jälkeen kuvan ja jakaa sen Facebook-ryhmässä. Hyvien lenkkifiilisten ikuistaminen innostaa lähtemään jatkossakin liikkeelle ja voi rohkaista myös uusia lenkkeilijöitä liittymään mukaan.

  • Jos se tuntuu porukassa luontevalta, voitte jakaa myös "viikon juoksija"-palkintoja, esimerkiksi T-paidan tai vastaavan, niille ryhmän jäsenille, jotka ovat kuluneen viikon aikana erityisesti joutuneet tsemppaamaan päästäkseen lenkeille. Parhaimmillaan hauska ele vahvistaa juoksumotivaatiota ja ryhmähenkeä.


4. Yhteinen tavoite

Koko porukan yhteinen tavoite voi lisätä juoksumotivaatiota tehokkaasti.

  • Tavoite voi olla esimerkiksi viiden tai 10 kilometrin yhtämittainen juoksu tietyn aikavälin päätteeksi.

  • Voitte myös ilmoittautua tulevaan juoksutapahtumaan, jota varten treenaatte yhdessä.

  • Tavoitteen tukena voi hyödyntää valmista juoksuohjelmaa, joka antaa selkeät raamit harjoittelulle. Ohjelma kannattaa jakaa Facebook-ryhmässä, jotta kaikki saavat sen varmasti käyttöönsä.

  • Juoksuporukan kesken voi pistää pystyyn myös oman juoksutapahtuman ja värvätä perheenjäseniä ja tuttuja mukaan kannustamaan ja huoltojoukoiksi. Samalla saatatte saada innostettua uusia juoksijoida porukkaanne!

juoksijaryhmä treenaa ulkona

Juoksuharjoittelun ohella kannattaa treenata myös lihaskuntoa – venyttelyä unohtamatta!

5. Monipuolisuutta harjoitteluun

Juoksu on itsessään tehokasta kestävyysliikuntaa, mutta harjoittelusta saa enemmän sekä tehoa että iloa, kun kokeilee silloin tällöin jotain uutta.

  • Saman lenkin toistaminen samalla tempolla ei pidemmän päälle kehitä enää kuntoa. Maisemanvaihdos sekä piristää että haastaa kuntoa uudella tavalla. Uusia lenkkireittejä voi suunnitella esimerkiksi KUNTO PLUSsan reittisuunnittelutyökalun avulla.

  • Vaihtelua lenkeille saa myös haastavilla mutta hauskoilla intervalliharjoitteilla sekä porrastreenillä.

  • Maaston vaihtelu haastaa myös kehoa uudella tavalla ja toisaalta myös ehkäisee rasitusvammoja. Lähtekää lenkille mäkiseen maastoon ja kokeilkaa yhdessä mäkitreeniä. Metsässä lenkkeily on niin ikään rentouttavaa vaihtelua kaupungissa juoksijoille. 

  • Jos porukalla on kiinnostusta, voi olla hyödyllistä varata juoksuvalmentajalta tunteja joko silloin tällöin tai säännöllisesti. Valmentajan vinkeillä voi kehittää omaa juoksutekniikka ja ehkäistä myös juoksuvammoja.


6. Ei luovuteta

Juoksuintoa voi olla ajoittain vaikea pitää yllä etenkin vähemmän innostavissa sääolosuhteissa. Ryhmän vetäjän rooli korostuu, kun porukassa motivaatio heittelee.

  • Tule aina ainakin itse paikalle sovituille lenkeille, tuli taivaalta mitä hyvänsä (sairaustapaukset ovat toki asia erikseen), tai varmista, että joku toinen vetovastuuhenkilö on paikalla. 

  • Pyrkikää tsemppaamaan ryhmässä toinen toistanne, vaikkapa motivoivien kuvien tai sitten mustan huumorin avulla. Lisää vinkkejä juoksuilon löytämiseen löytyy täältä. Muistakaa, että lenkille lähtemistä harvemmin katuu, mutta kotiin jäämistä kylläkin.

7. Hyvällä energialla eteenpäin

Hyvä ryhmähenki innostaa juoksijoita lähtemään lenkeille kerrasta toiseen. Yhteishenkeä voi pitää yllä monin tavoin, porukasta riippuen.

  • Vuosittaiset kesäjuhlat tai pikkujoulut tai muut yhteiset karkelot ovat hyvä idea, jos porukan kemiat käyvät yksiin juoksupolkujen ulkopuolellakin. Kokoontumisia voi pitää myös juoksuharjoittelua tukevilla teemoilla ja pyytää mukaan esimerkiksi venyttelyohjaajan tai juoksuvalmentajan.

  • Jos energiaa riittää, porukasta voidaan valita myös vastuuhenkilöitä organisoimaan esimerkiksi yhteisiä juhlia tai vaikkapa juoksuvaatteita.

  • On tärkeää huomioida ja juhlistaa pieniäkin saavutuksia – ja asettaa sitten uusia.

Hyviä lenkkejä!

Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Mikä hedelmä on suosikkisi?

KUNTO PLUS suosittelee